شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آل سعود#طبیعی#منابع

عربستان| سیاست آل سعود برای غارت منابع طبیعی با آواره کردن شهروندان


عربستان| سیاست آل سعود برای غارت منابع طبیعی با آواره کردن شهروندان

برخی اسناد افشا شده حاکی از اقدامات آل سعود برای آواره کردن شهروندان از مناطق مختلف عربستان به منظور غارت منابع طبیعی آنهاست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رای الآخر، یک مقام ارشد در عربستان سعودی ارزش کل دارایی‌های معدنی موجود در زمین را فاش کرد که این امر عزم و تلاش زیاد «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای تصرف اراضی شهروندان در چندین منطقه عربستان را به بهانه غیرقانونی بودن عناوین مالکیت یا پروژه‌های توسعه ادعایی وی تحت عنوان چشم انداز 2030 نشان می‌دهد.

«خالد بن صالح المدیفر» معاون وزیر صنعت و منابع معدنی در امور معادن در عربستان سعودی اعلام کرد که ذخایر معدنی زیرزمینی 1.3 تریلیون دلار برآورد شده است.

المدیفر در ادامه تاکید کرد که مطالعات دقیقی برای تعیین منابع موجود از ثروت معدنی انجام شده که بر اساس این مطالعات ذخایر زیرزمینی حدود 1.3 تریلیون دلار برآورد شده است ، اما معاون وزیر صنعت و منابع معدنی در امور معادن تأکید کرد که این منابع داده‌های اولیه هستند و این منابع بین فسفات و طلا ، مس ، روی و نیکل و همچنین فلزات کمیاب خاکی ، فلزات مورد استفاده در صنایع فناوری و سایر فلزات متفاوت است.

المدیفر درباره حجم سرمایه‌گذاری در بخش معدن در عربستان سعودی تاکید کرد که حجم سرمایه گذاری بین 170 تا 180 میلیارد ریال و سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش معدن در عربستان سعودی از سال 2010 تا کنون حدود 113.2 میلیارد است.

بیانیه المدیفر کمپین آوارگی گسترده‌ای را که محمد بن سلمان در مناطق مختلف عربستان برای اجرای پروژه‌های ساختگی خود علیه شهروندان خود مانند قبیله الحویطات در« نئوم» و اهالی « تندحه» در عسیر برنامه ریزی کرده ، نشان داد.

پیش از این « علیاء الحویطی» فعال سعودی هشدار داد که محمد بن سلمان خانه‌های قبیله «عتیبه» در «الدوادمی» و خانه‌های قبیله «البقوم» در «تربه» را تخریب و هزاران ساکن را آواره خواهد کرد. در اوایل ماه آوریل ، مقامات سعودی اقدام به راه‌اندازی کمپین آوارگی و تخریب گسترده در شهر « تندحه» در استان «خمیس مشیط» کردند.

الحویطی در توییتر خود نوشت: همه کسانی که در سرزمینی غنی از مواد معدنی زندگی می‌کنند، توسط ولیعهد سعودی آواره خواهند شد.

وی افزود: رژیم آل سعود به شهروندان در برخی مناطق دستور داد که خانه‌های خود را به بهانه توسعه و یا حمایت از اقدامات دولت ترک کنند ؛اما هدف دولت تنها کنترل ثروت جمعیت و سرقت از سرزمین‌های آنهاست که سیری ناپذیر است.

الحویطی اعلام کرد: ای اهالی قبیله الحویطات رژیم آل سعود به بهانه توسعه شما را آواره می‌کند یا می‌کشد و هیچ غرامتی را به شما پرداخت نمی‌کند؛چراکه به دنبال تصرف معادن سرزمین‌هایتان است.

« فهد الداحوم» نیز گفت که 2000 مجوز استخراج از معادن با مساحت تقریبی 70 هزار کیلومتر مربع در عربستان سعودی اعطا شده و تمرکز بر قسمت غربی که تقریباً یک سوم مساحت عربستان است ، خواهد بود.

پیش از این سند خطرناک مکاتبات محرمانه بین« سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و پسرش محمد بن سلمان در مورد طرح جدیدی برای آوارگی هزاران سعودی فاش شده بود. در این سند دستورالعمل‌هایی از سوی ملک سلمان به پسرش در مورد آوارگی هزاران سعودی از منطقه « السوده» و « رجال المع» در عسیر از خانه‌هایشان به بهانه توسعه و بازسازی عربستان سعودی نشان داده شده است .منبعی از دربار سلطنتی فاش کرد که این تصمیم به دلیل بحران کرونا به تعویق افتاده است.

مطالعه‌ای که توسط روزنامه المدینه در 4 مه 2011 منتشر شد نشان داد که فرمانداری « خمیس مشیط» در منطقه عسیر دارای ثروت معدنی زیادی است که زمینه‌های گسترده ای را برای سرمایه گذاری در زمینه معدن هموار می‌کند.

همچنین مطالعه انجام شده توسط اتاق بازرگانی در استان «ابها» تأکید کرد که خمیس مشیط سومین منطقه تجاری در عربستان در میان استانهای دارای مواد معدنی غنی است. این مطالعه مکان هایی برای سنگ آهک ، خاک رس ، مواد رس و ماسه سیلیس با سرمایه گذاری امیدوار کننده و متنوع نشان داد.

این گزارش به وجود «فلدسپات» که رایج‌ترین ماده معدنی در سنگهای آذرین است و در صنعت استفاده می‌شود اشاره کرد. این نوع خاصی از فلدسپات پتاسیم و سدیم است که در چاه «ابن سرار» در شمال خمیس مشیط یافت می‌شود.ذخیره تخمینی فلدسپات در منطقه حدود 70 هزار تن است و در ساخت شیشه و سرامیک و همچنین از آن به عنوان ماده‌ای برای پوشش سطوح تولیدات سرامیک استفاده می‌شود. این مطالعه نشان داد که سنگ‌های زینتی گرانیتی با توجه به درصد مواد معدنی از جمله رنگ صورتی متمایز می‌شوند.

انتهای پیام/