شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارشناسان

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

یک‌ماهه نرخ ابتلا ۷۷.۲ و فوتی‌ها ۱۹۰.۴ درصد رشد کرد/ غربالگری هوشمند در اولویت باشد +نقشه و نمودار

جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| یک‌ماهه نرخ ابتلا ۷۷.۲ و فوتی‌ها ۱۹۰.۴ درصد رشد کرد/ غربالگری هوشمند در اولویت باشد+ نقشه و نمودار

گروه استان‌ها ـ آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰ درحالی آغاز شد که بسیاری از کارشناسان نسبت به روند صعودی آمارها در پیک پنجم نگرانند و احتمال شکست رکوردهای تازه در دومین هفته از این ماه را دور از انتظار نیست.

به‌ گزارش مشرق، ثبت رکوردهای جدید کرونایی در نیمه تابستان ۱۴۰۰ و کاهش قابل توجه توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی این نگرانی را میان کارشناسان بهداشت و درمان ایجاد کرده است که احتمالاً هفته دوم آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰ باید منتظر رکوردهای تازه‌ای در دوره فعالیت ویروس جهش‌یافته دلتا باشیم .

این درحالی است که البته مشاهده و فعالیت ویروس "لامبدا" در ۵۲ کشور جهان و قدرت تهاجمی و کشندگی بالای آن به نگرانی‌ها دامن زده است و کارشناسان بهداشت و درمان بر این باورند که طولانی شدن پیک پنجم و کمبودهای موجود در موارد مختلف می‌تواند زمستانی سخت را مقابل کادر درمان ایران قرار دهد و مشکلات را نسبت به گذشته دوچندان کند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به شرایط همه‌گیری در استان تهران گفت: به‌رغم کاهش مراجعان سرپایی به بیمارستان‌های تهران، میزان مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در استان تهران همچنان بالاست و در این زمینه استان در وضعیت قرمز قرار دارد.

 علیرضا زالی در ادامه  با اشاره به جایگاه استان تهران در شاخص‌های کل کشور افزود: تعداد بیماران سرپایی در بیمارستان‌های تهران از اواخر هفته گذشته کاهش یافته است که این موضوع می‌تواند نویدبخش کاهش تعداد بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا باشد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران تأکید کرد: سوش دیگری از کرونا به‌نام سویه لامبدا (Lambda) نیز برای نخستین بار در کشور پرو مشاهده شده است و اکنون این سوش ۵۲ کشور جهان انتقال یافته است ما باید بسیار مراقبت کنیم تا این سویه جدید وارد کشور ما نشود.

زالی با بیان اینکه سرایت‌پذیری سوش لامبدا نسبت به دلتا بیشتر و واکسن‌گریزی بیشتری دارد، تصریح کرد: ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه لامبدا بیش از دیگر سوش‌های کرونا است که این روند درصورت شکل‌گیری در کشورمان می‌تواند نگران‌کننده باشد.

واقعیت آماری در یک ماه گذشته چیست؟

از سوی دیگر وقتی به جداول منتشرشده روزانه وزارت بهداشت نگاه می‌کنیم اگرچه در دو جدول آخر روند تغییر آمارها کمی سرعت کمتری نسبت به گذشته را نشان می‌دهد اما نباید فراموش کنیم که اصولاً تصمیم‌گیری برای روند همه‌گیری کرونا در سراسر ایران باید در بازه‌های زمانی طولانی‌تری باشد چون واقعیت آماری در این دوره‌های کوتاه مشخص نیست.

بر همین اساس با نگاه دقیق و کارشناسی به روند تغییر آمارها از اولین روز مرداد ۱۴۰۰ تا اولین روز آخرین ماه تابستان همین سال می‌بینیم تمام شاخص‌ها روند صعودی داشته و در برخی از شاخص‌ها جهش‌ نگران‌کننده است.

در این زمینه نرخ ابتلای روزانه در دوره یادشده با جهشی ۷۷.۲درصدی از اول مرداد در اولین روز شهریور ۱۴۰۰ به رقمی معادل ۳۸۶۵۷ مورد رسیده است و به همین نسبت بستری بیماران در مراکز درمانی شاهد جهش ۱۱۰ درصد است تا عدد ۵۱۰۸ مورد بستری در روز را در جداول رسمی وزارت بهداشت مشاهده کنیم.

