شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

کاهش وزن با استفاده از گیاهان

برخی گیاهان موجب افزایش چربی سوزی و کاهش اشتها می شوند پس اگر دنبال کاهش وزن خود هستید، این گیاهان را مصرف کنید.

کاهش وزن با استفاده از گیاهان

کم کردن وزن با گیاهانی که در کاهش اشتها تاثیر دارند می تواند خیلی وسوسه انگیز باشد. همه ما می دانیم برخی از خوراکی هایی که می خوریم در کاهش وزن ما نقش دارند. اما شاید باور نکنید گیاهان و ادویه هایی که در غذا اضافه می کنید نیز به همین اندازه مهم هستند. کاهش وزن با استفاده از گیاهان به شکل های مختلفی انجام می شود، که می توان کاهش اشتها، افزایش کالری سوزی یا جلوگیری از جذب برخی از مواد مغذی را نام برد. در اینجا تعدادی داروی گیاهی برای کاهش اشتها را به شما معرفی می کنیم:

1. شنبلیله

شنبلیله یکی از سبزیجاتی است که در غذاهای روزمره استفاده می کنیم. مطالعات متعدد نشان داده است که شنبلیله می تواند به کاهش اشتها و میل به غذا و در نتیجه کم کردن وزن کمک کند. دانه های شنبلیله دارای 45% فیبر است که بیشتر آنها نامحلول هستند، به خاطر این فیبر زیاد خواصی مانند کاهش اشتها، تنظیم قند خون و کاهش کلسترول را به همراه دارد. شنبلیله با کند کردن تخلیه معده و تاخیر در جذب کربوهیدرات و چربی عمل می کند. این باعث کم شدن اشتها و کنترل قند خون می شود. مطالعه ای که روی 18 نفر انجام شد مشخص کرد که مصرف روزانه مکمل هایی که 8 گرم فیبر شنبلیله داشتند باعث ایجاد احساس سیری و کاهش گرسنگی و میزان غذای مصرف می شود. تحقیق کوچک دیگری ثابت کرد که مصرف عصاره گیاه شنبلیله در مقایسه با دارونما، به صورت روزانه تا 17% چربی مصرفی را کاهش می دهد. این باعث کمتر شدن کالری مصرفی در طی روز می شود.

2. فلفل کاین

فلفل کاین نوعی فلفل است که برای طعم دهی در غذاها به شکل رایجی مورد استفاده است. این نوع فلفل دارای کپسایسین است که دارای مزایای بسیاری برای سلامتی شما است. برخی تحقیقات نشان می دهد که کپسایسین می تواند کمی سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و میزان کالری که شما در طول روز می سوزانید را افزایش دهد. کپسایسین همچنین ممکن است جلوی اشتهای شما را بگیرد و به کاهش وزن کمک کند از این رو به عنوان یک داروی گیاهی برای کاهش اشتها تجویز می شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف کپسول کپسایسین باعث افزایش احساس سیری و کاهش کالری مصرفی می شود. تحقیقی دیگر روی 30 نفر نشان داده است که خوردن مواد خوراکی حاوی کپسایسین باعث کاهش سطح گرلین می شود که هورمون اشتها و مسئول گرسنگی است.

3. زنجبیل

زنجبیل ادویه ای است که از ریزوم گیاه زنجبیل تهیه می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به کاهش وزن کمک کند. یک بررسی روی 14 نفر نشان داد که مکمل های دارای زنجبیل به طور قابل توجهی وزن و چربی شکمی را کاهش می دهد. مطالعه ای دیگر از جمع بندی ها به این نتیجه رسید که زنجبیل می تواند با افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی به کاهش وزن کمک کند، در عین حال باعث کاهش اشتها و میزان جذب چربی نیز شود.

4. پونه کوهی

پونه کوهی یک گیاه چند ساله است که به خانواده نعناع، ریحان، آویشن و رزماری تعلق دارد. پونه کوهی دارای کارواکرول است که یک ترکیب قوی برای کاهش وزن به حساب می آید. یک مطالعه روی موش هایی که تحت رژیم غذایی پر چرب به همراه کارواکرول بودند، نشان داد که این گروه نسبت به گروه دیگری که کارواکرول مصرف نکرده بودند، افزایش وزن کمتری را نشان دادند. پونه کوهی که حاوی این ماده است به طور مستقیم روی برخی ژن ها و پروتئین های خاص کنترل کننده سنتز چربی تاثیر می گذارند.

5. دارچین

دارچین گیاهی است که بیشتر به شکل ادویه مصرف می شود. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. بعضی تحقیقات نشان داده اند که دارچین می تواند باعث کاهش وزن شود. در واقع دارچین تثبیت کننده قند خون است و به عنوان داروی گیاهی برای کاهش اشتها و گرسنگی تجویز می شود.. 

