شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آل سعود#حقوق بشر

عربستان| درخواست سازمان‌های حقوق بشری برای توقف پروژه نئوم


عربستان| درخواست سازمان‌های حقوق بشری برای توقف پروژه نئوم

سازمان های بین المللی حقوق بشر به دنبال اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل سعود علیه اهالی الحویطات از شرکت‌هایی که در پروژه نئوم مشارکت دارند خواستند که این پروژه را متوقف کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از شرکت‌هایی که در پروژه « نئوم» کار می‌کنند خواسته‌اند تا مشارکت خود را در ساخت این پروژه واقع در استان «تبوک» که با هزینه زمین‌های قبیله « الحویطات» ساخته می‌شود، متوقف کنند. از جمله برجسته‌ترین شرکت‌هایی که تحت نظارت « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مشاوره و خدمات ارائه می‌دهند عبارتند از: «أولیور ویمن»، «مک کینزی» و «گروه مشاوره بوستون».

در فراخوان حقوق بشر آمده است: مشارکت این شرکت‌ها در این پروژه آثار زیانباری بر حقوق بشر ساکنان منطقه ، از جمله نقض حق استفاده از زمین و مجازات برای کسانی که زمین خود را ترک نکردند، بر جای گذاشت. این فراخوان بر لزوم مسئولیت اخلاقی و حقوقی شرکتها در فهرست حقوق تجارت و حقوق بشر صادره از سوی سازمان ملل متحد تاکید کرد، به ویژه اینکه این نقض‌ها همزمان با تخریب خانه‌های شهروندان استان تبوک و اخراج اجباری آن‌ها همراه بوده است.

همچنین به دنبال اقدامات ناقضانه آل سعود قبیله الحویطات خشم خود را نسبت به اقدام مقامات سعودی در تخریب خانه های آنها در استان تبوک و اخراج اجباری آنها ابراز کرده و آن را محکوم کردند.

مرکز امور امنیتی صوفان اعلام کرد که کاهش بی سابقه قیمت پایین نفت و تشدید سرکوب‌گری ، برنامه‌های آینده بن سلمان را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند.

کارشناسان آلمانی در گزارشی اعلام کردند که پیش بینی می‌شود پروژه نئوم به دلیل شیوع ویروس کرونا، سقوط تاریخی قیمت نفت، جنگ یمن و تشدید تنش میان اعضای خاندان حاکم سقوط کند و این پروژه سرابی بیش نیست.

زمانی که پروژه نئوم با شکست فاجعه بار در جذب سرمایه گذاران خارجی روبرو است، کمپین‌های بازداشت علیه قبیله الحویطات ادامه دارد، که به دلیل آوارگی اجباری آنها با خطر انقراض روبرو هستند.

پروژه نئوم در زمینه جذب سرمایه‌گذاران به دلیل نقض حقوق بشر دچار سردرگمی زیادی است. مدافعان حقوق بشر جزئیات سفر نافرجامی را که اخیراً توسط « احمد الخطیب» وزیر گردشگری عربستان سازماندهی شده است را فاش کردند.

حقوقدانان اعلام کردند که وزیر سعودی از بازرگانان داخلی و سرمایه گذاران خارجی برای سفر به این کشور دعوت کرد تا آنها را به سرمایه گذاری در سواحل دریای سرخ تشویق کند. با وجود امکان پذیری اقتصادی پروژه‌هایی که ارائه کرد، هیچ کس به دلیل کارنامه سیاه حقوق بشری در این کشور تشویق نشد.

پیش از این روزنامه انگلیسی ایندیپندنت فاش کرد که اعضای قبیله « الحویطات» عربستان سعودی از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که وضعیت آن‌ها را بررسی کند؛ چراکه عربستان در راستای اجرای پروژه «نئوم » اعضای این قبیله را وادار به ترک سرزمین‌شان کرده و این به معنای نابودی یک قوم بومی است.

مقامات سعودی تعدادی از اعضای قبیله الحویطات را که صدها سال در این منطقه زندگی کرده‌اند، به دلیل امتناع از فروش زمین اجداد خود به دولت عربستان برای ساخت پروژه عظیم نئوم، بازداشت کردند.

این سازمان‌ها از نقض پی در پی حقوق بشر از سوی مقامات سعودی در تبعید اهالی قبیله الحویطات ابراز نگرانی کرد و استمرار حمایت از پروژه گردشگری تجاری «نئوم» را نقض حقوق بشر عربستان دانستند و سازمان‌های جامعه بین المللی را به توقف جنایت انسانی علیه هزاران شهروند عربستانی دعوت کردند.

در این زمینه، سازمانها مسئولیت‌های اخلاقی و حقوقی شرکتها را تحت اصول راهنمای تجارت و حقوق بشر سازمان ملل متحد برجسته کرده و از آنها می‌خواهند که با صدور بیانیه فوری عمومی در محکومیت تخلفات همراه با این پروژه به این نگرانی‌ها پاسخ دهند. همچنین از این شرکت‌ها خواستار ارزیابی مجدد مشارکت خود در این پروژه و تعلیق این مشارکت در صورت عدم امکان رسیدگی به این آثار مضر بر حقوق ساکنان منطقه شدند.

«سعید بن ناصر الغامدی» استاد دانشگاه عربستان در صفحه توئیتر خود با اخراج اجباری قبیله الحویطات مخالفت کرد و گفت: این اقدامات مقامات سعودی شبیه اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب منازل و دزدی سرزمین و زندانی کردن مخالفان در فلسطین است.

انتهای پیام/