سئو سایت بین المللی

بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت Memsource، در دنیا حدود40% خریداران ترجیح می‌دهند تا محصولاتی را از سایت‌هایی با زبان غیربومی خودخریداری کنند. البته این مسئله طبیعی است. به هر حال در دنیا، تمامی مردم می‌تواننداز هر فروشگاه آنلاینی در هر کشوری با کارت‌های بانکی که دارند، خرید خود را انجامدهند. اگر بخواهیم که نمونه بارزی مثال بزنیم، سایت آمازون یا علی بابا را می‌توانگفت.

حالا در چند سالی است که در ایران، شرکت‌هایداخلی هم به تکاپو افتادند تا بتوانند مشتریان خارجی را از طریق اینترنت جذب کنند؛اما برای اینکه چنین شرکت‌هایی بتوانند سایت خود را همراه با دیگر رقبای پرقدرتخارجی نشان دهند، باید به سئو سایت بین المللی توجه ویژه‌ای داشته باشند. این نکتهرا باید در نظر گرفت که در حوزه بین المللی، هر سایتی با هر نوع فعالیتی رقبایبسیار زیاد و سرسخت‌تری دارد.

حالا در اینجا یک سؤال مطرح می‌شود؟ چگونه سئوسایت بین المللی را باید انجام داد؟ اصلاً چیست و چه نکاتی دارد؟

سئو سایت بین المللی چیست؟

همه مدیران سایت با سئو آشنا هستند. سئو شاملاقداماتی است که در جهت افزایش رتبه سایت در گوگل و در نتیجه فروش و بازدید انجام می‌شود.تا به حال بیشتر روی لوکال سئو تمرکز می‌شد. به هر حال مشتریان بیشتر شرکت‌ها و فروشگاه‌هااز داخل بوده و اصلاً اهمیت به سئو داخلی سایت باید در همان اول مورد توجهقرار بگیرد. حالا همانطور که در بالا هم نوشتیم، سئو بین المللی چند سالی است کهبه اصطلاح بورس بازار شده و مورد توجه قرار گرفته است.

سئو سایت بین المللی شامل اقداماتی است که به منظور دریافت بک لینک و افزایشورودی از دیگر کشورها انجام می‌شود.

به عبارتی دیگر در سئو سایت بین المللی هدف این است که میزان بازدیدارگانیک از کشورهای مختلف و البته مورد هدف، افزایش بیابد. اینکه از کدام و چندکشور باشد، بر اساس نوع سایت و محصولات و خدماتش متفاوت خواهد بود. یک سایتی شایدهدفش فقط یک کشور باشد و سایت دیگری شاید چندین کشور را در نظر بگیرد. این حتی می‌تواندزبان سایت و ساختار آن را هم تعیین کند؛ برای مثال، اگر وبسایتی دارای محصولاتیاست که کشورهای حوزه خلیج فارس، بیشترین درصد مشتریانش را تشکیل می‌دهند، پس بایداولویتش باید بهینه سازی سایت بین المللی در زبان عربی باشد.

چگونه سئو بین المللی انجاممی‌شود؟

گوگل و تمامی موتورهای جست‌وجو (حتی الگوریتمموتورهای جستجو شبکه‌های اجتماعی) در قدم اول تلاش می‌کنند تا نتایج را بر اساسزبان نوشته و موقعیت کاربر نمایش دهند. حالا سئو سایت بین المللی به موتورهای جست‌وجومی‌گوید که سایت دارای محتوا، محصولات و خدماتی است که مناسب استفاده و فروش دردیگر کشورها هستند. در سئو بین المللی، متاتگ ها، زبان صفحه، ساختار صفحه و آدرسآن و همچنین موقعیت ثبت شده برای سایت باید مورد بررسی قرار گرفته و متفاوت باشند.

آیا نیاز است که در سایتوارد حوزه بین المللی شد؟

برای صاحب کسب ‌و کاری که مطمئن است از کشورهایمختلفی می‌تواند مشتری داشته باشد، سرمایه‌گذاری روی بهینه سازی سئو سایت بینالمللی توصیه می‌شود. در حقیقت با داشتن یک صفحه با زبان خارجی و بهینه سئو برایجذب کاربرانی از دیگر کشورها، باعث می‌شود تا برند شما وجهه بین المللی بگیرد وفروشتان هم افزایش پیدا کند؛ اما باید چند نکته را رعایت کنید:

اقدامات مناسب در سئو بینالمللی

بهینه کردن ساختار URL سایت

چند نکته در خصوص ساختار URL برای سئو بینالمللی وجود دارد که هر وبمستر و متخصص این حوزه باید آن‌ها را در نظر بگیرد. اولاز همه اینکه سایت‌های فارسی به هیچ وجه نباید در آدرس صفحه خود از کلمات فارسیاستفاده کنند. دوم اینکه آن‌ها باید دامنه بین المللی ثبت کنند. پسوند.ir برای سایت‌هاییبا فعالیت بین المللی مناسب نیست و حداقل اینکه باید این شرکت‌ها.com خریداری کنند.البته بعضی از سایت‌ها که هدفشان بازار خاصی است و می‌خواهند در آن بازار به صورتطولانی مدت کار کنند، بهتر است که از دامنه‌های اختصاصی آن کشور استفاده کنند.

