شهر خبر

در واکنش به تحولات افغانستان رخ داد؛

رزمایش یک ماهه روسیه در تاجیکستان با هدف تقویت پایگاه نظامی مسکو

رزمایش یک ماهه روسیه در تاجیکستان با هدف تقویت پایگاه نظامی مسکو

وزارت دفاع روسیه در واکنش به تحولات افغانستان از رزمایش یک ماهه این کشور با استفاده از تانک‌های «تی -۷۲» خود در تاجیکستان با هدف تقویت پایگاه نظامی مسکو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رزمایش نظامی یگان های تانک ارتش روسیه در تاجیکستان در نزدیکی مرز با افغانستان آغاز شد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، این رزمایش در خاک تاجیکستان به مدت یک ماه برگزار خواهد شد و طی آن پایگاه نظامی مسکو در این کشور نیز تقویت می شود.

بر اساس بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه، ارتش این کشور تعدادی از تانک‌های «تی -۷۲» خود را در کوهستان‌های تاجیکستان مستقر کرده و تمرین شلیک به اهداف متحرک در فواصل دور را انجام داده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور قرار است با استفاده از ۴ فروند هواپیمای ترابری نظامی، بیش از ۵۰۰ نفر را از افغانستان تخلیه کند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش در بیانیه ای گفت: در ۲۵ آگوست (امروز) با دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، ژنرال «سرگئی شویگو» وزیر دفاع، عملیات تخلیه بیش از ۵۰۰ تبعه روسیه، اتباع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) (بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان) و همچنین اتباع اوکراین را از خاک افغانستان با هواپیمای ترابری نظامی، سازماندهی کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر در همین ارتباط تصریح کرد: آمریکا پس از خروج از افغانستان قصد مستقر کردن نیروهای خود در آسیای میانه را دارد؛ اما ما نمی خواهیم نظامیان این کشور را در این منطقه ببینیم. مسکو توافقی با این کشورها امضاء کرده که بر اساس آن استقرار نظامیان خارجی در قلمروی یک کشور عضو باید مورد تایید همه اعضای سازمان قرار بگیرد. هدف اعلامی استقرار نظامیان آمریکایی قرار دادن افغانستان در معرض پایش و بمباران این کشور در صورت ضرورت است، اما این اقدام آنها به منظور هدف قرار دادن کشورهای آسیای میانه است.