به گزارش برنا؛ هر روز هزاران خبر از حادثه آفرینی وسیله نقلیه ی موتورسیکلت به گوش می رسد که این حوادث در بسیاری از مواقع خسارات های جانی و مالی را در پیش دارد که هیچ جوره جبران پذیر نیست. این وسیله درتصادفات پیر و جوان نمی شناسد و حتی تشخیص نمی دهد که فرد آسیب دیده و راکب موتور سوار نان آور خانه است و یا عده ای چشم انتظار او هستند؛ هر چه باشد به قول معروف در حوادث های پیش آمده تر و خشک را با هم می سوزاند.

سالانه موتور سیکلت های زیادی تولید و روانه بازار می شود و از آن جایی که نسبت به دیگر وسایل نقلیه قیمت مناسب و به صرفه ای دارد، مشتری هایش هم زیاد هستند. دولت، مجلس ، پلیس و هر نهادی که به نوعی با موتورسیکلت سواران مرتبط می شوند در ادوار مختلف طرح ها و لایحه هایی را ابلاغ کردند تا به نوعی بتوانند موتورسیکلت سواران را در کاهش حوادث مدیریت و سازماندهی کنند. چندین سال است که طرح اعمال قانون و انتقال موتورسیکلت های متخلف به پارکینگ ها می گذرد و در این ایام موتورسیکلت های زیادی روانه پارکینگ های مختلف شدند و در نهایت راکبان آن ها یا توانایی مالی برای خارج کردن آن پیدا نکردند و یا به هر دلیلی از ترخیص وسیله ی نقلیه خود صرف نظر کردند و در نتیجه آن چیزی که حاصل شد این بود که پارکینگ هایی را شاهد بودیم که موتورسیکلت های زیادی در آن توقیف بودند و در گرما و سرما اتفاقاتی برای آن ها پیش می آمد که فرسودگی و  رسوب این وسایل را به دنبال داشت. علاوه بر توقیف این وسایل با توجه به آمار مرگ و میر ناشی از موتور اعم از راکب، سرنشینان و عابران طرح های مختلفی برای کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن اجرا شده است اما در نهایت بسیاری از این موتورسواران به قولی « ادب نشدند» و همچنان وقوع بسیاری از تخلفات ادامه پیدا کرد و موتورسواران دقیقا متوجه نشدند که چرا جریمه شدند؟ و پلیس با آن ها برخورد کرد؟

از طرفی تعدد جریمه ها برای موتورسواران متخلف به نوعی باعث سردرگمی این افراد شد و چون دلیل بسیاری از این جریمه های بازگو نشد آن ها مجدد به این تخلفات محکوم می شدند. برای آخرین اقدام پلیس راهور طی دستور العملی طرح موتور یار را به اجرا درآورد اما به صورت پایلوت در استان تهران.

دی ماه سال 99 بود که این طرح در 10 نقطه شناسایی شده توسط پلیس راهور تهران به اجرا در آمد همچنین با اجرا شدن این طرح و استقبال موتور سواران و اثرگذاری مثبت آن در نهایت نقاط اجرایی شده ی این طرح در تهران به 60 نقطه رسید و در نهایت در سال 1400 به 200 نقطه ارتقا پیدا کرد.. در ادامه سوالی که برای بسیاری از افراد پیش آمد این بود که آیا متخلفان با اجرای این طرح به عمق عواقب بی قانونی پی می بردند و دست از تخلف می کشند؟

در جواب باید بگوییم که در راستای این طرح بانک اطلاعاتی ای طراحی شد که بر مبنای آن هر موتور سواری که مرتکب جریمه می شود و به عنوان موتور یار در کنار پلیس قرار بگیرد، همچنین اگر موتور سیکلت سواری چندین بار مرتکب تخلف شود در بانک اطلاعاتی ذخیره می شود و پلیس با او تماس می گیرید که در مقر پلیس راهنمایی، رانندگی تهران حضور پیدا کند و برای او با رعایت پروتکل های بهداشتی،کلاس های آموزشی برگزار می شود تا به طور دقیق درباره روش صحیح کنترل موتور سیکلت و تخلفات موجود توجیح شود. طبق آمار موجود و براساس گفته سرهنگ همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از ابتدای اجرای طرح موتور یار  تا تیرماه 1400، بالغ بر 70 هزار موتورسیکلت توقیف نشده است که نشان دهنده آن است برای 70 هزار موتورسوار بازآموزی انجام شده است.

