شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#حوزه#فرهنگ

احمد صدری؛ مسئول دیروز منتقد امروز / انتقادهای مدیر سه شغله دولت قبل


احمد صدری؛ مسئول دیروز منتقد امروز / انتقادهای مدیر سه شغله دولت قبل

احمد صدری در حالی به انتقاد از برخی مسائل در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت که خودش در دولت قبل سه شغل مهم در حوزه فرهنگ و هنر را در اختیار داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احمد صدری که از سال 1396 به طور رسمی به عنوان مشاور معاون وزیر و نیز رییس کمیته‌های تخصصی ارزشیابی هنرمندان منصوب شده‌بود؛ اکنون با پایان دولتِ دوازدهم و شروع به کارِ‌ دولتِ سیزدهم، زبان به انتقاد از اوضاعِ چند سال گذشته گشوده است. احمد صدری از سال 1397 سُکانِ هدایتِ جشنواره موسیقی نواحی را هم در دست گرفت.

 

یعنی صدری در حدود چهار سال گذشته، سه جایگاه مهم در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان را در اختیار داشته است؛ نخست آنکه مشاور معاونِ هنریِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، دوم آنکه رییس کمیته‌های تخصصی ارزشیابی هنرمندان را در اختیار داشته و سوم دبیر جشنواره موسیقی نواحی بوده است.

اکنون بیایید صحبت‌های احمد صدری در گفت‌وگو با برنامه‌ی «گفتگوی فرهنگی» رادیو را بخوانیم و ببینیم که چطور یک مسئولِ سه شغله، با تغییر دولت، تغییر موضع می‌دهد:

احمد صدری در برنامه رادیوییِ «گفت‌وگوی فرهنگی» گفت: عدم وجود نگاه آمایشی به سرزمین ایران یکی از مهمترین مسائل حوزه فرهنگ و به ویژه موسیقی است. آمایش سرزمینی بسیار مغفول واقع شده و مسئولان فرهنگی در طول سالیان کمترین توجه را به آن داشتند.

وی تاکید کرد:‌ در بستر آمایش سرزمینی می‌توان متناسب با شرایط فرهنگی هر منطقه برای آن برنامه ریزی کرد. برنامه ریزی در هر منطقه موجب شکوفایی هر منطقه می‌شود در حالی که با نداشتن نگاه آمایشی در بخش‌های آموزشی، پژوهشی و به ویژه برنامه‌های اجرایی همواره با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ضمن ابراز تاسف از نبود نگاه آمایشی به سرزمین و در پی آن برگزاری جشنواره‌های بی‌ربط، گفت: عدم وجود پیمایش و رصد هنری چالش بعدی این حوزه است و همچنین با وجود تعدد مراکز هنری و موازی کاری‌ها در آنجا، آمار درستی از فعالان حوزه موسیقی اقوام ایران در دست نداریم و به نظر می‌رسد شورای عالی هنرمندان که در ذیل وزارت فرهنگ کار می‌کند، تنها جایی است که در آن طبقه بندی از هنرمندان صورت گرفته است.

 

احمد صدری در حالی از نبود نگاه آمایشی به سرزمین سخن می‌گوید که خودش چند سال است مسئولیتِ برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را برعهده دارد و مشاور معاون هنری وزیر هم بوده است. پرسش اصلی را خودِ صدری باید پاسخ دهد که در این چند سال برای آمایش سرزمین و کارکرد عملی در حوزه هنر و به خصوص موسیقی چه کردید؟ در طول دورانی که احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی بوده است؛ این جشنواره در کرمان ماندگار شد. به راستی براساس کدام آمایش سرزمین این تصمیم اتخاذ شد!

 

صدری از نبود بانک اطلاعاتی در حوزه هنر سخن گفت و ادامه داد: نداشتن پیمایش موجب نداشتن فعل حمایتی می‌شود و در همین شرایط کرونا شاهد حمایت‌های جداگانه و بدون طبقه بندی بودیم و تنها راه آن ایجاد تشکل‌های صنفی برای این حوزه است.

 

صرفا جهتِ اطلاعِ احمد صدری، یادآور می‌شویم که مراسم رونمایی از سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور، صبح دوشنبه 20 اسفند 1397 در طبقه پنجم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. یعنی درست در زمانی که احمد صدری مشاور معاونِ هنریِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است؛ سامانه بانک اطلاعاتی کشور رونمایی شده است. اکنون احمد صدری از نبود بانک اطلاعاتی در حوزه هنر سخن می‌گوید! آقای صدری همین بانک اطلاعاتی که در حوزه موسیقی و با بودجه‌های کلان راه‌اندازی شد، به چه کارِ‌ اهالی موسیقی آمد؟

 

 

 

 

 

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران همچنین نگرش‌های متفاوت و معارض دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را از دیگر چالش‌ها خواند و گفت: یک بام و دو هوایی از معضلات بزرگ فرهنگی هنری در کشور است و همچنین کمبود اعتبارات برای این حوزه و عدم گردآوری و توزیع آن در جایی متمرکز چالش بعدی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/