شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عربستان#برگزاری انتخابات

الأخبار بررسی کرد؛

اولین انتخابات پارلمانی قطر/ کارشکنی عربستان و امارات علیه «دوحه»

اولین انتخابات پارلمانی قطر/ کارشکنی عربستان و امارات علیه «دوحه»

درحالی که امیر قطر اخیرا فرمان برگزاری اولین انتخابات پارلمانی این کشور را صادر کرده است، مقامات سعودی و اماراتی تحرکات خود برای کارشکنی در برگزاری انتخابات مذکور را کلید زده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی «الأخبار» امروز چهارشنبه با انتشار مطلبی به بررسی اولین انتخابات پارلمانی در قطر و کارشکنی‌های خارجی در مسیر برگزاری این انتخابات اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، روزنامه الأخبار در مطلب خود آورده است: امیر قطر طی روزهای اخیر فرمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را صادر کرد. این اولین بار است که در قطر انتخابات برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد که این انتخابات نوعی جشن «نیمه دموکراتیک» در قطر باشد.

در ادامه گزارش روزنامه الأخبار آمده است: با تمامی اینها، اخیراً تحرکاتی از سوی طرف‌های خارجی برای تأثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی قطر و کارشکنی در مسیر آن آغاز شده است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی جزء طرف‌هایی هستند که در این زمینه کارشکنی می‌کنند. آنها از رهگذر تحریک قبیله «بنی مره» در قطر قصد دارند سناریوی خود علیه دوحه برای به چالش کشیدن انتخابات را اجرایی سازند.

از آنجایی که عربستان سعودی و امارات برگزاری انتخابات در قطر را نوعی نقطه عطف در حیات سیاسی این کشور تلقی می‌کنند، کارشکنی در مسیر انتخابات را کلید زده اند الاخبار در ادامه تأکید کرده است: هدف اصلی و اساسی سعودی‌ها و اماراتی‌ها این است که قبیله «بنی مره» را به اعتراض به قانون انتخابات قطر تحریک کنند. این بدان معنا است که ریاض و ابوظبی رسماً مداخله در مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق را آغاز کرده اند.

این روزنامه افزوده است: سران عربستان سعودی و امارات معتقدند که برگزاری انتخابات پارلمانی در قطر نوعی نقطه عطف در حیات سیاسی این کشور به شمار می‌رود. درست به همین دلیل است که آنها کارشکنی در مسیر انتخابات در قطر را در پیش گرفته اند.

روزنامه مذکور همچنین در مطلب خود یادآور شده است: آنچه که عربستان سعودی و امارات متحده عربی را بیش از هر چیز دیگری نگران می‌سازد این است که شاید برگزاری انتخابات پارلمانی در قطر نوعی مطالبه را در میان مردم عربستان و امارات به وجود آورد و آنها هم خواستار برگزاری انتخابات شوند.

این روزنامه در ادامه اعلام کرده است: بر این اساس، عربستان سعودی و امارات در حال حاضر در مسیر سنگ اندازی در فرایند سیاسی در قطر گام برمی دارند. آنها امیدوارند تا از این رهگذر حتی اگر نتوانستند مانع از برگزاری انتخابات پارلمانی در قطر شوند، حداقل موعد برگزاری آن را به تعویق بیندازند.

گفتنی است، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر امروز دوشنبه با صدور فرمانی، دستور برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در این کشور را صادر کرد. امیر قطر در فرمان خود اعلام کرده است که اولین انتخابات پارلمانی در این کشور در تاریخ ۲ اکتبر (اول آبان ماه) برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر نیز شهروندان این کشور را به مشارکت گسترده در نخستین انتخابات تاریخ این کشور برای تشکیل پارلمان دعوت کرد. خالد بن خلیفه گفت: این انتخابات در سایه وحدت ملی برگزار می‌شود. اصل در این انتخابات این است که قطری‌ها همه در حقوق و وظایف برابر هستند و تحقق این اصل نیز به رعایت احکام قانون اساسی بستگی دارد.