شهر خبر

در آستانه نشست سران گروه ۷؛

انگلیس: احتمال تمدید موعد خروج از افغانستان بعید است

انگلیس: احتمال تمدید موعد خروج از افغانستان بعید است

وزیر دفاع انگلیس می گوید تمدید مهلت خروج از افغانستان بعید به نظر می رسد و این بیشتر از بابت تهدید امنیتی برخاسته از گروه هایی مثل داعش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت که بعید است مهلت خروج (نظامیان و اتباع آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها) از افغانستان، تمدید شود.

صحبت های وی در حالی مطرح شده است که پیشتر اعلام شده بود «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس تصمیم دارد تا در نشست سران گروه ۷ موسوم به «جی ۷» که قرار است امروز سه شنبه برگزار شود، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را (جهت تمدید مدت مهلت تخلیه) تحت فشار بگذارد.

با این وجود، والاس با اشاره به سخنان بایدن و همچنین سخنگوی طالبان، این احتمال را بی اهمیت جلوه داد.

وی در آستانه نشست گروه ۷ گفت: گمان کنم (که تمدید مهلت تخلیه) بعید است. نه فقط به خاطر آنچه که طالبان گفته است، بلکه با توجه به صحبت های بایدن، گمان کنم این کار غیر محتمل است. اما قطعا این تمدید ارزش این را دارد که برایش تلاش کنیم و ما این سعی را خواهیم کرد.

وزیر دفاع انگلیس همچنین درباره این مسئله هشدار داد و مدعی شد که با نزدیک شدن به مهلت مقرر خروج که ۹ شهریور است، ممکن است خطر امنیتی در اطراف فرودگاه به خاطر گروه های تروریستی که به طور بالقوه سعی در سوء استفاده از وضعیت شکننده موجود دارند، افزایش یابد و «خطرناک و خطرناک تر شود».

وی گفت: گروه های تروریستی از قبیل داعش مایل اند که بیشتر به چشم بیایند یا نشان دهند که در حال بیرون کردن غربی ها از افغانستان هستند. این مسئله ای است که ناگزیر به جاه طلبی ها و نوع روایت آنها از شرایط، کمک خواهد کرد.

والاس ادامه داد: طالبان در واقع در حال کنترل حلقه بیرونی فرودگاه و ایست های بازرسی های سراسر کابل است و این کار را برای تروریست های داعش سخت تر می کند. طالبان با داعش هیچ گونه ارتباط دوستانه ای ندارد، اما ما به این مسئله آگاه هستیم که چنانچه این تروریست ها بخواهند اقدامی کنند، ما بسیار بسیار آسیب پذیر هستیم.

والاس ضمن تصریح این مطلب که «همه کس» قادر به خروج از افغانستان نیست، اضافه کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از دو هزار نفر از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» تخلیه شده‌اند که مجموع این افراد در حال حاضر بیش از هشت هزار نفر است.

پیشتر بایدن در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده مهلت ۳۱ آگوست (۹ شهریور) را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تمدید خواهد کرد یا خیر، گفته بود: امیدواریم که مجبور به تمدید آن نشویم اما باید ببینیم که چقدر از این فرایند طی شده و بعد در این باره گفتگو کنیم.

برخی مقامات ارتش انگلیس گفته اند که این کشور باید نظامیان خود را در فرودگاه کابل نگه دارد تا به عملیات تخلیه حتی در صورت خروج آمریکایی ها، ادامه دهند، اما «جیمز هیپی» وزیر نیروهای مسلح انگلیس دیروز دوشنبه گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که بدون روشی که آمریکا در حال انجام آن است، هیچ حمل و نقل هوایی بین المللی (از فرودگاه کابل) وجود نخواهد داشت.

وی همچنین افزود: اینکه بتوان آمریکا را متقاعد کرد که بماند یا نماند، مسئله ای است که به نخست وزیر و نشست فردای گروه ۷ بستگی دارد. وی ادامه داد که توافق با طالبان جهت تمدید مدت زمان خروج نیز ضروری است.

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان نیز دیروز در مصاحبه ای با «اسکای نیوز» در «دوحه» پایتخت قطر، گفت: این خط قرمز است. بایدن اعلام کرد که تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) تمامی نیروهای نظامی را خارج خواهد کرد. بنابراین چنانچه آنها این زمان را تمدید کنند، به این معنی است که آنها در حال تمدید اشغالگری (خود) هستند در حالی که نیازی به این کار وجود ندارد.