شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#قبال#سه شنبه

طرح رهبران گروه ۷ برای اتخاذ موضع هماهنگ در قبال طالبان


طرح رهبران گروه 7 برای اتخاذ موضع هماهنگ در قبال طالبان

۲ منبع دیپلماتیک فاش کردند که رهبران ۷ اقتصاد پیشرفته جهان قصد دارند در نشست مجازی روز سه شنبه خود نسبت به اتخاذ موضع هماهنگ درباره به رسمیت شناختن یا عدم به رسمیت شناختن طالبان، تصمیم گیری کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، دو منبع دیپلماتیک گفتند: رهبران گروه 7 قصد دارند در نشست مجازی سه شنبه درباره این مساله تعهد بدهند که موضع هماهنگی را درباره به رسمیت شناختن یا عدم به رسمیت شناختن طالبان یا اعمال تحریم علیه این گروه، اتخاذ کنند.

بر اساس این گزارش، متحدان آمریکا همچنان به کاخ سفید فشار می آورند تا ضرب الاجل تعیین شده برای خروج از افغانستان را تمدید کند. این در حالی است که طالبان نسبت به هرگونه تمدید این ضرب الاجل به کاخ سفید هشدار داده است.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: رهبران گروه 7 درباره این مساله به توافق خواهند رسید که آیا طالبان را به رسمیت بشناسند و این اقدام چه زمانی صورت بگیرد. آنها همچنین متعهد خواهند شد تا درباره این مساله همکاری نزدیکی داشته باشند.

دو مقام رسمی بریتانیایی گفتند: لندن قصد دارد از کشورهای گروه 7 که شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کانادا می شود درخواست کند تا درباره اعمال تدابیر مجازات آمیز علیه طالبان فکر کنند، البته اگر این گروه قصد اعمال خشونت و نقض حقوق بشر را داشته باشد.

تدابیر مجازات آمیز علیه طالبان شامل اعمال تحریم یا قطع کمک های مالی به افغانستان خواهد بود.

کارن پیرس سفیر بریتانیا در آمریکا در این باره گفت: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس خواستار یک رویکرد واحد در جریان مذاکرات گروه 7 خواهد شد.

در این نشست همچنین قرار است دبیر کل ناتو و دبیر کل سازمان ملل نیز شرکت کنند.

وی افزود: ما خواستار آغاز روند توسعه یک طرح روشن و شفاف هستیم، تا بتوانیم با نظام جدید افغانستان با یک روش هماهنگ و قاطع تعامل کنیم. ما نظام و رژیم جدید افغانستان را با اعمال و رفتارش قضاوت می کنیم نه با حرف ها و گفتارش.

به رسمیت شناخته شدت طالبان از سوی کشورهای مختلف می تواند تبعات اقتصادی و سیاسی زیادی برای آینده افغانستان در پی داشته باشد، از جمله دسترسی این کشور به منابع مالی و کمک های خارجی را فراهم خواهد کرد.

توافق امضا شده در سال 2020 از سوی دولت ترامپ نشان می دهد که ایالات متحده گروه طالبان را به عنوان یک دولت به رسمیت نمی شناسد.

رهبران گروه 7 همچنین درباره تمدید ضرب الاجل 31 اوت بایدن برای خروج از افغانستان رایزنی خواهند کرد.

انتهای پیام/