البته چندین حالت وجود دارد. همیشه هم لازم نیستکه دامنه آن کشور را خریداری کرد. برای مثال، اگر وبسایتی بخواهد بازار آلمان،فروش اینترنتی داشته باشد، به چند می‌تواند دامنه برای خود ثبت کند:

Subdomain: de.example.com

ccTLD:example.us

subdirectory: example.com/de

gTLD withLanguage Parameter: example.com/lang=de

different domain:example123.de

رفتار گوگل با هر کدام از این زیردامنه هامتفاوت خواهد بود و تفسیر جداگانه‌ای از هر کدام خواهد داشت. اینکه کدام نوعانتخاب شود، به هدف سایت و دیگر عوامل بستگی دارد که سئوکار حرفه‌ای می‌تواند آنرا تعیین کند. برای آن‌هایی که می‌خواهند در url از کلماتمتناسب با زبان مقصد استفاده کنند، اول از همه اینکه از تجربه ماشینی و گوگلترنسلیتی استفاده نکنند و دوم اینکه به حواسشان به معنای کلمه و میزان سرچ آنباشد. برای مثال، url صفحه‌ای در خصوص شهرهای ایران به زبان آلمانی می‌تواند بهتر است که بهصورت زیر باشد:

example.de/stadt-in-iran

هدف قرار دادن سایت با زبانمقصد

یکی از کارهایی که باید در بهینه سازی سئو بینالمللی انجام داد، این است که به موتورهای جست‌وجو گفت که زبان اصلی این صفحهچیست. برای نشان دادن زبان سایت به گوگل باید از تگ hreflang استفاده کرد. برایمثال، کد زیر به گوگل می‌گوید که زبان اصلی سایت به فرانسه است که در نتایج جست‌وجوبه زبان فرانسه، این سایت در رتبه‌بندی قرار بگیرد:

<link rel="alternate" hreflang="fr-fr"/>

نوشتن محتوا به زبان مقصد ومطابقت با فرهنگ آن کشور

در ابتدای این مقاله هم نوشتیم که در حوزه بینالمللی رقابت بسیار سخت است. اگر سایتی در ایران ده رقیب داشته باشد، در دنیاحداقل 100 رقیب دارد که از تمامی کشورها مشتری و بازدیدکننده دارند. در چنینشرایطی قرار گرفتن در صفحه اول گوگل خیلی سخت خواهد بود. عدد 100 نباید برایسئوکار این تصور را به وجود بیاورد که کار راحتی دارد؛ برعکس، هر کدام از این 100تا الآن اقداماتی را انجام داده‌اند که توانسته‌اند بین میلیون‌ها سایت در کلماتکلیدی مختلف رتبه بالایی را به دست بیاورند.

تبلیغات جواب می‌دهد؛ اما بهترین راه تولید محتوابه زبان مقصد است، البته باید چند نکته را در نظر داشت:

مطالب به هیچ وجه نباید ترجمه ماشینی باشند.

اصول سئو باید رعایت شود.

ساختار و جملات باید متناسب با فرهنگ آن کشورباشد.

کلمات کلیدی در نظر گرفته شده باید در آن زبان وکشور جستجو مناسب و بالایی داشته باشند.

چند نکته مهم

قبل از شروع بهتر است که در ابتدا رقبای داخلیرا بررسی کرد. اینکه ساختار سایت، خدماتشان، محتوایشان و خیلی موارد دیگر به چهصورت است؟

استراتژی سئو سایت بین المللی با لوکال سئو کاملاًمتفاوت است. در حالت کلی مراحل یکسان است؛ اما اینکه به چه صورت مراحل اجرا شوند ودر هر مرحله چه مواردی بیشتر از بقیه اهمیت دارد، متفاوت خواهد بود.

قبل از شروع طراحی و سئو بین المللی، اول بایدتحقیق شود که آیا در آن کشور و زبان، کاربران به صورت اینترنتی محصولات یا خدماتمورد نظر را خریداری می‌کنند یا خیر؟ اصلاً میزان استفاده از اینترنت در کشور مقصدچقدر است؟