شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#انجام#این#رفتار#توسط#قرمز#است+جزییات

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر:

انجام این رفتار توسط طالبان خط قرمز است+جزییات

میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد افغانستان هشدار داد که رفتار طالبان با زنان «خط قرمز» خواهد بود.

انجام این رفتار توسط طالبان خط قرمز است+جزییات

به گزارش منیبان، میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد افغانستان اعلام کرد: نحوه برخورد طالبان با زنان و دختران و احترام به حقوق و آزادی های بنیادین آن ها ازجمله آزادی تردد، حق بر آموزش و اشتغال مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر، «خط قرمز» خواهد بود.

وی افزود: در این لحظه حساس، مردم افغانستان برای دفاع و محافظت از حقوق خود چشم به شورای حقوق بشر دارند. ضرورت جلوگیری از نقض گسترده‌تر حقوق بشر، برگزاری این جلسه را ضروری می‌سازد. تصرف سریع بسیاری از مناطق کشور از جمله پایتخت به دست طالبان، بیم فراوانی از تجدید نقض حقوق بشر را برانگیخته و بسیاری از افغان‌ها را درمانده ساخته است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ادامه داد: در هفته‌های اخیر، دفتر من گزارش‌های هولناک و موثقی در مورد تأثیر نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه بر غیرنظامیان و همچنین نقض حقوق بشر توسط طرف‌های درگیری دریافت کرده است که شامل اعدام‌های شتابزده غیرنظامیان و نیروهای امنیتی ملی افغانستان، تحدید حقوق زنان از جمله حق رفت و آمد آزادانه آن‌ها و حق حضور دختران در مدارس، استخدام کودک-سرباز و سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز و ابراز مخالفت می‌شوند.

باشله اضافه کرد:ک طالبان در بیانیه‌های هفته‌های اخیر متعهد شده است به حقوق بشر احترام بگذارد و از آن محافظت کند. سخنگویان طالبان بر اساس تفسیر این گروه از قوانین اسلامی، تعهدهای خاصی مبنی بر احترام به حق کار زنان و حق تحصیل دختران بر عهده گرفته‌اند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی احترام می‌گذارند و از انتقام‌گیری از کسانی که با دولت یا جامعه بین‌المللی همکاری کرده‌اند، خودداری می‌ورزند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون وظیفه طالبان است که این تعهدها را به واقعیت تبدیل کند. آنها باید تصمین دهند که در مناطق تحت تصرف خود به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری احترام گذاشته و همچنین تداوم و در واقع افزایش خدمات عمومی ضروری و بدون تبعیض، به همگان را تضمین کنند.

این مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد قویا از طالبان خواست که هنجارهای حاکمیت مسئول و حقوق بشر را پیشه کرده و برای برقراری دوباره انسجام و آشتی اجتماعی - از جمله احترام به حقوق همه کسانی که در طول چند دهه درگیری رنج کشیده‌اند، تلاش کند.

باشله تصریح کرد: دولت باید با مشارکت معنادار زنان و نمایندگان جوامع مختلف افغانستان، فراگیر بماند تا در آغاز به ایجاد اعتماد و اطمینان از آینده‌ای که همه در آن سهم مساوی دارند، کمک کند.

نشست شورای عالی حقوق بشر با حمایت 60 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

متعاقب تشدید درگیری ها در افغانستان طی دو هفته گذشته و پیشرفت های وسیع و سریع گروه طالبان، نمایندگی افغانستان در ژنو رایزنی‌های گسترده‌ای برای جلب توجه نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای حقوق بشر به عواقب تسلط طالبان بر این کشور انجام داده است.  

در این میان حمایت کشورهای اروپایی و انگلیس از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر برای افغانستان نیز قابل تامل است. در حالی که کشورهای اروپایی به دلیل مشارکت و همراهی با آمریکا در اشغال ۲۰ ساله آمریکا و شکل گیری وضعیت موجود سهیم هستند و باید به خاطر سیاست های خود پاسخگو باشند، ادعای نگرانی آنها نسبت به نقض حقوق بشر در افغانستان ادعایی مزورانه است.

همچنین رهبران گروه هفت قرار است امروز سه شنبه در مورد تمدید مهلت ۳۱ اوت (۹ شهریور) برای خروج هزاران نفر از افرادی که قصد فرار از افغانستان را دارند و نیز در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان گفت و گو کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و سرانجام ۲۴ مرداد وارد کابل شد و دولت محمد اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.