هرچند ادامه بررسی کمی نگرانی‌ها را بیشتر خواهد کرد چون می‌بینیم آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در همین دوره یک‌ماهه شاهد رشد ۶۳.۸درصدی بوده تا جایی که در اولین روز آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰ آمارها عدد ۷۶۹۵ نفر را نشان می‌دهند و به‌دنبال آن رشد خیره‌کننده ۱۹۰.۴درصدی موارد فوتی روزانه نشان‌دهنده ۶۱۰ مورد فوتی در نخستین روز شهریور ۱۴۰۰ است که اگر تعداد کل فوتی‌های دو نقطه اول و انتهای محدوده زمانی مورد نظر را بررسی کنیم به عدد ۱۴۳۷۵ مورد فوت تنها در یک ماه خواهیم رسید که واقعاً در شرایط فعلی نگران‌کننده است.

نکته جالب توجه این است که در شرایط فعلی علی‌رغم تمام کمبودهایی که انجام شده است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان روند نزولی داشته است تعداد انجام تست‌های روزانه کرونا برای غربالگری هوشمند نیز متناسب با شرایط نیست تا بتوانیم از طریق قرنطینه بیماران کرونامثبت مانع از انتشار گسترده بیماری و شکل‌گیری خوشه‌های جدید در کشور باشیم و مقایسه آخرین روز مرداد و اولین روز شهریور نشان می‌دهد تنها ۱۱۹۴۷۹ مورد تست کرونا در سراسر ایران انجام شده است که واقعاً مناسب شرایط فعلی نیست.

برخی از کارشناسان در این زمینه تأکید دارند در شرایطی که محدودیت‌های تجهیزاتی، دارویی و مواردی از این دست در سراسر کشور مشهود است شاید یکی از کم‌هزینه‌ترین راهکارها برای مدیریت، شناسایی بیماران و قرنطینه آنها با گسترش تست‌ کرونا در سراسر کشور برای جلوگیری از گسترش بیماری باشد.

نکته‌ای که ظاهراً مسئولان هنوز به آن توجه نکرده‌اند و بیشتر توجهشان معطوف به واکسیناسیون است درحالی که همه می‌دانیم واکسیناسیون برای مدیریت این پیک واقعاً اثرگذاری ندارد و تنها می‌تواند پیک‌های بعدی را مدیریت کند و اکنون که هزینه‌های انجام تست پی سی آر هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته، برنامه‌ریزی برای افزایش سطح پوششی انجام تست‌های مرتبط ساده‌تر خواهد بود .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان‌غربی/ کاهش موارد فوتی

جواد آقازاده با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته با وجود اینکه آمار فوتی‌ها در استان کاهش یافت اما ۲۱ نفر دیگر نیز جانباختند و مجموع فوتی‌ها به پنج هزار و ۲۹۳ نفر رسید.

وی تصریح کرد: این فوتی‌ها در ارومیه، خوی، سلماس، میاندوآب، مهاباد، بوکان، شاهین دژ و تکاب بوده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین یک هزار و ۸۵۸ نفر بیمار سندروم حاد تنفسی، ۹۲۲ نفر مشکوک و ۲۸۶ نفر در بخش آی سی یو بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند.

وی با اشاره به تعداد مبتلایان جدید کروناویروس بیان کرد: با آلوده شدن یک هزار و ۵۵۹ نفر دیگر شمار کل مبتلایان از ابتدا تا امروز به ۲۲۳ هزار و۲۶۶ نفر رسید.

آقازاده به تعداد کل واکسیناسیون نیز اشاره کرد و افزود: در شبانه روز گذشته تعداد ۱۸ هزار و ۹۴۹ نفر واکسن دریافت کردند و شمار کلی دریافت کنندگان به ۷۳۸ هزار و ۵۲۸ نفر رسید.

استان اصفهان/۷۸۱۳ مورد ابتلای جدید

 آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۷۸۱۳ نفر بودند که ۳۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۶۲۴ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۳۷۹  بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۷۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۴۵۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۴۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  ۲۹نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان ایلام/ جهش قابل توجه موارد فوتی 

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۵۱ هزار و ۶۳۴ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۴۰۹ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۴۷۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۰۲ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۴۸ هزار و ۶۹۱ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته پنج مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان دو مورد در شهرستان ایلام، یک مورد شهرستان دهلران، یک مورد شهرستان چرداول و یک مورد مربوط به شهرستان آبدانان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون ۹۱۴ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/رکورد فوتی‌های روزانه شکسته شد

رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با گرامیداشت روز پزشک نقش کادر درمانی در عرصه مقابله با کرونا را برشمرد و اظهار داشت: جایگاه پزشکان در عرصه سلامت و در شرایط کرونایی که در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

سعید کشمیری با بیان اینکه رکورد فوتی‌های کرونا در  استان بوشهر بار دیگر شکسته شد خاطر نشان کرد: با فوت ۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته بار دیگر رکورد جان‌باختگان ناشی از این ویروس در استان بوشهر شکسته شد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اوج شیوع بیماری کرونا در پیک پنجم گفت: همه مردم در این مرحله از شیوع گونه دلتا در معرض خطر قرار دارند و تنها راهکار مصون ماندن از ابتلا به بیماری کرونا رعایت دستورالعمل بهداشتی است.

