شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیس جمهور#رئیس جمهور آمریکا

تاخیر سفر«کامالا هریس» به ویتنام از بیم سندروم هاوانا

هریس

سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ویتنام به دلیل گزارش امنیتی در خصوص شیوع محتمل به «سندروم هاوانا» به تعویق افتاد.

به گزارش مشرق،   سفارت آمریکا در «هانوی» پایتخت ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر معاون رئیس جمهور آمریکا در اواخر روز  سه شنبه به این کشور به دلیل یک ناهنجاری سلامتی  غیرقابل توضیح به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا که در پایان سفر سه روزه خود در سنگاپور به سر می‌برد، قرار بود اواخر روز سه شنبه به هانوی پرواز کند، اما به دلیل بروز یک «مسئله غیرعادی سلامتی» این سفر به طورغیرمنتظره سه ساعت به تعویق افتاد.

«مسئله غیرعادی سلامت» اصطلاحی است که دولت آمریکا اغلب برای توصیف «سندروم هاوانا» به کار می‌برد. شخص درگیر به این سندروم با علائمی مانند سرگیجه، تهوع، میگرن و نقص حافظه مواجه می‌شود. دلیل این نامگذاری این است که این ناهنجاری اولین بار توسط مقام‌های آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ گزارش شد.

در بیانیه سفارت ایالات متحده در ویتنام آمده است: «دفتر معاون رئیس جمهور از گزارشی از حادثه احتمالی ناهنجاری بهداشتی در هانوی در ویتنام مطلع شد. پس از ارزیابی دقیق، تصمیم به ادامه سفر معاون رئیس جمهور گرفته شد.»

این در حالی است که سخنگوی هریس از اظهارنظر در مورد دلیل تاخیر پرواز به ویتنام خودداری کرد.

«ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا گفت که ۱۰۰ مامور امنیتی و اعضای خانواده آن‌ها مبتلا به سندرم هاوانا هستند. وی گفت که یک هیئت آکادمی علوم ایالات متحده در ماه دسامبر اعلام کرد که پرتوهای انرژی هدایت شده باعث ایجاد این سندرم می‌شوند.

ویلیام برنز مدعی شد که احتمال بسیار قوی وجود دارد که سندرم به طور عمدی ایجاد شود و روسیه می‌تواند مسئول آن باشد. روسیه بارها منکر هرگونه دخالتی در این گونه قضایا شده است.

خبرنگار شبکه خبری «ان‌بی‌سی» نیز سه شنبه شب به وقت تهران گزارش داد که دستکم ۲ پرسنل آمریکایی در هانوی پس از  ابتلا  به سندرم هاوانا  از ویتنام خارج خواهند شد. مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که  قبل از رسیدن هریس به ویتنام، کارکنان سفارت آمریکا از شنیدن صداهای عجیب خبر دادند.

منبع: فارس