شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

یک مرکز وابسته به اسرائیل گزارش داد؛ چالش‌های و محدودیت‌های استراتژیک فراروی عربستان


یک مرکز وابسته به اسرائیل گزارش داد؛ چالش‌های و محدودیت‌های استراتژیک فراروی عربستان

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی با تاکید بر ضعف عربستان در برخی موارد از تهدیدات اساسی و چالش‌های موجود در این کشور نوشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت که موقعیت جغرافیایی عربستان با افزایش جبهه‌ها و مرزهای طولانی و نافذ مشخص می‌شود و نیروهای امنیتی عربستان همزمان با تعداد زیادی از موارد تهدید آمیز مواجه هستند. از 4 هزار و 415 کیلومتر مرزهای عربستان، که یک نوار 2640 کیلومتری خط ساحلی به آن اضافه شده است ، تعداد کمی از بخشها در امنیت هستند. از آنجا که خلیج فارس یک مسیر ناوبری استراتژیک است که از طریق صادرات نفت عربستان به آسیا می‌گذرد و دارای ذخایر نفت و گاز است ، حساسیت آن کمتر از سایر نقاط مرزهای زمینی نیست. در مرزهای عربستان سعودی با کشورهای دوست خلیج فارس ، ترس مداوم از سناریوهای کودتا وجود دارد.

این مرکز اعلام کرد که انصارالله یک تهدید جدی برای عربستان است. عربستان در یمن در حال مقابله با انصارالله است که شکست‌های پی در پی متحمل شده است. انصارالله در پاسخ به جنایت‌های عربستان در یمن بارها تاسیسات نفتی و نفتکش‌های سعودی را مورد حمله قرار داده است. ایران و عربستان رقبای منطقه‌ای در خاورمیانه محسوب می‌شوند و پس از اختلاف عقیده در مواردی همچون تنش‌های سوریه و یمن و اتفاقاتی مانند اعدام شیخ نمر، فاجعه منا و حوادث مکه و... وقوع جنگ سایبری بین ایران و عربستان سعودی چندان دور از ذهن نیست. عربستان نمی‌تواند نسبت به توان سایبری ایران بی‌تفاوت باشد.علاوه بر این عربستان از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران هراس دارد و به دنبال توافقی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

در این گزارش آمده است: تهدید یمن در طول شش سال جنگ یکی از تهدیدهایی است که عربستان را نگران کرده است . انصارالله موفق شد تعداد زیادی از عملیات نفوذ فرامرزی به خاک عربستان را انجام دهد و بسیاری را بازداشت کند و ارتش عربستان را که مجهز به بهترین سلاح‌های غربی است، شکست دهد. اساس تهدید مرزهای عربستان با یمن از بعد هوایی نشأت می‌گیرد. هر از گاهی اهداف نظامی ، اقتصادی و غیرنظامی در اعماق عربستان مورد هدف قرار می‌گیرد. انصارالله در بخش دریایی مجاور یمن توانایی حمله به نفتکش‌های دریای سرخ و حتی حمله به کشتی‌های نزدیک بندر «جده» و بندر «ینبع» را اثبات کرده‌ است.

بر اساس گزارش این مرکز، عراق نیز تهدیدی برای عربستان به شمار می‌رود؛ چراکه گروه‌های مقاومت در عراق ممکن است علیه عربستان اقداماتی انجام دهند و یا باقیمانده عناصر گروه تروریستی داعش در عراق ممکن است به مرز زمینی نفوذ کرده و علیه اهداف سعودی عملیاتی انجام دهند. همچنین ، مرز با اردن چالشی مشابه برای نفوذ احزاب درگیر و یکی از ابزارهای حمله به عربستان است.

طبق این مقاله، عرصه داخلی عربستان نیز تهدیدی جدی برای این کشور محسوب می‌شود؛چرا که نارضایتی از حاکمیت موجود در میان ملت سعودی، نیروهای امنیتی و حتی شاهزادگان سعودی وجود دارد.اصلاحاتی که توسط «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بر کشور اعمال شده، تنش‌های داخلی را تشدید کرده و این امر خطر توطئه‌های مخفیانه و نفوذ خارجی و بیگانگان را به عربستان افزایش می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: اسرائیل در انتهای لیست تهدیدهای عربستان قرار دارد و به نظر می‌رسد که عربستان آن را تهدیدی نسبی برای خود نمی‌داند.طبیعتاً اطلاعات کمی در مورد تهدیدات سایبری علیه عربستان منتشر می‌شود. در عین حال ، به نظر می‌رسد که عربستان سعودی در زمینه سایبری از جمله کشورهای مورد حمله جهان است.

