شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روحانی#دولت#اصلاح طلبان

ویژه‌های مشرق

وضعیت ایران بحرانی است، رئیسی باید سراغ «برجام جدید» برود/ وزرای روحانی «ژنرال» بودند وزرای رئیسی «سرباز صفر» هستند

ویژه ها

اصلاح طلبان با طرح دوگانه «ژنرال- سرباز صفر» از مدیران دولت روحانی تمجید کرده و اصل شایسته سالاری و چرخش مدیران را مورد هجمه قرار می دهند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** وضعیت ایران بحرانی است، رئیسی باید سراغ برجام جدید برود

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت: «کشور ما در حال حاضر درگیر سلسله‌ای از بحران‌های حاد و مزمن است که حل‌وفصل آنها عموما با رویکردهای جاری و سنتی سیاست و خصوصا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گره خورده است. حادترین و بحرانی‌ترین موضوعات در حال حاضر دو موضوع سلامت و معیشت مردم است که عبور از آنها یا حداقل کاهش آنها به نحو بسیار بارزی به مناسبات خارجی و معضل رفع تحریم‌های بین‌المللی و به ویژه امریکایی مرتبط است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «طبعا نمی‌توان انتظار داشت که بازگشت به برجام بنا به متنی که در سال 2015 حول آن توافق شده بود به رفع کامل کلیه تحریم‌های موجود و فعال علیه کشور منجر شود...طرفین نیازمند آن هستند برای حل‌وفصل کامل این مناقشه و عادی شدن آن از دیدگاه جامعه بین‌المللی مجددا وارد مرحله‌ای تازه از مذاکرات و گفت‌وگوهای جدید شوند که تنها به برنامه هسته‌ای محدود نخواهد شد».

نویسنده یادداشت مذکور در ادامه تصریح کرد: «باید پذیرفت که تضادی جدی بین ادامه این مناقشه و توسعه اقتصادی کشور شکل گرفته و تجربه نشان داده است تا وقتی برند ایران، برندی امنیتی باشد، امکان جذب سرمایه و تکنولوژی به‌روز و همکاری با کشورها و شرکت‌هایی که می‌توانند در امر حل معضلات متعدد کشور در بخش‌های نفت و گاز، برق و دیگر بخش‌های صنعتی موثر باشند میسر نخواهد بود».

همچنین «علی جنتی» فعال اصلاح طلب و وزیر- مستعفی(و به عبارتی برکنارشده) - ارشاد در دولت روحانی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «با توجه به انبوه مشکلات اقتصادی در کشور و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن‌ که بخشی از آن ساختاری بوده و بخشی دیگر به دلیل اعمال سیاست‌های نادرست در طول چهار دهه گذشته انباشته شده و در حال حاضر کشور از رکود تولید، تورم افسار گسیخته، رکود کسب و کار، بیکاری، و نارضایتی عمومی ناشی از مشکلات معیشتی رنج می‌برد...لذا مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدام در سیاست خارجی برای کاهش مشکلات موجود تعیین تکلیف برجام و FATF است که امروزه اقتصاد کشور گروگان تعیین تکلیف آنها است».

جنتی در ادامه نوشت: «بدیهی‌ است بدون انجام توافق با غرب هیچ کشوری وارد همکاری جدید با ایران نخواهد شد و کشور همچنان جولانگاه دلالان و کاسبان تحریم خواهد بود...ایران نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای جدای از نظام بین‌الملل به حیات خود ادامه دهد و استمرار وضعیت کنونی نتیجه‌ای جز اتلاف منابع و از دست رفتن فرصت‌های توسعه و تعمیق مشکلات داخلی و تحمیل هزینه‌های کلان به کشور دستاورد دیگری نخواهد داشت».

وضعیت ایران بحرانی است، رئیسی باید سراغ «برجام جدید» برود/ وزرای روحانی «ژنرال» بودند وزرای رئیسی «سرباز صفر» هستند

جریان اصلاح طلب در حوزه سیاست خارجی، مسائل را وارونه نمایش داده و صورت مسئله را پاک می کند.

