شهر خبر

آیا نجیب میقاتی از تشکیل دولت کناره‌گیری می‌کند؟


آیا نجیب میقاتی از تشکیل دولت کناره‌گیری می‌کند؟

درحالی که منابع خبری از احتمال دیدار میقاتی و عون برای توافق نهایی جهت تشکیل دولت لبنان خبر می‌دهند، معاون رئیس پارلمان اعلام کرد که اگر طی هفته جاری دولت تشکیل نشود میقاتی استعفا می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وبسایت النشره، منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان اعلام کردند که «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف این کشور پیش نویس مربوط به ساختار دولت و اسامی وزرا را تهیه کرده و منتظر برگزاری یک نشست با «میشل عون» رئیس جمهوری کشور است تا این لیست را به او تحویل دهد.

این منابع تاکید کردند که با اطمینان نمی‌توان گفت که دولت فردا تشکیل می‌شود امام نجیب میقاتی استعفا نخواهد کرد و بر اساس اخبار رسیده از کاخ ریاست جمهوری لبنان فضای روند تشکیل دولت همچنان مثبت ارزیابی می‌شود.

«وئام وهاب» رئیس حزب توحید عربی نیز در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت که سه شنبه نجیب میقاتی لیست کامل وزرای پیشنهادی خود را ارائه خواهد کرد.

او گفت که این لیست بر پایه فرمول سه هشتم است. به این معنا که رئیس‌جمهور، هشت وزیر، نخست‌وزیر هشت وزیر و حزب‌الله و جنبش امل نیز روی هم رفته هشت وزیر پیشنهاد کرده‌اند.

اما در عین حال برخی منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که اظهارات خوشبینانه نمی‌تواند کمکی به پیشرفت روند تشکیل کابینه کند؛ به ویژه اینکه تماس‌های مستقیم میان نخست وزیر مکلف و رئیس‌جمهور به حالت تعلیق درآمده و انگیزه کافی برای ادامه رایزنی‌ها نیست.

از طرف دیگر «ایلی الفرزلی» معاون رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که دولت باید طی هفته جاری تشکیل شود در غیر این صورت نجیب میقاتی استعفا خواهد کرد.

وی همچنین با عدم ابراز خوش بینی درباره شرایط کشور اشاره کرد که ممکن است بحران سیاسی همچنان ادامه داشته باشد و هر سناریویی محتمل است.

وی تصریح کرد که ظاهراً علت تاخیر در تشکیل دولت اختلاف بر سر اسامی برخی وزرا و تصدی پست‌های وزارتی است و این امر واقعا در این شرایط تعجب آور به نظر می‌رسد و من فکر می‌کنم که هیچ دلیل واقعی و عمیق برای ادامه بن‌بست در پرونده تشکیل دولت وجود ندارد.

معاون رئیس پارلمان لبنان افزود، از نظر منطقی شرایط ایجاب می‌کند که دولت سریعتر تشکیل شود مگر اینکه برخی علاقه به فروپاشی کشور داشته باشند.

وی خطاب به برخی کشورهای عربی گفت، این درست نیست که به گونه‌ای با لبنان تعامل شود که انگار اصلاً این کشور وجود ندارد یا اینکه لبنان دارای اقتصاد کوچکی است و باید همچنان به رنج و عذاب ادامه بدهد. من با طرز تفکر برادران عرب و ابراز آمادگی آنها برای ایستادن در کنار لبنان آشنا هستم که این مسئله از نظر اخلاقی و روانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مسئله اقتصاد نیست. بنابراین از برادران عرب می‌خواهم که مجدداً در کنار لبنان باشند؛ چرا که لبنان اکنون صحنه اردوگاه‌های مختلف و محورهای متناقض شده است و برخی قدرت‌ها در صدد نابودی لبنان هستند.

از طرف دیگر روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که با وجود همه شایعات درباره اینکه نجیب میقاتی امروز لیست کابینه را تحویل میشل عون می‌دهد محافل کاخ ریاست جمهوری تا شب گذشته هیچگونه درخواستی از نخست وزیر مکلف برای برگزاری نشست با رئیس جمهور دریافت نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش پیشرفت کمی درباره پرونده تشکیل دولت وجود دارد اما اوضاع کلی به همان شکلی است که یک هفته قبل بود؛ یعنی جایی که توافق اساسی میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف حاصل نشد.

الأخبار همچنین افزود، فضای مثبتی که طی هفته‌های گذشته با موافقت میشل عون و نجیب میقاتی برای توزیع پست‌های وزارتی وجود داشت دوشنبه گذشته به سرعت تغییر کرده و میقاتی فرمول کاملاً متضادی ارائه داد که منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری لبنان آن را در چارچوب عملیات توقف تشکیل دولت تعبیر می‌کنند.

منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان نیز اعلام کردند که میشل عون منتظر بود تا نجیب میقاتی مشکلی را که در نتیجه تغییر در توافق قبلی در پرونده تشکیل دولت به وجود آمده است حل کند اما نخست وزیر مکلف بعد از آخرین دیدار با رئیس جمهور تماسی با او برقرار نکرده است.

منابع وابسته به نجیب میقاتی نیز تاکید می‌کنند که او به هیچ وجه استعفا نخواهد کرد؛ به ویژه اینکه رئیس جمهور نیز طی دو جلسه گذشته به نخست وزیر مکلف تاکید کرد که سناریو استعفا کاملا رد می‌شود.

این در حالی است که میشل عون دیروز در سخنانی در کاخ «بعبدا» گفت امیدوار است به زودی اتفاقات خوبی در راستای تشکیل دولت لبنان رخ دهد.

انتهای پیام/