وی با اشاره به  اوج‌گیری بیماری خطرناک کرونا با گونه‌های مختلف این ویروس افزود: خیز پنجم کرونا همزمان با آغاز فصل گرما آغاز شد و همراهی گونه دلتا با آن، شمار مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها به شکل بی‌سابقه افزایش یافت به‌گونه‌ای که آمار بستری و فوتی‌ها به بالاترین حد خود رسید و چندین بار رکورد تلفات روزانه در استان شکسته شد.

رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فوت ۲۳ نفر در یک روز را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: روز گذشته ۱۷ آقا و ۶ خانم بین سن ۲۷ تا ۸۵ سال جان خود را از دست دادند و تعداد فوتی‌های کرونایی در استان بوشهر به یک‌هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، افزایش ثبت تعداد بیماران فوت شده کرونایی در ‌هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مبتلایان، بستری‌های بخش کرونایی مراکز درمانی و فوتی‌ها در مرداد ماه به بالاترین رقم رسید که بسیار نگران کننده است.

کشمیری، تعداد بیماران کرونایی شناسایی شده در استان بوشهر را تاکنون بیش از ۷۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان ۸۳۲ نفر است که ۱۴۶ نفر از آن‌ها بیمار جدید هستند.

وی بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها را ۶۹ نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۳۲ نفر آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند و با کمک دستگاه اکسیژن‌ساز تنفس می‌کنند.

استان خراسان جنوبی/۱۷۶ مورد بیمار جدید ثبت شد

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته ۳۸۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام و ۱۷۶ بیمار جدید شناسایی شد که ۵۲ مورد بستری و ۱۲۴ مورد سرپایی بودند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد بیرجند ۵۵ مورد، درمیان ۴ مورد، زیرکوه ۳۳، سربیشه ۸ مورد، فردوس ۱۳ مورد، خوسف ۲ مورد، سرایان ۱۹ مورد، طبس ۱۲ مورد، نهبندان ۶ مورد و قاین ۲۴ مورد جدید شناسایی شد.

وی با بیان اینکه همچنین از ۱۲۵۷ تست سریع ۳۱۷ بیمار جدید شناسایی شد، گفت: هم اکنون ۴۹۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۹۵ نفر دارای تست کرونای مثبتند و از این تعداد ۳۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر وخیم است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در شبانه روز گذشته با ثبت ۷ مورد فوت جدید، تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۱۰۳۵ نفر رسید.

وی گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۹۲ هزار و ۱۷۷ نفر رسید و تاکنون ۷۲ هزار و ۴۹۷ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ وضعیت ناپایدار است

محمد علی کیانی در مشهدمقدس ضمن قدردانی از تمامی پزشکان و مدافعان سلامت که از ابتدای همه گیری ویروس کرونا، با ایثار و از خود گذشتگی به بیماران خدمات رسانی داشتند اظهار کرد: فداکاری‌های مدافعان سلامت در این مدت یادآور رشادت‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است و به طور حتم این روزها و خدماتی که پزشکان و تمامی مدافعان سلامت به بیماران دارند در تاریخ ثبت و ماندگار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرایط و تعداد بیماران سرپایی و بستری و روند خدمات رسانی به طور مستمر و شبانه روزی رصد می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر از نظر تعداد بیماران سرپایی و بستری به مرحله ثبات نرسیده‌ایم و وضعیت ناپایدار و شکننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در دورهمی ها مهمترین راهکار در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شود.

دکتر کیانی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه واکسیناسیون با تمام توان در حال اجراست افزود: همچنین با مشارکت بسیج جامعه پزشکی، هشت پایگاه واکسیناسیون در مناطق حاشیه شهر مشهد راه اندازی شده و روزانه تعداد زیادی از ساکنان این مناطق زیر پوشش قرار می‌گیرند.

