شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بورس کالا#وزیر پیشنهادی

فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس؛

توسعه معاملات کشاورزی در بورس کالا از برنامه های وزیر پیشنهادی کشاورزی است

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشاره به تقویت بورس کالا به عنوان یکی از برنامه های وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: تسهیل تولید و ارتقاء مکانیزاسیون کشاورزی، بهبود پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی، تأمین نهاده‌های کشاورزی در حوزه دام و طیور، تقویت بورس کالای کشاورزی و همچنین تقویت نقش شرکت‌های پشتیبان در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش بخش کشاورزی در برنامه‌های متنوع وزیر پیشنهادی دیده می شود که جای امیدواری برای بهبود شرایط در این وزارتخانه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فاطمه محمدبیگی با اشاره به چالش‌های موجود در جهاد کشاورزی اظهار کرد: متأسفانه در این وزارتخانه شاهد مشکلات و چالش‌های بزرگی به ویژه در ماه‌های اخیر بودیم که موجب نارضایتی مردم و نمایندگان شده است ازاین‌رو حساسیت نسبت به وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بالاست.

نماینده قزوین، البرز و آبیک با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از ویژگی‌های برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی توجه به زنجیره ارزش و زنجیره تأمین در آن است به‌نحوی‌که اجزاء و عوامل مختلفی که در تولید و بهره‌برداری محصولات کشاورزی و دامپروری تاثیرگذار هستند را لحاظ کرده است.

وی اظهار کرد: ویژگی مهم دیگر این برنامه توجه ویژه به «توسعه روستایی» است؛ موضوعی که با تغییر و تحولات ساختاری اخیر وزارت جهاد کشاورزی و تبدیل «گروه‌های توسعه روستایی» سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به «گروه محیط زیست و سلامت غذا» به شدت تضعیف شده است.

محمدبیگی ادامه داد: متأسفانه توسعه روستایی به‌عنوان یکی از آلام و آمال مهم انقلاب اسلامی که نقش مهمی در محرومیت‌زدایی و زدودن چهره استضعاف از مردم برخی مناطق دارد، فاقد متولی واحدی در کشور است و حکمرانی این موضوع در کشور دارای خلأهای جدی است. برنامه وزیر پیشنهادی به این موضوع، توجه ویژه‌ای داشته و در این راستا بر رویکرد مشارکتی و نقشی که جوانان محلی و سمن‌ها می‌توانند داشته باشند، تأکید کرده است و این‌یک ویژگی ممتاز این برنامه هست که هم هدف درستی مورد توجه قرار گرفته و هم روش مناسبی برای این هدف در پیش گرفته شده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر حوزه مهم توسعه روستایی، توجه به اصناف مهم و بازمهندسی نقش و کارکرد آن‌ها از برنامه‌های مهم وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

این مسئول یادآور شد: نکته مهم این است که علاوه بر تقویت نقش اصناف و تشکل‌های بخش کشاورزی بر گسترش این نقش به بخش بالادستی زنجیره تأمین همچون سیاست‌گذاری تنظیم بازار و همچنین بخش پایین‌دستی زنجیره تأمین همچون بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی نیز تأکید شده است.

وی تصریح کرد: تأکید وزیر پیشنهادی بر ارائه لایحه جهاد سازندگی روستایی نکته مهم و برگ زرینی در برنامه پیشنهادی وی است و می‌تواند نقش مهمی در یکپارچگی حکمرانی روستایی ایفا کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز خاطرنشان کرد: توجه به هوشمندسازی و نظام نوآوری بخش کشاورزی از دیگر ویژگی‌های مهم برنامه وزیر پیشنهادی است. در خصوص نظام نوآوری بخش کشاورزی برنامه‌های متعددی ارائه‌شده است، از توسعه نظام نوین ترویج و انتقال فناوری گرفته تا ایجاد پارک‌های علم و فناوری کشاورزی در قطب‌های تولید؛ از بخش‌های سیاست‌گذاری کشاورزی در آموزش عالی و پژوهش‌های تقاضا محور و هدفمندسازی تحقیقات کشاورزی بر اساس مزیت‌های نسبی مناطق و قطب‌های کشاورزی گرفته تا ایجاد و توسعه فن بازارهای کشاورزی و حمایت از ایده‌های نو و شتاب‌دهنده‌های در بخش کشاورزی.

وی افزود: علاوه بر این از نقش جذب و توسعه فناوری‌های نوین (همچون اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی) که مدت‌ها است مورد دغدغه دستگاه‌های اجرایی کشور نبوده، نیز غفلت نکرده است و آن را هم‌راستا با رسالت وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار داده است.

محمدبیگی در پایان عنوان کرد: بی‌شک نمایندگان به‌عنوان چشم بینای مردم بر عملکرد وزرای مورد اعتماد قرارگرفته با دقت و حساسیت بالایی نظارت خواهند کرد تا چالش‌ها و موانع موجود در آن وزارتخانه از یک سو و برنامه‌های ارائه‌شده توسط وزرا به‌خوبی و در بالاترین سطح خود اجرا شود.