شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین

وقتی آسمان‌خراش به مزرعه تبدیل می‌شود!

وقتی آسمان‌خراش به مزرعه تبدیل می‌شود!

یک شرکت ایتالیایی قصد دارد یک آسمان‌خراش را در چین بنا کند که علاوه بر دارا بودن فضای اداری، به پرورش گیاهان و محصولات غذایی نیز اختصاص داده خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، شاید دیدن آسمان‌خراش‌های پوشیده از گیاه در سال‌های اخیر نسبتا عادی شده باشد اما اگر این آسمان‌خراش‌ها علاوه بر آوردن طبیعت به شهرها، برای پرورش غذا نیز به کار بروند، چه پیش می‌آید؟ این تفکری است که ورای ایده ساخت "مزرعه‌خراش" (Farmscraper) در شرکت ایتالیایی "کارلو راتی اسوسیاتی" (Carlo Ratti Associati) وجود دارد. این شرکت باور دارد که این ایده می‌تواند تا ۴۰ هزار نفر را در سال تغذیه کند.

مزرعه‌خراش که عنوان رسمی "برج جیان مو" (Jian Mu Tower) را دارد، قرار است با ۲۱۸ متر ارتفاع در شهر شنژن چین بنا شود. بیشتر فضاهای موجود در ۵۱ طبقه این ساختمان، به فضای اداری اختصاص داده خواهند شد اما یک فودکورت و قروشگاه نیز در آن وجود خواهد داشت. بیشتر نمای مزرعه‌خراش، برای کشت هیدروپونیک محصولات مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سالانه بازدهی مطلوبی را خواهد داشت.

براساس گزارش شرکت سازنده، برج جیان مو آخرین قطعه موجود در منطقه تجاری مرکزی شنژن را اشغال می‌کند. این برج ۲۱۸ متری، ۱۰ هزار متر مربع از فضای نمای بیرونی خود را به کشت محصولات کشاورزی اختصاص خواهد داد. تخمین زده می‌شود که مزرعه عمودی هیدروپونیک، سالانه حدود ۲۷۰ هزار کیلوگرم غذا تولید کند که نیازهای حدود ۴۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد. برج جیان مو، یک زنجیره مستقل تامین غذا ایجاد می‌کند که طی آن، کشت، برداشت، فروش و مصرف محصولات در یک ساختمان انجام می‌شود. علاوه بر این، برج جیان مو، ادارات، فروشگاه و فودکورت را نیز در بر دارد.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه مزرعه‌خراش می‌توان به مجموعه تراس‌هایی اشاره کرد که میزبان گیاهانی مانند نیلوفر آبی، سرخس و "سرخالو" یا "لیچی" (Lychee) هستند و باغ‌هایی پر از گیاه را برای استراحت کارکنان اداری در بر دارند. به علاوه، وجود این گیاهان به سایه انداختن در فضای داخلی و کاهش نیازهای تهویه مطبوع کمک می کند.

انتهای پیام