این طیف طوری وانمود می کند که گویی از سال 92 تاکنون آقایان رئیسی یا قالیباف یا جلیلی قوه مجریه را در اختیار داشته و اصلا شخصی به نام روحانی رئیس جمهور نبوده و ظریف هم اصلا وزیر خارجه این مملکت نبوده است.

طیف اصلاح طلب یا دچار آلزایمر شده و یا مردم را احمق فرض کرده است. چرا که در دولت روحانی، رئیس جمهور آمریکا فردی مودب و باهوش خطاب شد و امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نامیده شد و روسای جمهوری ایران و آمریکا تلفنی صحبت کردند و وزرای خارجه دو کشور علاوه بر دیدارهای مکرر، با هم پیاده روی کردند.

نتیجه چه شد؛ دولت اوباما در اقدامی بی سابقه نماینده دولت روحانی در سازمان ملل را تروریست! نامید و از حضور وی در سازمان ملل ممانعت ایجاد کرد. دولت اوباما تحریم ویزا را امضا کرد. در پسابرجام تحریم کاتسا 2017 تصویب شد. آلمان در پسابرجام از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف امتناع کرد.

فرانسه در پسابرجام از حضور ایران در نمایشگاه بین المللی در این کشور ممانعت ایجاد کرد و تنها 48 ساعت پس از سفر ظریف به این کشور، میتینگ منافقین در پاریس را برگزار کرد.

در دولت روحانی که با شعار تنش زدایی و تعامل با جهان و بستن با کدخدا روی کار آمد و تاکید کرد که اروپا پست ماست، از دلار 3 هزارتومانی رسیدیم به دلار 32 هزارتومانی.

در دولت روحانی 95 درصد دستورات FATF اجرا شد اما این اقدامات نقد نه تنها به گشایش در امور بانکی منجر نشد بلکه به التهاب بازار ارز دامن زد. جریان اصلاح طلب اصرار دارد که ایران در FATF مسیر کره شمالی را بپیماید.

ایران از 41 دستور این سازمان، 2 دستور را اجرا نکرده است. پالرمو و سی اف تی. مدیران FATF صراحتا اعلام کرده اند که اگر ایران این 2 دستور را هم اجرا کند، هیچ تضمینی برای گشایش در امور بانکی وجود ندارد.

پیش از این کره شمالی این دو دستور را اجرا کرد و اف ای تی اف اعلام کرد که این کشور باید در مرحله بعد سراغ مسائل موشکی و نظامی برود.

راه حل گشایش در امور اقتصادی و معیشت مردم، بی اعتمادی به دشمن، اعتماد به جوانان مومن و انقلابی و متخصص، تلاش برای رونق تولید و اهتمام در اجرای اقتصاد مقاومتی در کنار بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه است.

** اعتراض حامیان نجفی به جای خالی زنان در کابینه

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «درحالی‌که بررسی صلاحیت کابینه دولت سیزدهم درجریان است، انتقادها به چیدمان وزرا ادامه دارد و در این بین اصولگرایان که در زمان انتخابات، رئیسی را حلال همه مشکلات معرفی کرده بودند، در حال زمینه‌چینی برای توجیه عدم موفقیت‌ها در آینده نزدیک هستند. این در حالی است که همچنان جناحی‌بودن کابینه و استفاده‌نکردن از نیروهای متخصص فراجناحی محل نقد است. از یک سو جای خالی زنان در کابینه کاملا مشهود است و از سویی دیگر از اقلیت‌های مذهبی و قومی استفاده نشده که این خلأ با واکنش نمایندگان مجلس نیز روبه‌رو شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «به هر حال بررسی صلاحیت این کابینه نه‌چندان شناخته‌شده با برنامه‌هایی نه‌چندان قابل دفاع در مجلس در جریان است».

وضعیت ایران بحرانی است، رئیسی باید سراغ «برجام جدید» برود/ وزرای روحانی «ژنرال» بودند وزرای رئیسی «سرباز صفر» هستند

جریان اصلاح طلب برای حمله و تخریب دولت رئیسی به شدت بیقرار است. این طیف در اقدامی مسبوق به سابقه مجددا ژست حمایت از حقوق زنان به خود گرفته و فریاد وامصیبتا سر داده که چه نشسته اید که در کابینه آقای رئیسی خبری از زنان نیست.

