دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتر چیست؟ بازاریابی دیجیتال در حال حاضر یکی از حرفه های پرکاربرد در جهان است. دنیای آنلاین همه چیز را تغییر داده است و بازاریابی نیز ماهیتی دیجیتال به خود گرفته است. شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا سایر کانال های ارتباطی ابزارهایی هستند که دیجیتال مارکترها از آن بهره می برند.

برای اینکه یک دیجیتال مارکتر موفق باشید باید مهارت های خاصی را داشته باشید تا بتوانید فعالیت خود را کنترل و آنالیز کنید و کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. ما لیستی از 20 مهارت لازم را برای شما جمع آوری کرده ایم و توضیحات مختصری را در مورد آن ها ارائه کرده ایم. اگر هر کدام از این مهارت ها را ندارید سعی کنید آن ها را تقویت کنید. 10 مهارت اول مربوط به ویژگی های شخصی است و 10 مهارت آخر مربوط به ویژگی های حرفه ای می باشد.

مهارت های نرم یا شخصیتی دیجیتال مارکتر

شما در امر دیجیتال مارکتینگ باید چند ویژگی شخصیتی داشته باشید تا راحت تر مسائل را حل و فصل کنید و همیشه ایده ها  و روش های جالب توجهی را ارائه کنید. این مهارت ها عبارتند از:

  1. کنجکاوی: همیشه سعی کنید از موارد مختلف در حیطه ِ کاری خود سر در بیاورید مطمئنا ضرر نخواهید کرد.
  2. سختی: سرسخت باشید و از مواجه شدن با مشکلات نهراسید.
  3. نسبت به یادگیری مشتاق باشید و خوب گوش کنید و موارد لازم را یاد بگیرید.
  4. خود را با شرایط وفق دهید و اجازه ندهید شرایط بر شما غالب شوند. مشتریان خود را شناسایی کنید و سازوکاری مشتری پسند اتخاذ کنید.
  5. مولتی تسکینگ یا قابلیت انجام چند کار را یاد بگیرید. این برای دیجیتال مارکترها مثل سوخت موشک در هنگام سرعت گرفتن است.
  6. به افکار و ایده های سایر افراد احترام بگذارید و قضایا را از نگاه آن ها نیز بررسی کنید و احتمالا ایده های بکری نیز از این طریق پیدا خواهید کرد.
  7. تعامل داشته باشید. با اینکه کار شما آنلاین است اما شما در نهایت یک بازاریاب هستید و کار اصلی بازاریاب تعامل با مشتریان است.
  8. اصول کاری قوی داشته باشید و البته فرسایشی هم کار نکنید. وقتی برای تفریح و لذت بردن هم داشته باشید تا کار کردن برای شما لذت بخش تر شود.
  9. صداقت جایگاه شما را هم در محیط کار و هم بین مشتریان و مراجعین بالاتر می برد.
  10. شجاعت گفتن «من نمی دانم» را داشته باشید. هنوز بسیاری از چیزها در جهان وجود دارند که شما آن ها را نمی دانید و باید یاد بگیرید. پس همیشه در حال یادگیری باشید.

مهارت های دیجیتال مارکتر

مهارت های سخت دیجیتال مارکتر

منظور از مهارت های سخت، مهارت های حرفه ای شما دارند و لزوما سخت و طاقت فرسا نیستند. این مهارت ها شما را به یک متخصص در کارتان بدل می کنند.

  1. جستجو کردن را بلد باشید. اینکه شما توانایی لازم برای جستجو در موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و یا سایر سایت ها را داشته باشید و بتوانید در زمان کمتری به آن چیزی که می خواهید برسید مسلما در کار خود سریع تر پیشرفت خواهید کرد.
  2. استفاده از اکسل را یاد بگیرید. اکسل یک نرم افزار فوق العاده برای جدول بندی کارها، فعالیت ها، هزینه ها و بودجه و مواردی از این دست است. در ضمن می توانید از طریق اکسل آمارهای خود را هم تحلیل کنید و نمودارهایی را برای خود و مشتریان تان نمایش دهید.
  3. تحقیق و جمع اوری داده ها یک امر مهم در بازاریابی دیجیتال است. داده ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و دنیای فعلی به داده ها بیش از هر چیز واکنش نشان می دهد. پس داده محور باشید و روش تحقیق و جمع آوری داده ها را یاد بگیرید.
  4. گوگل آنالیتیکس یک ابزار مهم سئو و دیجیتال مارکتینگ است و داده های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. اینکه چگونه آمار وبسایت خود را آنالیز کنید و یا نرخ تبدیل و سایر شاخص های عملکرد خود را رصد کنید به شما یک نمای کلی از فعالیت تان می دهد.
  5. باید قابلیت استفاده از حداقل یکی از ابزارهای سئو را داشته باشید. گوگل آنالیتیکس، ابزارهای تحقیق کلیدواژه ها و کنسول گوگل در اولویت قرار دارند.
  6. باید بتوانید میزان تاثیرگذاری و عملکرد خود را آنالیز کنید. این به خودتان بستگی دارد که اثرگذاری فعالیت خود را چگونه بررسی کنید. تعداد مشترکین خبرنامه؟ تعداد مشتریان؟ بازدید سایت؟ نرخ تبدیل؟ انتخاب این به شما بستگی دارد.
  7. ارتباطات آنلاین داشته باشید و بتوانید برای برگزاری جلسات و رویدادها و ایونت ها از ابزارهای مختلف بهره ببرید. در ضمن مهارت های ارتباطی و تعاملی هم از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
  8. توانایی تشخیص عملکرد صحیح و غلط را داشته باشید. اگر جایی می بینید که راه اشتباه را رفته اید برگردید یا به نحوی آن را تغییر دهید که کمتر ضرر کنید.
  9. از ابزارهای کراولر استفاده کنید تا وبسایت خود را رصد کنید و از نظر ایندکس شدن و دیده شدن در موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید. همچنین از این طریق می توانید کپی بودن محتوای سایت خود را هم بررسی کنید.
  10. کدزنی و یا درک کدها شاید چندان مهارت ویژه ای برای یک بازاریاب نباشد و بیشتر مختص برنامه نویس هاست اما یک دیجیتال مارکتر که در زمینه ی کدزنی مهارت دارد مسلما ایده های بکر و ناب تری در سر دارد و می داند چگونه و از چه طریقی آن ها را عملی کند.

جمع بندی

برای موفقیت در عرصه ی دیجیتال مارکتینگ آماده هستید؟ پس مهارت های لازم را فرا بگیرید و اگر در یک یا چند مورد از آن ها ضعف و یا نقص هایی دارید آن ها را برطرف کنید و قدرتمند تر از همیشه به کار خود ادامه دهید. با این مهارت ها مسیر کاری شما روشن تر می شود و راحت تر می توانید مشکلات سر راه را حل کنید و ایده های خود را پیاده سازی کنید.