شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دارای#وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:

زمین‌های زراعی را دارای سند کشاورزی می‌کنیم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کشاورزان ضامن امنیت غذایی این کشورهستند، گفت: در چهار سال آینده، زمین‌های کشاورزی را دارای سند کشاورزی خواهیم کرد.

به گزارش مشرق،‌ سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی عصر امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشاورزان ضامن امنیت غذایی این کشور هستند.

وی با بیان اینکه تامین غذای مردم به عهده دولت هاست، گفت: امنیت غذایی اولویت اول کشورهاست و در دولت ها هیچ چیز نمی تواند با امنیت غذایی رقابت کند. 

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده است و از کف تامین غذا به قدرت غذا ارتقا یافته است،‌ تصریح کرد: امروز اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه اقتدار کشورها تلقی می شوند و در کشورها برای رسیدن به قدرت غذایی رقابت هست و ما برای قدرت غذای به اقتدار کشاورزی نیازمندیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: محصولات کشاورزی تولید کننده قدرت غذا هستند اما در این وضعیت ظرفیت کشاورزی ما در ایران بی نظیر است و  ۸۴میلیون هکتار مرتع و ۱۴میلیون هکتار جنگل،‌ ۱۲۰میلیون واحد دامی و ۳۸میلیون هکتار اراضی با شرایط کشت بالقوه و ۱۸میلیون هکتار در حال کشت داریم و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ظرفیت های شیلاتی داریم و ۱۱.۶ تولید ناخالص داخلی ما از کشاورزی و ۱۹درصد اشتغال ما از کشاورزی است و ۴.۵میلیون نفر بهره بردار در بخش کشاورزی هست و ده هزار محقق و هیات علمی و جمع کثیری از دانش آموختگان هستند و این ظرفیت قدرت کشاورزی ایران ماست.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا دارای اقتدار غذایی باشیم؛ کرسی ای که در اختیار ایران نیست بلکه در اختیار کشور دیگری در منطقه است،‌ گفت: ما با این ظرفیت‌های بی نظیر انسانی و منابع طبیعی باید در جایگاه خودمان در حوزه غذا و کشاورزی در جنوب غرب آسیا بنشینیم.

وزیر پیشنهادی کشاورزی با تاکید بر اینکه برای اقتدار کشاورزی به تحول کشاورزی ایران نیاز داریم،‌ گفت: برای همین منظور در دولت سیزدهم برنامه ای برای وزارت جهاد کشاورزی با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نوشته شده است و این برنامه ریل‌گذاری برای رسیدن به این قله هست؛ لذا طرح تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و فرمایشات امام راحل و رهبر انقلاب، ۱۶چالش اساسی کشاورزی را  شناخته و براساس آن با تفکر سیستمی، ۲۵ راهبرد و برنامه را ارائه کرده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امروز نگاه به کشاورزی فقط نگاه به تولید کننده غذا نیست بلکه نگاه به تولیدکننده قدرت برای ایران است،‌گفت: شعار جهاد سازندگی اصل اول این برنامه است و باید به اصل همه باهم برای رشد و پیشرفت جهاد کشاورزی برگردیم و با این شعار می توانیم تحول در جهاد کشاورزی را ایجاد کنیم. اصل دوم «ما می‌توانیم» است. مشکلات در بخش کشاورزی فراوان است ولی ما کشاورزان و سیاستگزاران و نخبگان کشاورزی و فعالان صنفی با تحول در بخش کشاورزی زمینه ساز تحول در بخش های دیگر کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اصل سوم «یک بار برای همیشه است»، گفت: ما مشکلاتی داریم که طولانی مدت در کشاورزی موجود هست و یک بار برای همیشه این مشکلات را در دولت سیزدهم حل خواهیم کرد که یکی از آن مشکلات سند زمین‌های کشاورزی است و در طول این ۴سال تمامی زمین‌های کشاورزی را دارای سند کشاورزی خواهیم کرد و جشن اتمام سند زمین‌های کشاورزی را خواهیم گرفت تا کشاورز ما دارای هویت شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی مگر برمبنای علم گرفته نخواهد شد، گفت: چند باور در این برنامه هست و اول اینکه کشاورزی را اقتصاد می دانیم و نگاه غیر اقتصادی و معیشتی را به کشاورزی قبول نداریم و دلیل اینکه در کشاورزی سرمایه نیامده همین است.

ساداتی نژاد افزود: مفهوم ندارد وقتی به کشاورزی می رسیم از کمبود و بیش‌بود حرف می‌زنیم و نگاه ما به کشاورزی و دامداری تولیدی است و اینها بنگاه خیریه نیستند و حساب و کتاب و سود و زیان دارند و محصول کشاورزی و دامپروری قیمت تمام شده دارد و نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه بدهیم و باید کشاورزی کارش را مانند یک بنگاه اقتصادی انجام دهد.

وی ادامه اداد: اگر یارانه به کشاورزی ندهیم عقب می‌ماند و باعث مهاجرت می شود و سرمایه‌گذاری از این بخش فرار می کند و پولی را که دولت باید برای این مشکلات هزینه کند را همین ابتدا برای روستا و کشاورز یارانه می دهند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه به بخش خصوصی و تشکل های صنفی باور داریم که می توانند نقش موثری در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری ها داشته باشند و واقعی‌ترین بخش خصوصی ما کشاورزی است و این بخش، اقتصاد مقاومتی واقعی را اجرا کرده است،‌گفت: عزم جهادی از این وزارتخانه رفته و باید نگاه جهادی به این وزارتخانه برگردد. 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه روستا از زمان ادغام جهاد کشاورزی فراموش  شده است،‌ خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۲۰ دستگاه متولی روستاست ولی روستاهای ما بی پناه مانده و سرگردانی در روستاها ایجاد شده و ما روستاها را مدیریت می کنیم تا شهر شوند و باید مجددا متولی واحدی برای روستاهای ما ایجاد شود تا مهاجرت کاهش یابد، لذا لایحه سازمان جهاد کشاورزی روستایی به مجلس فرستاده خواهد شد.

منبع: فارس