تجربه ثابت کرده است که جریان اصلاح طلب به هیچ عنوان مدافع حقوق زنان نیست. این طیف در ماجرای قتل همسر دوم نجفی و همچنین در مسئله حضور زنان به عنوان تماشاچی در بازی مردان و پیشنهاد شرم آور عقیم سازی زنان کارتن خواب، عیار خود در مسئله حمایت از حقوق زنان را آشکار کرد.

جریان اصلاح طلب از تابستان 96 تا تابستان 1400 شورای شهر و شهرداری تهران را دربست در اختیار گرفت. اما هیچگاه یک زن را برای شهرداری پایتخت انتخاب نکرد. این طیف در دولت روحانی نیز اکثریت مطلق را در اختیار گرفت اما باز هم هیچ زنی را به عنوان وزیر انتخاب نکرد.

متاسفانه نگاه اکثریت جریان اصلاح طلب به زنان، نگاهی جنسیت زده و ابزاری است. همین نگاه و دیدگاه غلط سبب می شود که وقتی یک سیاستمدار مشهور اصلاح طلب، همسر دوم خود را با سلاح غیرمجاز به قتل می رساند، این طیف «قاتلِ یک زن» را تا حد قهرمان بالا برده و برای رهایی وی چندین میلیارد هزینه می کند.

** وزرای روحانی «ژنرال» بودند، وزرای رئیسی «سرباز صفر» هستند

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «قبلا در کابینه آقای روحانی معروف بود که وزرا ژنرال هستند اما به نظر می‌آید برخی وزرای این کابینه درحد سرباز صفر هستند».

صادقی در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد که برای کابینه به دنبال افراد استخوان‌دار  که در حوزه خود شاخص بوده و حرفی برای گفتن داشته باشند نرفتند. نوعا اگر در نظر بگیریم اکثر قریب به اتفاق این وزرای پیشنهادی در خوشبینانه‌ترین حالت از افراد درجه 3 آن حوزه هستند و هیچ‌کدام درجه یک و دو نیستند. لذا در حوزه‌های مختلف افراد با تجربه‌ای که به خصوص این وضع فعلی را بتوانند پاسخگو باشند و مدیریت کنند مجموعا در بین آنها دیده نمی‌شود».

وضعیت ایران بحرانی است، رئیسی باید سراغ «برجام جدید» برود/ وزرای روحانی «ژنرال» بودند وزرای رئیسی «سرباز صفر» هستند

این روزها فعالین و رسانه های اصلاح طلب کابینه رئیسی را آماج تخریب و تخطئه قرار داده اند. این طیف با طرح دوگانه «ژنرال- سرباز صفر» از مدیران دولت روحانی تمجید کرده و اصل شایسته سالاری و چرخش مدیران را مورد هجمه قرار می دهند.

محمود صادقی که در این یادداشت از پاسخگویی و مدیریت سخن گفته، همان نماینده ای است که بجای رسیدگی به مطالبات مردم در اظهارنظری عجیب گفته بود: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

در یک نمونه دیگر، در آبان ۹۸ و پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین توسط دولت،   محمود صادقی در مجلس دهم بجای اینکه به وظیفه مهم خود در نظارت بر عملکرد دولت و سوال از دولتمردان عمل کرده و نقاط ضعف طرح مذکور را برطرف کند و با تشریح مزایای سهمیه بندی بنزین، افکار عمومی را قانع کرده و از التهابات بکاهد، با کاسب کاری، خواستار استعفا شد.

نکته قابل توجه اینجاست که همین نماینده که با بی مسئولیتی نمایش استعفا به راه انداخته بود، در ماههای بعد و در مقطع نام نویسی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس، در انتخابات ثبت نام کرد!

از نظر فعالین و رسانه های اصلاح طلب، امثال آخوندی و عیسی کلانتری و نعمت زاده و نجفی و ربیعی و زنگنه، مدیران متخصص و ژنرال هستند.