با اینکه برخی از روش‌های درمانی جایگزین می‌تواند موثر باشد اما بسیاری از آنها موثر نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد که حداکثر ۳۰٪ از افراد مبتلا به سرطان به اصطلاح درمانی را امتحان کرده‌اند که هیچ فایده‌ای ندارد

به گزارش علاج نیوز،این کار اتلاف وقت و پول است. حتی بدتر از آن، برخی از راه‌های درمانی سرطان برای سلامتی فرد خطرناک است و ممکن است بر عملکرد دیگر درمان‌های بخش‌های سرطانی تاثیر بگذارد.

رژیم‌های قلیایی

این رژیم بر اساس مطالعات آزمایشگاهی است که نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی نمی‌توانند در یک محیط کم اسید یا قلیایی زنده بمانند. تئوری آن این است که خوردن برخی غذاها و دوری از دیگران موجب کاهش سطح اسید بدن و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود اما آنچه می‌خورید بر میزان اسیدی بودن خون تاثیری ندارد. بدن ما این تعادل را کنترل می‌کند.

روغن شاهدانه

این ماده از گیاه ماری‌جوانا ساخته می‌شود که به آن روغن کنف یا ماری‌جوانا نیز می‌گویند. برخی فکر می‌کنند که می‌تواند تومورهای سرطانی را از بین ببرد یا کوچک کند اما هیچ علمی آن را تایید نمی‌کند. گرچه شاهدانه ممکن است عوارض جانبی برخی از درمان‌های سرطان مانند حالت تهوع و کاهش اشتها را کاهش دهد، قبل از امتحان با پزشک خود مشورت کنید. برخی از ترکیبات موجود در شاهدانه ممکن است بر عملکرد برخی داروهای سرطانی تاثیر داشته باشد. آنها همچنین موجب عوارض جانبی مانند کاهش حافظه و کاهش تمرکز می‌شوند.

کلرید سزیم

این نوع نمک که برای درمان جایگزین سرطان فروخته می‌شود، سلول‌های سرطانی را از انتشار باز می‌دارد. محققان هیچ‌گونه مدرکی را در این مورد پیدا نکردند. مطالعه‌ای کوچک نشان داد که کلریدسزیم به درمان افراد سرطانی کمک نمی‌کند. عوارض جانبی آن می‌تواند اسهال، حالت تهوع و ضربان قلب نامنظم باشد. در برخی موارد می‌تواند منجر به مشکلات جدی قلب و احتمالاً برای زندگی، تهدیدکننده است.

داروهای گیاهی

هیچ فرآورده گیاهی برای درمان یا پیشگیری از سرطان ثابت نشده است اما ممکن است مانع تاثیر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی گیاهان می‌توانند به کاهش عوارض جانبی کمک کنند. به عنوان مثال، زنجبیل ممکن است استفراغ و حالت تهوع را تسکین دهد.

نمک سیاه

یک ماده خمیری یا پماد مانند است که با کلریدروی و گیاهی مانند گیاه خون‌ریز ساخته می‌شود. برخی می‌گویند این نمک بافت سرطانی پوست را مورد هدف قرار می‌دهد اما این گفته درست نیست. نمک سیاه با هر پوستی در تماس باشد، آسیب می‌رساند چون لایه رویی پوست را از بین می‌برد و سرطان را در زیر پوست باقی می‌گذارد و می‌تواند عوارض جانبی مانند عفونت و زخم را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

نه نکته برای پیشگیری از سرطان پروستات

مقادیر زیاد ویتامین‌سی

این ایده که دوز بسیار بالای ویتامین‌سی می‌تواند سرطان را درمان کند، از دهه ۱۹۷۰ معرفی شد. این مطالعه براساس تحقیقاتی انجام شد که حاکی از آن است که این ماده، مغذی سلول‌های سرطانی سمی است اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد ویتامین‌سی از راه دهان هیچ تاثیری بر روی افراد سرطانی ندارد و می‌تواند بر روی برخی داروهای شیمی‌درمانی تاثیر بگذارد. محققان اکنون در حال بررسی این مسئله هستند که آیا تزریق ویتامین‌سی موثر خواهد بود یا خیر.

آمیگدالین(لاآتریل)

این ماده عصاره‌ای است که از میوه زردآلو و سایر گیاهان ساخته می‌شود. همچنین مانند لاآتریل و ویتامین‌بی-۱۷ شناخته می‌شود. بدن ما آمیگدالین را به ماده شیمیایی سمی به نام سیانید تجزیه می‌کند. برخی افراد می‌گویند این سم سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد و از بین می‌برد اما مطالعات نشان می‌دهد که با سرطان مقابله نمی‌کند و می تواند منجر به مسمومیت با سیانید شود. عوارض جانبی آن، سردرد، سرگیجه و احتمالاً فشار خون پایین است که تهدیدکننده زندگی است.

روغن‌های حیاتی

این روغن‌ها عصاره‌هایی هستند که از گیاهان ساخته می‌شوند، مانند اسطوخودوس و درخت چای. به طور معمولی آن را روی پوست می‌مالند یا بوی آن را استشمام می‌کنند. طرفداران این روغن‌ها می‌گویند که این روغن‌ها مواد خواصی دارند که با سرطان مقابله می‌کند اما علم آن را تایید نمی‌کند و می‌تواند به کاهش عوارض جانبی مانند اضطراب، حالت تهوع و افسردگی کمک کند.

تفکر مثبت

تحقیقات نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین ویژگی‌ شخصیتی افراد و احتمال ابتلا به سرطان یا زنده ماندن فرد مبتلا وجود ندارد. عملکرد نگرش مثبت، بهبود کیفیت زندگی در زمان تشخیص و درمان است. همچنین می‌تواند به کیفیت زندگی بهتر و کنترل بیماری کمک کند.

درمان گرسون

پزشکی این طرح را برای درمان میگرن در دهه ۱۹۴۰ ابداع کرد. اکنون برخی افراد از آن برای درمان‌ سرطان استفاده می‌کنند که شامل یک رژیم‌غذایی منظم از نوشیدن ۱۳ لیوان آب ارگانیک در روز گرفته تا خوردن غذاهای گیاهی بدون نمک، ادویه و روغن است. همچنین می‌توانید مقداری مکمل مصرف ‌کنید و به طور منظم پاکسازی ‌کنید. این طرح نه تنها برای سرطان مفید نیست، بلکه کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است مضر باشد زیرا موجب می‌شود تا موادمغذی مهم را از دست بدهید.

ازن درمانی

ازن نوعی اکسیژن سمی است. اساس ازن‌ درمانی این است که اکسیژن اضافی رشد تومورها را سخت می‌کند اما ازن هیچ‌گونه استفاده پزشکی بخصوص سرطان را درمان نمی‌کند و می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند التهاب وریدی، درد قفسه سینه و مشکلات قلبی شود.

به پزشک مراجعه کنید

اگر می‌خواهید دارویی غیرسنتی را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. این داروها کمک می‌کنند تا بدانید آیا برای درمان موثر است یا خیر و مطمئن شوید که منجر به عوارض جانبی خطرناکی نخواهد شد و مهم است که ارتباط خود را با پزشک حفظ کنید. مطالعه‌ای نشان داد که افراد مبتلا به سرطان که از داروهای جایگزین استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد از درمانی که پزشک توصیه می‌کند، امتناع کنند.