«رویترز» گزارش داد، «سونگ کیم» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور کره شمالی که برای سفری چهار روزه وارد «سئول» پایتخت کره جنوبی شد، پس از دیدار با همتای کره جنوبی خود به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده قصد خصمانه ای نسبت به کره شمالی ندارد.»

کیم گفت که ایالات متحده از تلاش‌ها برای بهبود روابط بین دو کره حمایت می‌کند و همچنان آماده مذاکره مستقیم با پیونگ یانگ است. وی گفت: «من همچنان آماده ملاقات با همتایان کره شمالی در هر نقطه و در هر زمان هستم.»

مذاکرات خلع سلاح اتمی در دوران دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۹ متوقف شد و دلیل آن رد پیشنهاد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مبنی بر لغو تحریم‌های این کشور درازای خلع سلاح اتمی کره شمالی بود. از آن زمان به بعد، روابط بین دو کره همچنان در حالت تعلیق به سر می برد.

«ایگور مورگولوف» معاون وزارت خارجه روسیه نیز روز شنبه برای دیداری شش روزه از کره جنوبی وارد «سئول» پایتخت این کشور شد. وی قرار است با همتایان کره جنوبی و آمریکایی خود در زمینه گفت‌وگوهای متوقف شده اتمی در خصوص کره شمالی همزمان با افزایش تنش این کشور با آمریکا رایزنی کند.

این در حالی است که سفیر کره شمالی در چین اخیرا گفت، تمرینات نظامی مشترک اخیر آمریکا و کره جنوبی نشانگر عملکرد سیاست خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است و آنها قطعاً بهای آن را خواهند پرداخت.

«ری ریونگ نام» سفیر کره شمالی در چین گفت که زمان برگزاری این رزمایش نشان داد که ایالات متحده قصد دارد از نیروهای خود برای مهار و نابودی کره شمالی استفاده کند و اقدام‌های آمریکا تهدیدی برای امنیت مردم کره شمالی است.

وی ادامه داد: «کره شمالی به صراحت اعلام کرده که با آمریکا بر اساس اصل سخت‌گیر بودن در پاسخ به سختگیری، مهربان بودن در پاسخ به مهربانی برخورد خواهد کرد. تا زمانی که تهدید نظامی آمریکا علیه کره شمالی وجود داشته باشد، هیچکس نمی تواند انتظار صلح و امنیت شبه جزیره را داشته باشد و برای مقابله با تهدید آمریکا، کره شمالی از حقوق مشروع برای دفاع از حاکمیت ملی، قلمرو و مردم خود برخوردار است.»

ری تاکید کرد، از آنجایی که سیاست آمریکا در قبال کره شمالی تغییر نکرده است، پیونگ یانگ نیز ساکت نخواهد نشست و تهدیدهای مختلف ایالات متحده را زیر نظر خواهد داشت و بازدارندگی خود را برای از بین بردن تهدید فزاینده نظامی از سوی آمریکا تقویت خواهد کرد.