شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت ارشاد#وزیر پیشنهادی

سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد

کدخبر: 435561
اقتصاد نیوز : سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران دومین مخالف بود که گفت: مخالفت بنده با شخص جناب اسماعیلی، مسئله فردی و شخصی نیست. در دو مورد عرایضم را تقدیم می‌کنم که در راستای کمک به ایشان است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، علی‌اصغر خانی، نماینده شاهرود و میامی و سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران در مخالفت با محمدمهدی اسماعیلی، نامزد تصدی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی دولت سیزدهم، صحبت کردند.

جلسه بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، نامزد تصدی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی دولت سیزدهم، ظهر امروز، سه‌شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

اولین سخنران این جلسه، علی‌اصغر خانی، نماینده شاهرود و میامی بود که به عنوان مخالف صحبت کرد. او پنج دقیقه از وقت خود را به مخالفِ دیگر، سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران داد.

خانی، صحبت‌های خود را این‌طور آغاز کرد: «وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی چتر گسترده‌ای از وظایف را بر عهده دارد و مباحث تخصصی بسیاری را در خود جای می‌دهد» و ادامه داد: «اگر به اهداف و وظایف این وزارتخانه نگاهی کنید خواهید دید نیازمند چه افرادی است. در حالی که اسماعیلی، دانش‌آموخته علوم سیاسی است و شاید بتواند به‌سختی تنها یکی از وظایف را به صورت تخصصی اداره کند. سوابق وزیر پیشنهادی نشان می‌دهد که ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد. در یک پژوهشگاه، کار پژوهشی انجام دادن و سپس در مرکز اسناد انقلاب کار کردنِ او موجب شده است از دل سوابقش، ۲۰۰ اثر تاریخی بیرون بیاید که با هیچ‌کدام از شرح وظایف وزارتخانه مذکور مطابق نیست. او با کدام پشتوانه قادر به تعامل با موسیقی‌دانان، نویسندگان، سینماگران و غیره خواهد بود؟ یکی از عمده مسائل مهم، مباحث نظارتی و حمایتی است و این در حالی است که در برنامه پیشنهادی او، سهمی برای سینمای خانگی که بخش اعظم مخاطبان را دارد نمی‌بینیم. او با کدام رویکرد قادر به برگرداندن اعتماد به رسانه‌های داخلی است؟ اکثر ادارات این وزارتخانه بی‌اثرند و بعضا بدیهی‌ترین امورات را هم نمی‌توانند اجرایی کنند و خارج‌کردن‌شان از حالت انفعال نیازمند حضور فردی است که تسلط کافی داشته باشد. امری که با توجه به عدم سابقه قابل توجه ایشان اجرایی شدن بعید است.»

او همچنین گفت: «وضعیت هنرمندان، خبرنگاران، تولیدکنندگان آثار هنری و... جای تعمل و برنامه‌ریزی دارد، به‌ویژه آن که در دو سال اخیر و با شیوع کرونا وضعیت معیشتی به هم ریخته است و همه روزه شاهد انعکاس این مشکلات هستیم. برای حل این موضوع به کدامین تجربه و دانش کسب‌شده متوسل شده‌اید؟ تعیین اعداد کمی و کیفی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب و موسسات عمومی غیردولتی میسر است نه با فعالیت‌های پژوهشی و بلااثر تاریخی، این‌ها این‌گونه قابل پیاده‌سازی نیست و تجربه و دانش می‌طلبد که متاسفانه در آقای اسماعیلی نمی‌بینیم. در انتها از همکاران خود می‌خواهم با چشم باز به این وزارتخانه، گستردگی و ماموریت‌های آن بنگرند و فردی باسابقه، مدیر و مدبر، توانمند و انقلابی، جهادی و علمی را برگزینند، با رشته‌ تحصیلی مرتبط و دانش کامل و تسلط که بنده کمتر در آقای اسماعیلی می‌بینم. امید است در گام دوم انقلاب که وزارت ارشاد یکی از بانیان اصلی‌اش است گلایه‌ای باقی نماند که فرصت آزمون نیست.»  

سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران دومین مخالف بود که گفت: «مخالفت بنده با شخص جناب اسماعیلی، مسئله فردی و شخصی نیست. در دو مورد عرایضم را تقدیم می‌کنم که در راستای کمک به ایشان است. در قانون مصارف بودجه بخشی از بودجه تابع محاسبات عمومی است و بخشی خارج از شمول که رئیس دستگاه می‌تواند روی کاغذ بنویسد. سوالم از ایشان که در کارنامه اجرایی‌شان، معاونت سیاسی‌امنیتی استانداری اصفهان دیده می‌شود، این است که چرا در استانداری اصفهان که از نظر بودجه خارج از شمول، رقمی در حد چند صد میلیون تومان را دربرمی‌گیرد شاهد عدم انضباط مالی در هنگام حضور ایشان بودیم؟ به گونه‌ای که به یکی از مدیران با بیشترین میزان اعمال ماده ۹۱ تبدیل شدند؟ الان که وزارتخانه می‌آیند، وزارتخانه‌ای با بیش از ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول چه خواهند کرد؟ بودجه‌ای که هیچ ترتیب قانونی بر آن مترتب نیست و با یک یادداشت می‌توانید هر مبلغی به یک موسسه یا فرد کمک کنید. در مدت محدود در استانداری چند پرونده داشتید که شاید نوعا ختم به خیر شدند جز یکی، دو مورد مفتوح اما نشان از عدم انضباط مالی شما در آن داشت. حال با حوزه‌ای با دو هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه در ۸۵ درصد آن خارج از شمول است چگونه رفتار می‌کنید؟ در چند صد میلیون تومان، چندین پرونده، در دو هزار و پانصد میلیون تومان، چند پرونده؟! اگر عملکرد ایشان شفاف بود و پرونده نداشت ما نگران نبودیم اما الان که دو هزار و پانصد میلیون تومان با ۸۵ درصد خارج از شمول در اختیارشان قرار می‌گیرد، نگرانیم.»  

او در پایان گفت: «مناسبات شما با این حوزه چیست؟ سابقه ندارید و هنوز وارد نشده‌اید مجامع صنفی علیه‌تان موضع‌گیری کرده‌اند. چرا خانه موسیقی، خانه سینما و امثالهم گارد گرفتند؟ همه‌شان که ضد انقلاب نیستند و نیروی متعهد هم در میان‌شان هست اما با حضور شما چه در کانون‌های قرآنی، چه شعرا، چه حوزه دیجیتال و غیره موضع‌شان استقبال نبود. اگر بود بفرمایید.»