شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات#سیاه

افزایش واردات داروی قارچ سیاه

دارو

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در ارتباط با داروی قارچ سیاه در کشور توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، سید حیدر محمدی، در گفتگوی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه متأسفانه اخیراً شیوع قارچ سیاه رشد فزاینده‌ای داشته است، گفت: میانگین مصرف داروی قارچ سیاه «آمفوتریسین» ماهانه حدود ۸ تا ۹ هزار عدد بود، اما حدود دو هفته گذشته به اندازه دو ماه و نیم مصرف کشور، این دارو مصرف شد.

وی افزود: برای اینکه این مشکل را برطرف کنیم میزان واردات این دارو را چهار برابر افزایش داده ایم که نخستین محموله آن جمعه به تعداد ۲۲ هزار عدد وارد کشور می‌شود و این محموله هر هفته به طور مستمر وارد خواهد شد.

محمدی اضافه کرد: زمانی که این دارو به مقدار کافی در بیمارستان‌ها موجود شود بازار سیاه آن نیز از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به این پرسش که ماجرای ۵۰۰ تن سرم که در گمرک ماند و فاسد شد چیست، گفت: این سرم‌ها مربوط به سال ۱۳۹۵ است که وارد کننده آن خودش از تولیدکنندگان سرم کشور است و پس از تاریخ مقرر این سرم‌ها را وارد کرد و مصرف نشد.

محمدی افزود: بیش از یک تا دو سال از تاریخ انقضای این سرم‌ها گذشته است و صاحب کالا باید آنها را از بین ببرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به کمبود سرم در کشور، حدود چهار و نیم میلیون عدد سرم وارد کرده ایم که بازار به اندازه خوبی کنترل شد.

محمدی افزود: یکی از شرکت‌های سرم سازی کشور که به مشکل برخورده بود از دو شب پیش خط تولید آن آغاز به کار کرد و امیدواریم از هفته آینده تولید سرم‌های تزریقی را آغاز کند و با ظرفیت تولید چهار و نیم میلیون عدد در ماه، می‌توانیم مازاد مصرف داخل را صادر کنیم.

وی اضافه کرد: میانگین مصرف ماهیانه داروی «رمدسیویر» در سال ۹۹ حدود ۱۷۰ هزار عدد بود که در خرداد امسال به ۶۰۰ هزار و در تیر ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد و در مرداد نیز به سه میلیون و ۷۰۰ هزار عدد رسید که غیر قابل پیش بینی بود.

محمدی ادامه داد: رشد فزاینده مصرف این دارو موجب شد که آن را در همه داروخانه‌های منتخب توزیع کنیم.

منبع: مهر