نکته قابل توجه آن است که اجرای طرح موتوریار مربوط به تخلفات ترافیکی از جمله عدم استفاده از کلاه توسط راکب موتورسیکلت، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت و تردد موتورسیکلت در خط ویژه است که به جای توقیف و انتقال موتورسیکلت متخلف به پارکینگ انجام می‌شود. براین اساس در این طرح، فرد متخلف به جای اینکه موتورسیکلتش به پارکینگ منتقل شود، با پوشیدن کاوری که برای همین منظور طراحی شده، در حوزه روان‌سازی ترافیک به پلیس کمک می‌کند.

تا اینجای اجرای چنین طرحی توسط پلیس راهور، به نظر می رسد پلیس به دنبال اجرای طرحی بود تا ضمن اعمال قانون برای راکبان متخلف، هزینه های اعمال قانون از جمله توقیف و ارجاع به پارکینگ، تخلف و تصادفات کاهش پیدا کند؛ بنابراین طرح موتور یار با تعامل با قوه قضائیه در قالب مجازات های جایگزین برای موتور سیکلت سوار متخلف اجرایی شد.

سرهنگ همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به خبرنگار برنا گفت: با اینکه طرح موتوریار در حال حاضر در تهران اجرایی می شود اما با توجه به نتیجه خوب آن امیدواریم اجرای آن در شهر های دیگر نیز در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راهور سال گذشته 50‌ درصد تصادفات منجر به فوت در شهر تهران به موتورسیکلت‌سواران مربوط می شد اما با  اجرای طرح موتوریار در سال جاری شاهد کاهش 2 ‌درصدی جانباختگان حوادث موتوری و در اصل کاهش چهارنفری فوت‌شدگان موتورسیکلت در شهر تهران هستیم. همچنین از طرفی پلیس به موتورسواران توصیه می‌کند که در بزرگراه‌ها حرکت و تردد نداشته باشند چراکه 42 ‌درصد تصادفات فوتی در شهر تهران در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

از آن جایی که در دوره و زمانه ی کنونی خیلی نمی توان مقررات سفت و سختی برای مردم به کار گرفت به نظر می رسد ابتکار و خلاقیت توانسته است بسیاری از سنگ های سفت را ذوب کند و در عین حال اثربخش باشد.

نکته قابل توجه آن است که پلیس در راستای اجرای این طرح، انتخاب دیگری را نیز برای موتور سوار  به اجرای عمل گذاشته است که موتور سوار هم می‌تواند موتور خود را به پارکینگ منتقل کند و هم می‌تواند طرح موتوریار  را انتخاب کند که قطعاً طی بررسی های انجام شده مشاهده شده است که موتورسواران از این بین طرح موتوریار را انتخاب کرده و به عنوان موتوریار در کنار پلیس قرار گرفتند که این همان استقبال از این طرح است.

به هرحال از ابتدای شروع این طرح در سطح شهر تهران، هر روزه موتوریارها و پلیس های راهور را در نقاط مشخص شهر مشاهده می کردیم که به کنترل ترافیک و روان سازی حجم ترافیک کمک می کردند اما دو هفته ای هست که این طرح به طوری اجرایی نمی شود؛ در هر صورت امیدواریم اجرای چنین طرحی مانند دیگر طرح هایی که اتخاذ شد و در ادامه از اجرای آن صرف نظر شد، قرار نگیرد و حالا که دارای اثرات مثبتی است، ادامه دار باشد.

انتهای پیام/4