شهر خبر

تولید چسب پانسمان از پروتئین انسان

تولید چسب پانسمان از پروتئین انسان

محققان برای نخستین بار موفق به تولید نوعی چسب پانسمان از پروتئین انسان شده اند که از آن می‌توان برای التیام زخم‌های پیچیده و خطرناک مانند زخم‌های وریدی یا زخم‌های پا استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پوشاندن زخم‌های وسیع و عمیق بدن انسان کار پرچالشی است و از همین رو پژوهشگران آلمانی به نوعی چسب پانسمان بانداژ مبتنی بر پروتئین تروپلاستین متوسل شده اند.

مولکول‌های این پروتئین به طور طبیعی توسط بدن انسان تولید می‌شوند و در نهایت یک پلیمر زیستی به نام الاستین تولید می‌کنند که باعث ایجاد خاصیت الساتیکی در پوست و برخی ارگان‌های دیگر بدن می‌شود. در گذشته، دانشمندان سعی کردند با تزریق مستقیم تروپلاستین به زخم‌ها، وخامت آنها را کاهش دهند، اما موفقیت چندانی کسب نکردند.

محققان آلمانی با استفاده از یک روش جایگزین از پروتئین مذکور در چسب پانسمان تازه خود استفاده کردند تا درمان و التیام زخم‌ها ساده‌تر شود. این پانسمان با استفاده از نانوالیاف تروپلاستین تولید شده و این الیاف در پیوند با هم ورقه ای شبیه به الاستین را شکل داده‌اند. پس زده نشدن توسط بدن و نیز دوام و مقاومت بالا مزیت این چسب پانسمان است.