شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بارش باران#استان کشور

بارش باران در ۵ استان طی ۲ روز آینده | آسمان بیشتر مناطق کشور از شنبه صاف می‌شود

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وقوع رگبار باران در ۵ استان کشور خبر داد و گفت: از شنبه (۶ شهریورماه) در غالب مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود.

رگبار - باران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی طی ۲۴ ساعت آینده در استان‌های مازندران، گلستان، ارتفاعات در تهران و سمنان وقوع رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. فردا (۵ شهریورماه) علاوه بر این مناطق در خراسان شمالی بارش پراکنده انتظار می‌رود.

وی افزود: از روز شنبه تا سه شنبه (۶ تا ۹ شهریورماه) در غالب مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود. امروز (۴ شهریورماه) سواحل شرقی دریای خزر و طی دو روز آینده بخش‌های شمالی و مرکزی خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه گفت: جمعه (۵ شهریورماه) وزش باد در جنوب غرب افزایش می‌یابد و احتمال خیزش گرد و خاک در استان‌های ایلام و خوزستان وجود دارد. طی پنج روز آینده وزش باد شدید در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور پیش بینی می شود. در منطقه زابل و شمال سیستان و بلوچستان خیزش باد و گرد و خاک رخ می دهد. در این مدت دمای هوا نیز در نیمه غربی کشور بطور نسبی افزایش می‌یابد.

وی درباره وضعیت جوی تهران نیز عنوان کرد: فردا و پس فردا (۵ و ۶ شهریور) آسمان پایتخت صاف و گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشینه و کمینه دمای هوای تهران فردا ۳۶ و ۲۵ درجه سانتیگراد و پس فردا ۳۵ و ۲۴ درجه سانتیگراد خواهد بود.

ضیاییان گفت: طی امروز و فردا ( ۴ و ۵ شهریور) اهواز با بالاترین دمای ۴۹ و ۵۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با بیشینه دمای  ۲۸ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان‌های کشور هستند.

پیش‌بینی آسمان صاف برای تهران

همچنین بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی ۴ روز آینده، آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد و در بخش‌های جنوب غربی و غرب، در ساعات عصر و شب گاهی با وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی می شود.

در ساعات ظهر و عصر شنبه و یکشنبه هفته آینده (۶ و ۷ شهریورماه) نیز افزایش ابر در ارتفاعات و رخداد بارش پراکنده و خفیف در ارتفاعات شرقی دور از انتظار نیست.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، به دلیل پایداری نسبی جو در بعضی ساعات افزایش غلظت نسبی بعضی از آلاینده‌های جوی در نواحی پرتردد مرکزی و شرقی تهران انتظار می‌رود.

پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نیز حاکی از این است که در صبحگاه امروز (۴ شهریورماه) عدم وزش باد مؤثر همراه با افزایش تردد خودروها سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها شد و در برخی مناطق کیفیت هوا در محدوده‌ ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

حاکمیت جو نسبتاً آرام در طی روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد علاوه براین با توجه حضور عوامل کافی جهت تولید آلاینده ازن، در برخی مناطق افزایش غلظت این آلاینده سبب کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در ساعات بعدازظهر خواهد شد.

افزایش تندی باد تا اواخر وقت پنجشنبه سبب پراکندگی ذرات معلق و برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود، هرچند در مناطق پرتردد افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا دور انتظار نخواهد بود.

 صبح روز جمعه (۵ شهریورماه) با کاهش تردد خودروها در روز تعطیل، برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود. عدم وزش باد در طی روز شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد همچنین در ساعات بعدازظهر احتمال تولید و افزایش غلظت آلاینده‌ ازن می‌تواند در برخی مناطق سبب کاهش کیفیت هوا شود.

تداوم این شرایط جوی تا ساعات پایانی جمعه همراه با ترافیک شامگاهی موجب افزایش نسبی غلظت ذرات معلق خواهد شد و به‌تبع آن کیفیت هوا در پاره‌ای از مناطق پرتردد کاهش می‌یابد.

بنا بر این گزارش، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «دی اکسید نیتروژن» با میانگین ۷۶ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۹ و کیفیت هوا در محدوده ‌قابل قبول است.