استان خوزستان/ کمبود واکسن برطرف شد

فرهاد ابول نژادیان  اظهار داشت: سهمیه ای که هفته گذشته به استان تخصیص داده شد، کافی نبود به همین دلیل پیگیری های مکرری از سوی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.

وی با اعلام خبر شروع مجدد واکسیناسیون در خوزستان افزود: از روز شنبه هفته جاری واکسیناسیون در استان مجددا شروع شده و همچنان ادامه دارد.

ابول نژادیان درباره جزئیات واکسیناسیون گفت: فعلا محموله خوبی در استان وجود دارد ولی امیدواریم که دوباره واکسن در اختیارمان قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره میزان ذخیره واکسیناسیون بیان داشت: در حال حاضر برای سه تا چهار روز آینده نیز واکسن داریم و از این بابت جای نگرانی نیست.

وی بیان کرد: قرار شده آخر این هفته مجددا توزیع واکسن توسط وزارتخانه انجام و سهمیه دیگری دریافت کنیم.تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن در خوزساان تزریق شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان زنجان / ویروس منحوس یکه‌تازی می‌کند

پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار داشت: متاسفانه روند مبتلایان و بستری‌شدگان در زنجان صعودی است و آمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌های استان به ۶۰۰ رسیده است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در هفته آینده طغیان کرونا در زنجان رخ دهد و قطعاً وقوع این طغیان به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای گذشته بستگی دارد.

این مسئول تصریح کرد: از شهروندان زنجانی درخواست می‌کنیم که ویروس کرونا را جدی بگیرند و قرار نیست این ویروس با آغاز واکسیناسیون از بین برود.

استان سمنان / ۴۵۵ مورد ابتلای قطعی

حبیب‌الله خجسته پور سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان، اظهار داشت: از ۳۱ مردادماه تا یکم شهریور ماه جمع کل محتملین ورود به بیمارستان ۴۸۱ نفر است.

وی جمع کل موارد مثبت (مبتلای قطعی) را نیز ۴۵۵ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین جمع کل موارد مثبت سرپایی در شبانه‌روز گذشته ۳۹۹ نفر بوده است.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان اضافه کرد: جمع کل موارد مثبت بستری را ۶۳ نفر اعلام کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته نیز یک در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باختند و همچنین یک نفر فوتی مشکوک به کرونا در استان ثبت شد.

خجسته پور جمع کل ترخیص شده را نیز ۱۰۴ نفر برشمرد و گفت: جمع کل بستری در شبانه‌روز گذشته (قطعی و مشکوک) ۷۵۸ نفر بوده است.

نوید دانائی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز گفت: ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

وی گفت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۳۶ هزار و ۷۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

دانائی در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد هشت هزار و ۵۴۱ نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای بیماری تا کنون بیست‌وهشت هزار و ۲۵۳ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد هفت هزار و ۲۲۴ بهبود یافتند.

استان فارس/ موارد فوتی نگران کننده است

 هشدار نسبت به بالا بودن بی‌سابقه آمار ابتلا و بستری بیماران کرونا در کشور و استان فارس موضوعی است که این روزها هر روز از سوی مسئولان امر تکرار می‌شود اما افزایش روز به روز آمار نشان از یک نوع بی‌توجهی و دلسردی به هشدارها است. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۳۶۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۶۶ هزار و ۸۲ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۴۵ هزار و ۴۳۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۹ هزار و ۷۸۴ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون ۳۹۵ هزار و ۸۶۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بستری بی‌سابقه ۶۷۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان خبری نگران‌کننده است که از سوی علوم پزشکی شیراز مطرح شده و هم اکنون پنج هزار و ۱۰۴ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۴۴۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۳۰ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به پنج هزار و ۹۰۲ نفر رسیده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان قزوین/۵۸ بیمار بدحال زیر دستگاه کمک تنفسی

 در شبانه‌روز اخیر جمع موارد قطعی ابتلا به ۹۳ هزار و ۷۱۶ نفر رسید که از این تعداد ۳۴ هزار و ۲۲۶ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری شدند و ۲ هزار  و ۷۱ نفر فوت کردند. در ضمن آمار موارد محتمل و مشکوک به ابتلا هم به ۱۷ هزار و ۳۲۳ نفر رسیده که بستری موقت ۲ هزار و ۹۲ نفر را به دنبال داشته است. ضمن اینکه ۲۶ هزار و ۹۵۷ نفر بیمار کرونایی هم تاکنون بهبود یافته و از بیمارستان‌های استان قزوین ترخیص شدند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از ثبت تازه‌ترین رکورد کرونایی استان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر ۵۸ بیمار کرونایی بدحال زیر دستگاه‌ کمک‌تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که بالاترین رکورد در ۱۸ ماه گذشته محسوب می‌شود و نسبت به روز قبل ۱۲ درصد (۶ نفر) افزایش یافته است.