مطالعات نشان می دهد که ترکیب خاص موجود در دارچین می تواند مانند انسولین عمل کند، و با انتقال قند از جریان خون به سلول های شما کمک کند تا تحت سوخت و ساز قرار بگیرند. همچنین دارچین می تواند سطح برخی آنزیم های گوارشی را کاهش داده و باعث کند شدن تجزیه کربوهیدرات شود. فرآیندهایی که بخاطر مصرف دارچین در بدن اتفاق می افتد، می تواند به طور جدی روی کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن اثر بگذارد.  

6. چای سبز

چای سبز در کنار مزایایی که برای سلامتی دارد، در کاهش وزن هم موثر است. چای سبز دارای دو ترکیب کافئین و کاتچین است که به کاهش وزن کمک می کند. کافئین یک محرک شناخته شده است که باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی می شود. در عین حال مشخص شده است کاتچین ها، به ویژه اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) سوخت و ساز بدن را کاهش داده و چربی را کاهش می دهد. ترکیب EGCG و کافئین موجود در عصاره چای سبز با هم اثر می کنند تا بدن در سوزاندن کالری ها بهتر عمل کند و این باعث کاهش وزن می شود.

7. چای یربا ماته

چای یربا ماته یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است که به دلیل خاصیت انرژی زای آن شناخته می شود. GLP-1 موجود این گیاه باعث ایجاد ترکیبی در روده می شود که اشتها را کاهش می دهد، در حالی که لپتین هورمونی است که باعث احساس سیری می شود. مطالعات دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد یربا ماته در ترکیب با موادی دیگر به کاهش اشتها و گرسنگی کمک کند.

8. قهوه

قهوه یکی از گیاهانی است که باعث کاهش اشتها می شود. همه آن را به عنوان یکی از نوشیدنی های پرمصرف جهان می شناسیم. قهوه با دارا بودن کافئین فراوان مزایای زیادی برای سلامتی دارد. مصرف قهوه 30 دقیقه تا 4 ساعت قبل از غذا می تواند در تخلیه معده، کاهش هورمون های اشتها و احساس گرسنگی تاثیر بگذارد. جالب اینجاست که این تاثیرات ممکن است برای زنان و مردان متفاوت باشد. کافئین سوخت و ساز بدن را تا 11% و چربی سوزی را تا 29% افزایش دهد.

9. بادام

بادام یک گیاه سرکوب کننده طبیعی اشتها است که تنها یک مشت از آن منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و منیزیم است. تحقیقات انجام گرفته روی بادام نشان می دهد که خوردن آن باعث احساس سیری می شود که به کنترل وزن کمک می کند. شما می توانید با خیال راحت آن را به عنوان یک میان وعده و داروی گیاهی برای کاهش اشتها میل کنید.

10. سیب زمینی شیرین

به گفته محققان صنایع غذایی، سیب زمینی شیرین حاوی نوعی خاصی از نشاسته است که در برابر آنزیم های گوارشی مقاومت می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری در معده شما بماند، به همین دلیل کاهش اشتها و احساس سیری را منجر می شود. به علاوه سیب زمینی شیرین میزان زیادی ویتامین A و C دارد.

11. سیب

انواع مختلفی از سیب وجود دارد که همه آنها می تواند باعث کاهش اشتها شود. خوردن سیب منجر به احساس سیری می شود. سیب همچنین گلوکز خون شما را تنظیم می کند و سطح انرژی شما را بالا می برد. به علاوه این میوه نیاز به جویدن زیادی دارد که این باعث می شود زمان بیشتری طول بکشد تا بدن متوجه بشود که دیگر گرسنه نیست.

12. آووکادو داروی گیاهی برای کاهش اشتها

آووکادو علاوه بر اینکه باعث کاهش اشتها می شود، غنی از فیبر است و چربی های اشباع نشده آن برای سلامت قلب مفید است. در حقیقت چربی های موجود در آووکادو پیام هایی را به مغز شما می فرستند که به معده می گوید پر است و در نتیجه به کم کردن وزن کمک می کند.

نتیجه گیری

ادویه ها و گیاهان علاوه بر اینکه عطر و طعم به غذای شما می دهند، می توانند باعث افزایش سوخت ساز، چربی سوزی و کاهش اشتها شوند. البته باید مصرف این گیاهان را در کنار یک رژیم غذایی مناسب و متعادل و یک شیوه زندگی سالم داشته باشید تا بیشترین کاهش وزن را به دنبال داشته باشد. کاهش اشتها و وزن در نتیجه مصرف این گیاهان دارویی در همه افراد نتیجه یکسانی ندارد، اما روش مناسبی است.

 

 

منبع: اقتصاد نیوز