شهر خبر

هشدار هواشناسی؛ استقرار توده هوای گرم

سازمان هواشناسی با انتشار یک هشدار هواشناسی سطح زرد از ورود ۲ سامانه هوای ناپایدار به کشور خبر داد.

هشدار هواشناسی؛ استقرار توده هوای گرم

به گزارش منیبان؛ سامانه اول که افزایش اختلاف فشار در سطح زمین و فعالیت باد‌های ۱۲۰ روزه را به همراه دارد، از سه‌شنبه دوم شهریور آغاز شده و جمعه پنجم شهریور به پایان می‌رسد.

وزش باد شدید، گاهی خیلی شدید و توفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی بویژه در شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان در منطقه زابل مخاطره این سامانه است و منطقه اثر آن روز نیمه شرقی خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان، روز پنج‌شنبه جنوب شرق و جنوب خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، و روز جمعه جنوب شرق و جنوب خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان خواهد بود.

احتمال وقوع طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید، تاخیر در پرواز‌های احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی اثر مخاطره این سامانه است.

خودداری از تردد غیر ضروری برای تمام گروه‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره توصیه شده.

سامانه دوم استقرار توده هوای گرم است و ظهر پنج‌شنبه چهارم شهریور آغاز شده و بعدازظهر همان روز به اتمام می‌رسد.

وقوع دما‌های ۴۹ درجه و بالاتر مخاطره این سامانه است و منطقه اثر آن خوزستان و جنوب ایلام به شمار می‌رود. گرمازدگی و افزایش مصرف حامل‌های انرژی اثر مخاطره این سامانه است.

اتخاذ تمهیدات لازم جهت مصرف بهینه آب و برق به سبب افزایش دمای هوا، اجتناب از تردد‌های غیر ضروری در حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.