شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان

ولایتی:  افغانستان جزو جبهه مقاومت است | با ۱۱ نفر از بزرگان افغانستان گفت وگو کردم

علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی درباره آینده افغانستان گفت: مردم افغانستان هر تصمیمی بگیرند، از نظر ما محترم است. بنده با بعضی از مسئولان بلندپایه افغانستان طی روزهای اخیر ارتباط داشتم. با بزرگان پشتون، تاجیک، شیعه و ظرف سه چهار روز اخیر با ۱۱ نفر از بزرگان افغانستان که در مبارزات علیه شوروی سابق نقش داشتند، گفتگو کردم.

ولایتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم ولایتی گفت: کشورهای جبهه مقاومت، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که در تاریخ منطقه و در دنیا بی‌سابقه است. محور اصلی این مجموعه هم ایران است. این مسیری که ایجاد شده است یعنی یمن ـ تهران ـ بغداد ـ بوکمال ـ دمشق ـ بیروت ـ غزه خط مقاومت است؛ با محوریت ایران و پس از انقلاب اسلامی در این منطقه، مجموعه‌ای ایجاد شده است که در راستای مقاومت، استقلال و آزادی گام برمی‌دارد. من آینده بسیار خوبی برای این مجموعه پیش‌بینی می‌کنم و البته افغانستان هم جزو این مجموعه است و مهمترین پیروزی‌ای که به دست آورده است این است که آمریکا را بیرون کرده است.

مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: مردم افغانستان هر تصمیمی بگیرند، از نظر ما محترم است. بنده با بعضی از مسئولان بلندپایه افغانستان طی روزهای اخیر ارتباط داشتم. با بزرگان پشتون، تاجیک، شیعه و ظرف سه چهار روز اخیر با ۱۱ نفر از بزرگان افغانستان که در مبارزات علیه شوروی سابق نقش داشتند، گفتگو کردم؛ هم با شیعیان و هم با اهل‌سنت و هم با پشتون‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها صحبت کردم.

وی افزود من سال‌ها با برادران افغانستانی مانند شهید ربانی، حکمتیار، مرحوم مجددی، پیراحمد گیلانی، شهید عبدالعلی مزاری، خلیلی رئیس حزب وحدت اسلامی، محمد محقق، ناصری رهبر اسماعیلیه افغانستان، مرحوم زاهدی رئیس پاسداران جهاد اسلامی، آیت‌الله آصف محسنی و دیگران رابطه نزدیکی داشتم و کار کردم. طی سال‌های مبارزه بنده با افغانی‌ها و بزرگان افغانستان مانند مولوی منصور، مولوی مؤذن، مولوی امین وقاد ارتباط و جلساتی متعدد داشتم.

ایران در طول اشغال افغانستان توسط شوروی‌ها، نقش مهم در کمک به مردم افغانستان در مقابله با اشغال آن کشور داشته است.

ولایتی گفت: در رابطه با آینده افغانستان باید بگویم که هر تصمیمی مردم افغانستان بگیرند، محترم است. گفتگوها با مؤثرین در تحولات افغانستان وجود داشته است و به‌نظر می‌رسد بزرگان این کشور معتقدند که حکومت آینده افغانستان باید ترکیبی از همه باشد؛ پس بزرگان و کسانی که سابقه مبارزه با شوروی و آمریکا دارند، بالاتفاق معتقدند که باید حکومتی فراگیر و مرکب از همه اقوام شکل بگیرد.

وی افزود: دیگر آنکه اصرار دارند قانون اساسی افغانستان که میراث چند هزار شهید و مبارزات طولانی مردم افغانستان است تغییری نکند. آمریکایی‌ها تبلیغاتی در این زمینه داشتند اما قانون اساسی آسان به دست نیامده است که با این نوع تبلیغات تحت تأثیر قرار بگیرد. یقین دارم که تلاش آمریکایی‌ها در جهت تغییر قانون اساسی آن کشور با عزم راسخ و انسجام ملی مردم افغانستان به نتیجه نخواهد رسید.