به گزارش برنا؛ سید عزت الله ضرغامی، به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری دولت سیزدهم انتخاب شد. این وزارتخانه به دلیل حساسیت‌ها و فعالیت‌های گسترده نیازمند نظم‌دهی به فعالیت‌ها است. در این شرایط اولویت‌های این وزارتخانه باید مورد توجه قرار بگیرد. چندی قبل سید محمد بهشتی، رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره وضعیت گردشگری در ایران به خبرنگار برنا گفت: «طی ۴۲ سال اخیر هر خارجی که به ایران آمده کشور ما را شگفت‌زده ترک کرده است و از همین تجربه ۴۲ سال اخیر می‌توان نتیجه گرفت که برای اصلاح تصویر ایران نزد جهانیان هیچ اقدامی موثرتر، ارزان‌تر و عملی‌تر از رونق گردشگری نیست.» طبیعت و تمدن غنی ایران امکان توسعه گردشگری در ابعاد مختلف را دارد. در این شرایط برنامه‌های اصولی می‌تواند در ارتقای جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور موثر باشد.

توسعه و احیای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی

سید احمد محیط طباطبایی پژوهشگر ادبی، مورخ، منتقد و ادیب معاصر کشور و رییس کمیته ملی موزه‌های ایران و کارشناس میراث فرهنگی درباره اولویت‌های اقدامات وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در دولت سیزدهم به خبرنگار برنا گفت: وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری در راستای توسعه و احیای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی وارد عمل شود.

 او افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال 83 ادغام شده و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل شده است همچنین در دولت‌های گذشته هم شاهد ادغام این دو سازمان به همراه پیوستن سازمان صنایع دستی به آنها بودیم. با توجه به تجربیات در سال‌های اخیر این اقدام کیفیت فعالیت‌ها در این سه نهاد را کاهش داده است.

محیط طباطبایی تاکید کرد: یکی از کارهای مورد توجه وزیر جدید باید تغییر ساختاری در حوزه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

این پژوهشگر ادامه داد: برای ارتقای فعالیت‌ها باید در حوزه سه معاونت ( میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و سازمان مستقل از یکدیگر جدا شوند، چون سازمان گردشگری و میراث فرهنگی یک امر فرابخشی، صنایع دستی امری بخشی، و گردشگری امری میان بخشی است.

 این کارشناس میراث فرهنگی تاکید کرد: هر یک از این حوزه‌ها باید در مقیاس‌های متفاوت مورد بررسی قرار بگیرند. دیدگاه‌ها در حوزه حاکمیتی و همکاری بخش خصوصی و توسعه بخش عمومی و موارد دیگر از یکدیگر متفاوت است، طبیعتا باید هر یک از این سازمان‌ها با یکدیگر تفکیک شوند.

//انتهای پیام: 3