به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد:مجموع بیماران کووید19 در کشور به 4 میلیون و 796 هزار و 377 نفر رسید و مجموع جان باختگان این ویروس کشند به104 هزار و 22 نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون چهار میلیون 20 هزار و 844نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند و 7 هزار و 755 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

ابلاغیه هفته: امتحانات شهریور

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی «دستورالعمل برگزاری امتحانات شهریور ۱۴۰۰» را با تأکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، ارسال کرد.

در بخش‌هایی از این دستورالعمل آمده است: *زمان برگزاری آزمون برای دانش آموزان ابتدایی دارای «سطح عملکرد نیاز به آموزش و تلاش بیشتر»، از ۶ تا ۱۵ شهریور بوده و ارزشیابی از دانش آموزان دوره اول ابتدایی شامل دروس «فارسی» و «ریاضی» و دوره دوم ابتدایی شامل دروس «فارسی»، «ریاضی» و «علوم» است.

* ارزشیابی در پایه‌های اول، دوم و ششم دوره ابتدایی به صورت عملکردی و در پایه‌های سوم، چهارم و پنجم دوره ابتدایی به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، بر اساس محتوای پوشه کار، انجام خواهد شد.

* فرآیند آموزش و ارزشیابی دروس علمی و کارگاهی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، با رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی، با اولویت پایه دوازدهم، انجام می‌شود.

* ارزشیابی دروس داخلی پایه دوازدهم و دروس افتاده سنوات قبل برای دانش آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم، به شیوه حضوری انجام می‌شود.

هشدار هفته: طوفان شن

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران، وزش باد شدید و رعدوبرق طی امروز تا شنبه آینده در برخی مناطق نسبت به وقوع طوفان شن و گرمازدگی در 7 استان هشدار داد.

اطلاعیه هفته: تاخیر در پرداخت حقوق‌های آموزش و پرورش

 وزارت آموزش و پرورش با اعلام این که واریز حقوق مردادماه پرسنل آموزش و پرورش سراسرکشور به حساب همکاران محترم در حال انجام است، اطلاعیه‌ای را در خصوص ابهامات پیش آمده در پرداخت حقوق مردادماه فرهنگیان»، به جهت تنویر افکار عمومی، صادر کرد.

 در پیگیری استیفای حقوق همکاران و برقراری فوق‌العاده ویژه، تلاش‌های گسترده‌ای بعمل آمد که پس از دریافت مجوز لازم با فوریت نسبت به صدور احکام اصلاحی کلیه همکاران از ابتدای سال جاری اقدام شد.

شوک هفته: با واکسن سینوفارم نمیتوان به حج رفت

در جلسه‌ای که میان مسئولان وزارت امور مذهبی بنگلادش، انجمن آژانس‌های حج این کشور و همچنین سفیر عربستان سعودی در بنگلادش برگزار شد، مسئولان بنگلادشی خواستار همکاری طرف عربستانی برای دریافت مجوز حضور در عمره امسال برای زائرانی شدند که واکسن چینی سینوفارم را دریافت کرده‌اند و درخواست کردند عربستانی‌ها هرچه زودتر تصمیمی خوشایند در این‌باره اتخاذ کنند.

عربستان پیش‌تر اعلام کرده بود زائرانی که از خارج این کشور برای ثبت‌نامِ عمره اقدام می‌کنند باید گواهی واکسیناسیون کرونا فایزر/بیون‌تک، آکسفورد/ آسترازنکا، مدرنا و جانسون و جانسون را که مورد تایید این کشور است ارائه دهند و هرکس خواهان حضور در عمره امسال است باید یکی از این چهار واکسن را دریافت کند.

با توجه به این موضوع که بسیاری از سالمندان کشور در طرح واکسیناسیون ملی علیه کرونا واکسن سینوفارم را تزریق کرده اند این نگرانی ایجاد می شود که برای اقدام به حج عمره دچار مشکل خواهند شد.

جنجال هفته: پرداخت نشدن فوق‌العاده ویژه معلمان

 رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش پرداخت مابه‌التفاوت «فوق‌العاده ویژه معلمان» پرداخت می‌شود و ممانعتی از سوی دیوان محاسبات وجود ندارد.

ناصر سلیمانزاده، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در خصوص خبر ایجاد محدودیت دیوان محاسبات کشور برای اجرای احکام فوق العاده ویژه، تصریح کرد: پیام های ارسالی تحت عناوین مختلف، مورد تأیید نبوده و هیچ محدودیت و ممانعتی از سوی مراجع نظارتی و دیوان محاسبات کشور درباره اعمال فوق العاده ویژه معلمان وجود نداشته است.

او افزود: پیگیری‌های لازم به منظور رفع ابهامات اجرای احکام جدید در حال انجام است و به محض حصول نتیجه در اسرع وقت از طریق مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اطلاع رسانی و پس از رفع ابهامات، مابه التفاوت حقوق همکاران محاسبه و به حساب آن ها واریز خواهد شد.

