شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت#وزیر پیشنهادی

برنامه محرابیان برای وزارت نیرو انشایی و غیر قابل اجراست/ محرابیان برای بحران قطعی برق برنامه کوتاه مدت ندارد


برنامه محرابیان برای وزارت نیرو انشایی و غیر قابل اجراست/ محرابیان برای بحران قطعی برق برنامه کوتاه مدت ندارد

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: محرابیان برای بحران قطعی برق برنامه کوتاه مدت ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حسین حق وردی، نماینده شهریار در مجلس شورای اسلامی امروز در مخالفت با محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو، طی سخنانی اظهار داشت: مخالفت من با حضور آقای محرابیان به دو جهت است و البته بیان مخالفت ها به معنی توانمند نبودن و با تجربه نبودن ایشان  در بخش های مدیریتی دیگر نیست.

وی عدم ارتباط تحصیلات و سوابق اجرایی با وزارت نیرو و نقصان و کاستی هایی موجود در برنامه پیشنهادی را از دلایل مخالفت جدی خود با حضور محرابیان در وزارت نیرو دانست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه محرابیان دانش آموخته رشته مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت، کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد دانشگاه تهران و دانشجوی دکترای اقتصاد از دانشگاه آزاد است، گفت: سوابق ایشان مرتبط با وزارت نیرو نیست. در این حوزه تحصیل کرده های متعددی وجود دارند که تحصیلات مرتبط دارند و سابقه استراتژیک در این زمینه دارند. لذا انتظار بود رئیس جمهور گزینه پیشنهادی خود را برای این وزارت خانه از میان نظریه پردازان حوزه نیرو انتخاب می کردند.

وی با اشاره به حضور محرابیان در دولتهای نهم و دهم  تصریح کرد: ایشان در این دولتها وزیر صنایع بودند و عملکرد موثری داشتند. لذا اگر اصراری بر معرفی ایشان بوده  باید به عنوان وزیر صعنت و معدن معرفی می شدند.

نماینده شهریار خاطرنشان کرد: اقای محرابیان با ساختار وزارت نیرو آشنا نیستند. قطعا اشنایی با ساختار این وزارت خانه زیادی خواهد برد و این برای مجموعه ای که با چالشی ترین مسائل روبرو است، خوب نیست. محرابیان از بدنه این وزارت خانه نیست. اطلاعات ایشان از بحران ها و چالش های موجود در این بخش در حد کارشناسان زبده نیست.

حق وردی تصریح کرد: وزیر فعلی نیرو با اینکه فردی متخصص در حوزه آب بود، نتوانست مشکلات آب را حل کند.معرفی هر وزیری که مسئولیت مدیریتی در وزارتخانه های پیشنهادی را ندارد علاوه بر بی احترامی به مدیران این وزارت خانه در پیشبرد اهداف آن وزارتخانه نیز موثر است.

وی گفت: انتظار دوم این بود در معرفی وزارت به این توجه شود که وزرا مراحل مدیریتی را در داخل ساختار از کارشناسی تا مدیریتی طی کرده باشند و از تمام مسائل و چالش های این وزارت خانه مطلع  باشند.

این نماینده مجلس با اشاره به برنامه های پیشنهادی محرابیان برای وزارت نیرو تصریح کرد:  برنامه ایشان کلی و فاقد راهبرد مشخص و منسجم، انشایی و غیر قابل ارزیابی و اجرایی است.

وی گفت: برنامه آقای محرابیان حداقل راهبردهایی برای حل کوتاه مدت چالشهای اساسی ندارد. موثرترین بحران کشور در حوزه نیرو کم آبی وسیع و خاموشی است. در برنامه آقای محرابیان نه تنها حل این بحران روشن نیست و بلکه افق روشنی در برنامه های ایشان برای 4 سال آینده نیز دیده نمی شود.

وی به مشکلات در حوزه برق نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین بحران امروز کشور، بحران انرژی و قطع مکرر گاها سه بار در روز در یک منطقه در  تهران در تابستان بوده است. در تابستان علت این مسئله را کم آبی و در زمستان به کمبود سوخت اشاره می کنند البته به مدیریت ناقص و ناکارآمد اشاره نمی شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: انتظار داشتیم  ایشان برنامه ای در کوتاه مدت حداقل برای مدیریت قطعی برق در زمستان و مدیریت آن در تابستان سال آینده داشته باشند. صرفاً افق 4 ساله را در نظر گرفتند، اما ضرر میلیاردی قطع برق به صنایع و خانوارها همچنان ادامه خواهد داشت.

حق وردی گفت: محرابیان برای مقابله با مافیا تنها توجیه بخش خصوصی را مطرح می کند، در صورتی که با رفع انحصاری شدن و با گسترده تر شدن بخش خصوصی می توان مسئله را حل کرد، اما برنامه ای در این مسیر ارائه نشده و حتی برای جبران کمبود انرژی برنامه ای برای انرژی های نو و تجدیدپذیر مطرح نشده است.

وی افزود: در برنامه های محرابیان به تولید برق از انرژی هسته ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره ای نشده و گفته نشده با پذیرش معاهده پاریس تا چه اندازه می توان مشکل کمبود برق را حل کرد.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه بحران آب در دو دهه اخیر به مسئله اصلی تبدیل شده است، یادآور شد:  ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و با توجه به رشد جمعیت و نیاز شهر و صنعت به آب باید مسئله کمبود آب را مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: در سیاستگذاری در عرصه آب کشر، سازمان ها و نهادهای متعهدی وجود دارند که هیچ یک به عنوان نهاد اصلی شناخته نمی شوند تا راهبری را برعهده گیرند. از این رو انتظار می رفت وزیر پیشنهادی برنامه ای برای هماهنگی در حوزه سیاستگذاری آب ارائه کند.

انتهای پیام/