پیمان نامدار با اشاره به افزایش ۸۶ درصدی مرگ‌ومیر کرونایی در ۲۴ ساعت اخیر اضافه کرد:‌ در طول این مدت ۱۳ بیمار بدحال کرونایی را به خاطر علائم شدید تنفسی از دست دادیم که این آمار در قیاس با روز گذشته ۶ نفر افزایش یافته است. 

وی همچنین از افزایش ۱۵۴ درصدی آمار مبتلایان کرونایی در طول شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۷۷۰ مورد جدید ابتلای کرونایی در سطح استان شناسایی شد که در مقایسه با روز پیش ۴۶۶ مورد افزایش داشته است. در ضمن آمار بستری‌های روزانه ما هم ۹ درصد کاهش یافته و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۳ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های ما بستری شدند که ۲۷ نفر کمتر از روز پیش بوده است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در ادامه به کاهش آمار بهبودیافتگان کرونایی اشاره کرد و افزود: در طول شبانه‌روز گذشته ۱۵۵ بیمار با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دیگر ما مرخص شدند که نسبت به روز قبل فقط ۳ نفر کمتر شده است. 

نامدار ادامه داد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی ما در بیمارستان‌های استان قزوین ۵ نفر افزایش یافته و به ۹۳۶ نفر رسیده است که همچنان آمار بسیار نگران‌کننده‌ای به شمار می‌رود.

استان کرمان/ بستری بالا و وضعیت شکننده ثابت

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و ۲۱۰ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۷۰۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۵۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۱۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۰۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۳۶ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۳۰۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۴ هزار و ۳۰۵ مورد رسیده است.

وی به فوت ۲۱ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۶۳۸ هزار و ۳۷۵ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۲۱۴ هزار و ۲۱۴ مورد است.

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در بزرگترین استان کشور اظهار داشت: استان کرمان در حال حاضر در وضعیت شکننده و ثابتی با میزان بالای بستری قرار دارد.

وی با عنوان اینکه بستری‌های کرونا در استان کرمان بالای هزار و ۸۰۰ نفر است که در بیمارستان‌های سراسر استان بستری هستند گفت: چند روزی است که تغییر چندانی در آمار بیماران بستری استان نداشتیم و امیدواریم که هر چه سریع‌تر سیر نزولی را طی کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۳ نفر در بخش‌های آی سی یو تحت درمان هستند و وضعیت ۷۷ نفر نیز با ونتیلاتور و با کمک دستگاه‌های کمک تنفسی مدیریت می‌شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گلستان / بی‌توجهی به پروتکل‌های کرونایی مشهود است

هرچند در تعطیلات هفته گذشته میزان تردد در جاده‌ها از جمله ورود و خروج خودروها به استان گلستان ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از روزهای قبل از آن شده اما بهرحال برخی از شهروندان به رغم تمام هشدارها از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام به سفر به شهرهای مختلف از جمله استان گلستان کردند.

نتیجه این سفرها در کنار مراسماتی که بعضا پروتکل‌های بهداشتی به صورت محدودی در آنها رعایت شده آثارش را تا یک هفته آینده در میزان مراجعات و بستری بیماران کرونایی نشان می‌دهد.

مسئولان بهداشت و درمان استان امیدوارند این روند کاهشی که در سه چهار روز اخیر درخصوص بیماران سرپایی و تعداد بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی استان ایجاد شده است، در یک هفته آینده هم تداوم داشته باشد و موج پنجم کرونا هرچه زودتر به پایان برسد.

طبق آخرین آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان یکهزار و ۷۲۱ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز قبل از آن، ۸۵ نفر کمتر شده است. از شروع پیک پنجم کرونا برای اولین بار است که تعداد موارد بستری به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

همچنین از این تعداد ۲۲۹ بیمار تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که حال ۸۴ نفر از آن‌ها کاملا وخیم بوده و به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

تعداد مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان و بیمارانی که خدمات دارویی دریافت می‌کنند در روزهای اخیر دارای نوسان بوده و براساس آخرین اعلام این دانشگاه ۷۵۳ بیمار به صورت روزانه با مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها خدمات دارویی دریافت می‌کنند.