رقابت برای برتری نظامی و محدودیت‌های رویارویی نظامی عربستان

مرکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اساسی‌ترین تهدیدی که عربستان در حال حاضر با آن مواجه است ، حمله موشکی وپهپادی دقیق است که تأسیسات نفتی، زیرساخت‌های حیاتی، آب شیرین کن و تولید برق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

باوجود بودجه هنگفتی که برای سامانه‌های دفاعی عربستان به ویژه خرید فناوری پیشرفته غربی (باتری های پاتریوت 3 ) سرمایه گذاری شده است ، آنها با نواقصی از جمله حمله گسترده در چندین عرصه به طور همزمان مواجه هستند. این مسئله در مورد توانایی عربستان در ارائه هشدار کافی در مورد یک حمله غافلگیرکننده مطرح می‌شود و اگر اطلاعات حساس از ایالات متحده در زمان واقعی به آن منتقل نشود، خسارت‌های زیادی متحمل می‌شود.

این مرکز صهیونیستی اعلام کرد که یکی دیگر از نقاط ضعف نظامی ، ظرفیت دریایی محدود عربستان است. اگرچه خطوط کشتیرانی در تنگه هرمز و باب المندب یک شریان حیاتی برای عربستان سعودی هستند؛ اما انصارالله در عرصه دریای سرخ از مین‌های دریایی و از پهپادها می‌تواند استفاده کند. همچنین نیروی دریایی عربستان کوچک و نسبتاً قدیمی است و برای مقابله با ارتش‌های دریایی مشابه ، به ویژه در خلیج فارس ساخته شده است و برای قرارداد برنامه توسعه نیروی دریایی عربستان مبلغی بالغ بر 20 میلیارد دلار نیاز است. توانایی‌های دریایی عربستان در عرصه دریای سرخ به میزان قابل توجهی کاهش یافته که در مواجهه با تهدید فزاینده انصارالله در عرصه دریایی عربستان سعودی قطعا شکست خواهد خورد.

در ادامه این گزارش آمده است که محدودیت‌هایی که ارتش عربستان با آن روبروست شامل نیروی انسانی نسبتاً کم ، عدم مدیریت منابع ، زیرساخت‌های تکنولوژیکی ضعیف و شکاف‌های عمیق میان رهبران ارتش است. مشکلات ارتش زمینی در ده‌ها حادثه در مرز با یمن و خسارات وارده طی سالها نشان داده شد. این محدودیت‌های نظامی با منابع عظیم سرمایه گذاری عربستان سعودی در زمینه امنیت در تضاد است.

وابستگی عربستان به سود نفت برای تأمین بیشتر مخارج خود نیز بر توانایی آن در مدیریت بودجه امنیتی چند ساله و دستیابی به اهداف امنیتی و تقویت قدرت تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در چهار سال قبل از مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن، هزینه‌های امنیتی عربستان 63 درصد افزایش یافته است. اما در سال 2020 ، برای اولین بار از زمان شروع جنگ در یمن ، 37 درصد کاهش سرمایه گذاری کلی در زمینه امنیتی رخ داد. به نظر می‌رسد این امر به دلیل کاهش قیمت نفت و پیامدهای ناشی از ویروس کرونا است. برای اثبات این امر ، هزینه‌های نظامی در عربستان در سال 2020 بالغ بر 57.5 میلیارد دلار یعنی 10 درصد کمتر از سال 2019 بوده است. با این وجود عربستان همچنان بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان باقی ماند که 11 درصد از کل سلاح‌های جهان توسط عربستان خریداری می‌شود.

این مرکز اسرائیلی در پایان نوشت: به نظر می‌رسد عربستان سعودی تلاش و هزینه زیادی را برای توسعه ابزارها و چشم اندازها کرده وهمچنین برای مقابله با تهدید فزاینده در حوزه سایبری سرمایه گذاری می‌کند. آل سعود خطرات موجود در این حملات را درک کرده و برای ایجاد یک استراتژی مناسب تلاش می‌کند. اما برخی موانع برای مقابله با این تهدیدات وجود دارد. اولین تهدید شکاف موجود میان نهادهای رژیم سعودی است. یکی دیگر از موانع مربوط به این امر، زوال نسبی فناوری در جامعه عربستان است. این مشکل نشان دهنده ضعف عربستان است که هنوز به زیرساخت‌های انسانی و تکنولوژیکی مورد نیاز برای دستیابی به قابلیت‌های پیشرفته نیاز دارد. صنعت فناوری اطلاعات تنها حدود 0.4 درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان را تشکیل می‌دهد. ریاض برای نیازهای غیرنظامی خود به اینترنت در درجه اول به کمک‌های خارجی متکی است.

انتهای پیام/