واکسینه های هفته: وکلای دادگستری

 وکلای استان تهران از روز یکشنبه 31 مردادماه و بر اساس جدول زمان‌بندی شده با حضور در محل کانون وکلای دادگستری مرکز، واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

 واکسیناسیون براساس اولویت‌بندی سنی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده و با ارسال پیامک به هر وکیل در محل کانون وکلای دادگستری مرکز انجام می‌شود.

برای تزریق واکسن ارائه پروانه وکالت و کارآموزی وکلا و کارآموزان الزامی است همچنین برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی، پیامک فقط از طریق شماره 9850002070084000 ارسال می‌شود.

طبق اعلام کانون وکلا، جلسات کمیسیون‌های کانون وکلای دادگستری مرکز به علت انجام واکسیناسیون تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ممنوعیت هفته: پرواز بدون برگه سلامت

 سرپرست اداره کل ایمنی و تضمین کیفیت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: مسافران واکسینه برای ورود به ایران باید تست منفی پی. سی. آر (pcr) داشته باشند و داشتن برگه سلامت هنگام ورود به ایران برای همه مسافران اجباری است.

نگرانی هفته: میراث فرهنگی افغانستان

 ایکوم جهانی در طول این بحران‌های وحشتناک، به همراه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیگر در کنار مردم افغانستان ایستاده تا از میراث آن‌ها در برابر همه تهدیدها محافظت کنند.

ایکوم جهانی در طول این  بحران‌های وحشتناک، به همراه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیگر در کنار مردم افغانستان ایستاده تا از میراث آن‌ها در برابر همه تهدیدها محافظت کنند. شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در پی‌ تحولات اخیر افعانستان که میراث فرهنگی این کشور را در معرض تهدید قرار داده است، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در بیانیه شورای جهانی موزه‌ها (ایکوم) درباره وضعیت پیش روی میراث فرهنگی افغانستان که اخیرا با به قدرت رسیدن طالبان با تهدید احتمالی مواجه است، آمده:

«در روزهای اخیر، ایکوم جهانی به همراه جامعه بین‌المللی رویدادهایی را که در سراسر افغانستان، در حال وقوع است با نگرانی پیگیری می‌کند. ایکوم به‌ویژه نگران تهدید غیرنظامیان و مردان و زنان افغان است که زندگی خود را وقف حفاظت از میراث فرهنگی غنی و متنوع این ملت تاریخی کرده‌اند.

شورای بین‌المللی موزه ها (ایکوم) انتظار دارد همه مقامات در سراسر افغانستان به تمامیت موزه‌ها، مجموعه‌های آن‌ها و آثار میراثی و همچنین متخصصان میراثی که از این میراث ملموس و ناملموس حفاظت کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی یا جنسیتی و قومیتی احترام بگذارند.

علاوه‌بر این، ما انتظار داریم مقامات همچنان به تعهدات بین‌المللی خود برای حفاظت از میراث، به عنوان یک کشورِ طرف کنوانسیون 1954 لاهه برای حفاظت از اموال فرهنگی و پروتکل‌های آن و بر اساس کنوانسیون 1970 یونسکو در مورد منع و پیشگیری صادرات و انتقال مالکیت غیرقانونی اموال فرهنگی پایبند باشند.

آزمایش هفته: واکسن ایدز

 مدرنا، یکی از سازندگان مطرح واکسن کرونا بر پایه فناوری mRNA، حالا می‌خواهد به سراغ جلوگیری از ابتلا به بیماری کشنده ایدز برود. این کمپانی دو واکسن برای HIV توسعه داده که فاز اول آزمایش بالینی آن‌ها به تازگی شروع شده است.


اخطار هفته: رانندگان حمل و نقل عمومی

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: تعدادی از رانندگان تاکسی در طرح واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها مشارکت نمی کنند و اگر چنانچه این افراد بدون عذر موجه پزشکی از تزریق واکسن کرونا امتناع کنند ،محدودیت هایی برای آنها اعمال خواهد شد و پروانه فعالیت تمدید نمی شود.


دستور هفته: واکسن هنرمندان

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت تاکید کرد با همکاری صندوق حمایت از هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به واکسیناسیون هنرمندان اقدام شود.

نتایج هفته: آزمون وکالت

نتایج آزمون کارآموزی وکالت که در روز جمعه مورخ 1400/04/25 برگزار شد از روز سه شنبه مورخ 02/06/1400 در درگاه اطلاع رسانی سازمان ‌سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org قرار گرفت.

حاشیه هفته: فیلم‌های زندان اوین

هفته گذشته تصاویری از دورین های داخل زندان اوین منتشر شد که باز تاب بسیاری داشت در این راستا  حجت الاسلام‌ محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، گفت: موضوع ویدئوهای منتشر شده از دوربین‌های مدار بسته امنیتی زندان اوین در حال بررسی است.

او تاکید کرد: هنوز قضیه خیلی روشن نیست فکر می‌کنم تا فردا (چهارشنبه) اطلاع رسانی شود.

حلالیت خواه هفته: سعید نمکی

سعید نمکی، وزیر بهداشت سابق در آخرین نامه‌ی خود خطاب به گروه های مختلف نظام سلامت، ضمن تقدیر از تلاش ها و خدمات آنها و طلب حلالیت، برای وزیر آینده بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آرزوی توفیق کرد.