شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#برگزاری انتخابات#عراق

نماینده پارلمان عراق:

برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق در موعد مقرر حتمی است

برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق در موعد مقرر حتمی است

نماینده ائتلاف «فتح» در پارلمان عراق در سخنانی اظهار داشت: برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در موعد مقرر حتمی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بغداد الیوم، «احمد الاسدی» نماینده ائتلاف «فتح» در پارلمان عراق به برخی تلاش‌ها برای تعویق مجدد زمان برگزاری این انتخابات واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، نماینده پارلمان عراق در این زمینه تصریح کرد: برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر حتمی است. پیشتر اغلب گروه‌های سیاسی با برگزاری انتخابات در موعد تعیین‌شده موافقت کرده اند.

روز گذشته هم «جمانه غلای» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در سخنانی تأکید کرد: زمان کناره‌گیری از انتخابات پارلمانی عراق در تاریخ ۲۰ ژوئن (۳۰ خردادماه) به پایان رسیده است. سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت که از تاریخ ۱۳ تا ۲۰ ژوئن گذشته ۱۰۳ نامزد انتخاباتی از این فرایند کناره‌گیری کرده‌اند.

وی افزود که از ۳ هزار و ۲۴۹ نامزد باقیمانده هیچیک درخواست رسمی برای کناره‌گیری از انتخابات به کمیساریا ارائه نکرده و زمان کناره‌گیری از این فرایند نیز در تاریخ ۲۰ ژوئن به پایان رسیده است.

پیش‌تر دولت عراق اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۶ ژوئن (۱۶ خردادماه) برگزار می‌شود. با این حال، مقامات عراقی موعد تعیین شده برای برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته و آن را به روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) موکول کردند.

هر چند که اخبار ضد و نقیضی پیرامون احتمال تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق شنیده می‌شود اما تاکنون هیچ‌گونه خبر رسمی پیرامون این مسأله شنیده نشده است. افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون تعویق قریب‌الوقوع زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق واکنش‌های زیادی را در صحنه سیاسی این کشور به دنبال داشته است.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی عراق به این مسأله واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی زیر بار تعویق زمان برگزاری انتخابات نخواهند رفت. در همین راستا، شیخ عبد الامیر التعیبان، نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: هرگونه به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق به مثابه کودتا علیه اراده مردمی در این کشور است.

از سوی دیگر، چندی پیش جریان صدر از مشارکت در انتخابات انصراف داد. در همین حال، ائتلاف «وطنیه» نیز که «أیاد علاوی» ریاست آن را برعهده دارد انصراف خود از مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق را اعلام کرد.

«وائل عبد اللطیف» از مقامات ائتلاف وطنیه در این زمینه اعلام کرد: در شرایط کنونی وضعیت به گونه‌ای است که مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود و نتیجه آن روی کار آمدن دولتی ضعیف است. پیش از این نیز «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق انصراف خود از مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام را اعلام کرده بود.