شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عتبات#عراق#زائران ایرانی#مذاکره

پیگیری و مذاکره با عراق برای اعزام زائران ایرانی به عتبات

ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، پیگیری و مذاکره با عراق برای اعزام زائران ایرانی به عتبات صورت می گیرد.

دولت عراق در دهه اول ماه محرم، مانع از حضور زائران خارجی در این کشور شد و در اطلاعیه ای به شرکت هواپیمایی عراق تاکید کرد از جابجایی اتباع خارجی که بدون ویزا قصد سفر به این کشور را دارند، خودداری کند و صدور ویزا را متوقف کرد.

پیشتر سازمان حج و زیارت از موافقت ستاد ملی کرونا برای ازسرگیری اعزام کاروان زیارتی ایران به صورت محدود در ماه محرم خبر داده بود. مسئولان این سازمان پس از رایزنی های اولیه با وزارت فرهنگ و گردشگری عراق اعلام کرده بودند که برای اعزام محدود زائران ایرانی در ماه محرم و اربعین آمادگی دارند، اما دولت عراق تا کنون در این باره اظهارنظر نکرده و و موافقت رسمی خود را اعلام نکرده است.

اینک با نزدیک شدن اربعین و حرکت گروه هایی از زائران پیاده به سمت مرزها، شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به بررسی وضعیت اعزام زائران به عتبات عالیات بویژه در اربعین پرداخت.

حجت الاسلام صحبت الله رحمانی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گزارشی درباره وضعیت اعزام زائران به عتبات بویژه در اربعین گفت که پیگیری، مذاکرات و رایزنی با طرف عراقی با هدف ازسرگیری اعزام محدود کاروان های زیارتی عراق همچنان ادامه دارد.

علی رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت هم یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین، هماهنگی و هم افزایی با مسئولان ایرانی و عراقی در این زمینه بسیار ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که ریاست این شورا را به عهده داشت، با اشاره به گزارش های ارائه شده درباره سفرهای زیارتی عراق بر هماهنگی و پیگیری مسئولان درباره تسریع در برنامه ریزی و پیگیری سفر زیارتی به عتبات عالیات در اربعین حسینی تأکید کرد.

سفرهای زیارتی ایرانی ها به عتبات عالیات عراق از اواخر سال 1398 همزمان با همه گیری ویروس کرونا رسما متوقف شد. پیش از آن برای مقطعی به علت ناآرامی های داخلی عراق، سفر کاروان ها متوقف شده بود، اما سفرهای شخصی و غیرکاروانی برقرار بود.

پیگیری و مذاکره با عراق برای اعزام زائران ایرانی به عتبات