شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#پایان سال#سال جاری#بلاروس

تحویل نخستین هنگ موشک‌های اس-۴۰۰ روسیه به هند تا پایان سال جاری میلادی

سامانه

به گفته یک مقام بلندپایه روسیه، این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ نخستین هنگ از سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ را به هند تحویل می‌دهد و درخواست بلاروس برای خرید این سامانه دفاع ضدموشکی هم بررسی خواهد شد.

به گزارش مشرق، "دیمیتری شوگایف" رئیس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو اعلام کرد که تحویل نخستین هنگ از سامانه دفاع ضدموشکی اس-۴۰۰ به کشور هند تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

این مقام بلندپایه روس در حاشیه نمایشگاه بین المللی تجهیزات نظامی «ارتش-۲۰۲۱» که در حومه مسکو ادامه دارد، در این باره توضیح داد: «روند ساخت سیستم‌های دفاع ضدموشکی اس-۴۰۰ برای کشور هند طبق برنامه ریزی در حال اجراست و انتظار می‌رود که نخستین هنگ این سامانه در همین سال جاری به دهلی تحویل داده شود.»

وی یادآور شد، مقامات مسکو و دهلی در سال ۲۰۱۸ توافقنامه مربوط به خرید این نوع سامانه دفاع ضدموشکی را امضاء کردند و تولید موشک‌های اس-۴۰۰ برای هند در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ آغاز شد.  

شوگایف همچنین اعلام کرد که مسئله فروش سیستم‌های دفاع ضدموشکی اس-۴۰۰ به بلاروس هنوز مورد تصمیم گیری نهایی قرار نگرفته، ولی طرف روسی آمادگی دارد در صورت ضرورت بصورت عملیاتی این موضوع را بررسی کند. به گفته وی، در صورت جدی بودن درخواست مقامات مینسک، تأمین این سامانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش از این، "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس گفته بود که مینسک علاقه مند به دریافت سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ از روسیه است.

رئیس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که در جریان نمایشگاه تجهیزات نظامی «ارتش-۲۰۲۱»، روسیه با برخی کشورها که شرکای مرسوم این کشور هستند، قراردادهای فروش تسلیحات نظامی امضاء کرده است. شوگایف ادامه داد: «در میان این کشورها، می‌توان از قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، ازبکستان، هند، چین و میانمار نام برد.»  

به گفته این مقام روس، ارزش کلی این قراردادها به بیش از دو میلیارد یورو می‌شود و این حجم بالا تاکنون سابقه نداشته و نخستین بار است که این مسئله پیشرفت خوبی تلقی می‌شود.

روز گذشته "آلکسی کریوارچکو" یکی از معاونین وزیر دفاع روسیه نیز گفته بود که وزارت دفاع این کشور تاکنون در حاشیه نمایشگاه «ارتش-۲۰۲۱» بیش از ۴۰ قرارداد برای خرید بیش از ۱۳۰۰ نوع تجهیزات و فناوری‌های نظامی مختلف به ارزش حدود ۵۰۰ میلیارد روبل امضاء کرده است.

منبع: تسنیم