شهر خبر

به نقل از «ابراهیم کالین»؛

تداوم حضور کارشناسان ترکیه در فرودگاه بین المللی افغانستان

تداوم حضور کارشناسان ترکیه در فرودگاه بین المللی افغانستان

یک مقام بلندپایه دولت ترکیه از تداوم حضور نیروهای متخصص این کشور در افغانستان با هدف ارائه پشتیبانی فنی به طالبان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت که «در پی خروج نیروهای ترکیه از خاک افغانستان، آنکارا به وظایف عملیاتی خود در فرودگاه کابل ادامه خواهد داد. و در صورت توافق بر سر شرایط و انعقاد یک موافقتنامه تحت این شرایط، ترکیه به ارائه خدمات (پشتیبانی فنی) در فرودگاه بین المللی کابل ادامه خواهد داد.

این در حالی است که وزیر دفاع ملی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کرده است.

طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه، «نیروهای مسلح این کشور از سال ۲۰۰۲ تحت لوای سازمان ملل، ناتو و توافقنامه‌های دوجانبه در خاک افغانستان حضور داشته است».

طبق اظهارات کالین خطاب به شبکه خبری ان تی وی، خروج نیروهای ترکیه از افغانستان ظرف ۳۶ ساعت انجام خواهد شد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه با تأکید بر اهمیت تأمین امنیت فرودگاه کابل افزود که مذاکرات در مورد ارائه پشتیبانی فنی در این فرودگاه از سوی کارشناسان غیرنظامی ترکیه ادامه دارد. وی همچنین «توان و ظرفیت طالبان» برای «پایه گذاری یک ساختار امنیتی» در فرودگاه کابل را مورد تردید قرار داد.

کالین با اشاره به حضور سفیر و کارمندان سفارت ترکیه در افغانستان خاطرنشان کرد که هیأت دیپلماتیک و غیرنظامی ترکیه به رغم خروج برخی از کارکنان از افغانستان همچنان به انجام وظایف و مسئولیتهای خود در این کشور ادامه می‌دهند.

روابط با طالبان

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری طالبان در پاسخ به پرسشی در مورد روابط آنکارا با طالبان گفت که «گام‌های برداشته شده در این حوزه» دستور کار اصلی برای روابط دوجانبه را تعیین می‌کند.

وی همچنین گفت که در این مقطع، «مهمترین گام» پایه گذاری یک دولت فراگیر و پذیرا» در کشور جنگ زده افغانستان است.

کالین در ادامه با اشاره به رویکرد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که اقدام‌های طالبان و نه سیاستهای اعلانی آنها روند آتی اقدامات در قبال افغانستان را تعیین خواهد کرد.

پناهجویان

کالین در خصوص موضوع پناهجویان افغانستان نیز گفت که آنکارا «تدابیر جدیدی را برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کرده» و اینکه «ترکیه انبار مهاجرتی هیچ کشوری نیست».

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که در پی به راه افتادن یک موج مهاجرت، ابتدا کشورهای همسایه و هم مرز از این موج مهاجرتی متأثر می‌شوند و بنابر این از جامعه بین المللی خواست تا در قبال مهاجران احساس مسئولیت کنند. کالین با اشاره به اینکه ترکیه سهم خود را در حوزه مهاجرت و پناهجویان ایفا کرده است، گفت که برای این کشور پذیرش حجم جدیدی از مهاجران نه ممکن است و نه محتمل.

گفتنی است که ترکیه یک نقطه مهم ترانزیک برای پناهجویانی است که در تلاش برای فرار از جنگ و تعقیب، خواهان عبور از این کشور و ورود به اروپا برای شروع یک زندگی تازه هستند.

این کشور با داشتن بیش از ۴ میلیون پناهجو در حال اتخاذ تدابیر امنیتی جدید در داخل و در مرزهای خود برای جلوگیری از وارد شدن موج تازه ای از مهاجران است.