با توجه به فروکش کردن تب تند کرونا در موج پنجم شیوع این ویروس، برای جلوگیری از ادامه دار بودن وضعیت قرمز و همچنین پیشگیری از ایجاد موج‌های بعدی کرونا، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی، عدم حضور غیرضروری در بیرون از منزل و غیره همچنان جزو موارد ضروری است.

استان گیلان / وضعیت قرمز کرونایی در تمام شهرستان‌ها ادامه دارد

تمامی ۱۷ شهرستان استان گیلان اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و آمار بستری‌شدگان کرونایی در شهرهای گیلان همچنان روند رو به رشد دارد.

براساس آخرین اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر بیش از هزار و ۹۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۳۵۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به این آمار افزوده شده‌اند.

همچنین تقریباً ۲ هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی گیلان به صورت سرپایی مداوا می‌شوند البته شمار بیماران سرپایی در گیلان نسبت به روزهای اخیر روند نزولی داشته است.

برای قطع زنجیره کرونا و مهار آن باید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیش از ۹۰ درصد برسد این در حالی است که میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل کشور و همچنین گیلان کمتر از ۵۰ درصد است.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شده تا ابتلاء به کرونا در کشور و به تبع استان گیلان خوشه‌ای و خانوادگی باشد و در حال حاضر اکثر بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان از افراد یک خانواده هستند.

به‌دنبال شیوع سویه دلتا و کرونای انگلیسی در گیلان به‌دلیل شدت‌ علائم بالای این گونه‌ها آمار فوت‌شدگان کرونایی که در تیرماه به صفر رسیده بود اکنون رو به افزایش است و روزانه حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر از هم‌استانیانمان بر اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان لرستان/روند افزایشی بیماری ادامه دارد

مریم کوشکی صبح امروز در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان لرستان اظهارداشت: با اضافه شدن هزار و ۲۴۸  بیمار جدید آمار مبتلایان به کرونا در لرستان به۱۵۷ هزار و ۴۹۷ نفر رسیده است.

وی افزود: در بحث فوتی‌های ناشی از کرونا نیز طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر جان خود را از دست دادند که با افزوده شدن این تعداد مجموع فوتی های استان به ۲ هزار و ۱۵۲ نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون نیز هزار و ۳۹۰ بیمار مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند روز گذشته نیز آمارها بستری‌های لرستان هزار و ۳۴۱ نفر بود.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان ۴۶۹ هزار و ۹۴۹ نمونه برای انجام آزمایش ارسال شده که به۴۶۲ هزار و ۱۱۶ مورد جواب داده شده است و ۳۰۴ هزار و ۶۱۰ مورد منفی بوده است.

استان هرمزگان/ رشد مناسب موارد تست‌گیری

 دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: سیستم بهداشت و درمان هرمزگان سعی دارد با بیماریابی میزان شیوع بیماری را کاهش دهد تا به تدریج شاهد کاهش آمار بستری‌ باشیم. 

وی افزود: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۴۸۰۶۱۸ بوده که طی هفته‌های اخیر میزان تست گیری رشد مناسبی داشته است. 

نوروزیان با اشاره به حجم مراجعات به بیمارستان‌های استان گفت: روز گذشته ۲۲۳ بیمار جدید که نیازمند بستری شدن بودند در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند و در حال دریافت خدمات درمانی هستند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۰۱ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۷ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۳۸ بیمار نیز وخیم گزارش شده است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به کاهش موارد بیماران قرنطینه در منزل گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۱۱ بیمار دیگر شامل ۸ آقا ۳ خانم در محدوده سنی ۴۱ الی ۸۸ سال از شهرستانهای بندرعباس ( ۷ نفر)، سیریک، کیش، حاجی‌آباد و قشم هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به ۲۰۶۲ نفر رسید. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان همدان/۱۰۱۲ بیمار جدید شناسایی شد

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: با فوت ۹ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۵۲۸ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: با شناسایی یک هزار و ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۳ هزار و ۱۸۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۴ هزار و ۴۸ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۹۰۷ مورد بود که ۳۲۹ نفر از مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: ۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۸ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۱۴۴، بهار یک هزار و ۱۸۶، تویسرکان یک هزار و ۲۷۱، رزن ۹۴۸، درگزین ۳۱۸، فامنین ۳۵۷ و کبودرآهنگ یک هزار و ۲۱۰ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۴۲۸ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۸۳۳ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۹۷۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم