شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محرم#فضای مجازی#چهارشنبه

نظام تربیتی در مکتب اسلام مبتنی بر امت‌سازی است

نظام تربیتی در مکتب اسلام مبتنی بر امت‌سازی است

همایش علمی بررسی «نقش دعا در تربیت انسان» از سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) امروز چهارشنبه ۳ شهریور مقارن با ۱۶ محرم الحرام، در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)،حجت الاسلام «احمدرضا باوقار» در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید: « «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة»، این آیه نشان می‌دهد که تزکیه باید همراه با تعلیم و تربیت باشد و از اصلی‌ترین لوازم برای تحقق این مساله آموزش است، موضوع تربیت در آیات مختلف قرآن و در بیانات بزرگان دین بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، تربیت هدفی را دنبال می کند و آن صراط مستقیم است.

رئیس دفتر امور اهل سنت نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: حقیقت چیزی جز شناخت ذات حق تعالی نیست، در سایه این مساله انسان به فلسفه خلقت خود که همان عبادت و پرستش است می رسد.

وی با بیان اینکه تربیت جزو ضرورت‌های زندگی انسان است، تصریح کرد: نقش دعا در تربیت انسان کلیدی است، تربیت به لوازمی برای تحقق نیاز دارد که از جمله آنها دعا است. از جمله منابعی که دعا کردن را به انسان می آموزد صحیفه سجادیه است که ظاهرا نیایش است اما باطنی هم دارد که مملو از معارف غنی است.

حجت الاسلام باوقار گفت: مباحث اقتصادی، عرفانی، اجتماعی، بیان صفات خداوند، در صحیفه به زیبایی مطرح شده است، امام سجاد(ع) در این ادعیه ما را متوجه عالم ملکوت می کند، این ادعیه انسان را در شناخت عوالم اربعه کمک می کند. 

وی با بیان اینکه بحث های تربیتی مورد تاکید همه ادیان است، افزود: این مباحث از قرن‌ها قبل در جوامع انسانی مطرح بود، از یونان باستان تا نظرات سوفسطاییان و آنچه که امروز در غرب مطرح می شود، از همان ابتدا که بشر به مباحث تربیتی پرداخت تا اکنون همواره نواقصی وجود داشته است، در قرون وسطا برخی آمدند نگاه تربیتی را اصلاح کنند، بعد از آن نیز در دوران رنسانس همین روند به شکل دیگری ادامه یافت. برخی چون «مارتین لوتر» به میدان آمدند تا نظریات تربیتی قرون وسطا را جبران کنند اما کار را خراب تر کردند، نظام تربیتی غرب نتوانست انسان را در مسیر تربیت درست قرار دهد. 

رئیس دفتر امور اهل سنت نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: کامل ترین مکتبی که انسان را در مسیر کمال قرار می دهد نظام تربیتی اسلامی است که رشد و دانایی را به همراه داشته و منجر به شناخت انسان از خودش می شود. «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» پایه ای برای مکتب اسلام و غیر اسلام در امر تربیت است. در نظام تربیتی اسلام امت‌سازی می شود نَه اجتماع سازی.

وی گفت: نظام تربیتی اسلام چهار مولفه را معرفی می کند، اولین مورد جنبه اخلاقی در نظام تربیتی این دین است که بر اساس دعا شکل گرفته است، به این معنا که در بُعد اخلاقی به ما گفته اند که باید دعا کنید و امید خود را از غیرخدا قطع کنید. جنبه دوم جسمانی است به این معنا که راخل خل بیماری ها و امراض را باید در ذکر خدا جست چنانچه فرمود: « یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ». بُعد سوم اجتماعی است، یعنی دعا برای همه مردم، چنانچه حضرت فاطمه(س) فرمود: « الجارُ ثُمَّ الدّارُ» و نهایتا چهارمین بُعد عاطفی است، به این معنا که انسان هرچه که نیاز دارد را به خداوند بگوید، هرچه از عواطف را می خواهد به محضر خدا ببرد.

انتهای پیام