شهرخبر

روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛
پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بهداشت و کار/ عین‌الهی: واکسیناسیون کرونا تا پایان بهمن تمام می‌شود/ عبدالملکی: نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی کرده‌ام/ اظهارات موفقان و مخالفان

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت آیت الله رئیسی آغاز شد.


28558.jpg

به گزارش شریان نیوز،روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد. اولین دستور کار امروز مجلس ادامه بررسی صلاحیت عین اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت است که مقدمات آن در جلسه روز گذشته مجلس انجام شد.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت در مجلس
 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشت خبر داد.

رضا حاجی پور در جلسه علنی نوبت عصر (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: عدالت در توزیع خدمات بهداشتی باید نصب العین قرار گیرد. وزیر پیشنهادی اعلام کند چگونه می خواهد خدمات بهداشتی در شهرستانهایی که از حداقل امکانات برخوردار هستند را توسعه دهد.

وی افزود: طبق برنامه ۲۰ ساله، ایران باید در منطقه از نظر تعداد پزشک عمومی و دندانپزشک رتبه اول را داشته باشد، اما امروز با این هدف فاصله زیادی داریم که علت اصلی آن تعارض منافع است. تعداد دانشجویان پزشکی محدود است و همین امر عامل کمبود کادر پزشکی در کشور شده است.

نماینده مردم کرج در مجلس با انتقاد از درمان محوری به جای سلامت محوری در وزارت بهداشت، گفت: در سند ملی گیاهان دارویی آمده است حدود ۸ هزار گونه گیاهان دارویی در کشور وجوددارد چه برنامه ای برای استفاده از گیاهان دارویی دارید؟

عباسی از وزیر پیشنهادی خواست آسیب شناسی کند که چرا قرارگاه‌های تولید واکسن کرونا به وظایف خود عمل نکردند.

وی گفت: عین اللهی برنامه خود را برای بین المللی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه کند. تعامل وزیر پیشنهادی با تشکل های دانشجویی چگونه خواهد بود؟

نماینده کرج در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، با بیان اینکه وضعیت مطلوبی در برنامه های شما وجود ندارد،تصریح کرد:وضع مطلوب را در فرصتی که دارید برای ما توصیف کنید.

عباس گودرزی نماینده بروجرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: بحران کنونی و آینده کشور کمبود پزشک است. در سال ۷۲ که جنابعالی مسئولیت بر عهده گرفتید، ۳۵ دانشکده پزشکی سه هزار و ۴۶۲ دانشجو پذیرش می‌کردند. ۱۰ سال بعد که شما مسئولیت را تحویل دادید ۳۷ دانشکده پزشکی، ۲ هزار و ۹۰ دانشجو پذیرش می‌کردند.

وی افزود: عده‌ای به علت تعارض منافع اجازه نمی‌دهند کشور ایران پیشرفت کنند. سرانه پزشک عمومی در ایران ۱۱.۷ و سرانه پزشک متخصص ۵.۹ و سرانه دندانپزشک ۳.۲۲ به ازای ۱۰ هزار جمعیت است.

گودرزی گفت: دستمزد دندان پزشک عمده خدمات این خدمت را تشکیل می‌دهد. مردم مجبورند به علت کمبود دندان پزشک در این بخش هزینه‌های زیادی بپردازند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌های جدید مطالبه ملت ایران در حوزه بهداشت و درمان است، تأکید کرد: چین بالاترین آمار کرونا را داشت اما اعلام کرده ۹۲ درصد کرونا را با طب سنتی مهار کرده است تا امروز ۱۴ میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا از محل صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌ایم، اما ریالی برای طب سنتی خرج نشده است، در کشور ما طب سنتی مظلوم است.
رضا آریان‌پور نماینده مردم مینودشت در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بیشترین مراجعات به نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه به مباحث درمانی و کمبود‌های پزشکی برمی‌گردد. نظام سلامت ما یکی از پر افتخارترین حوزه‌های کشور است.

آریان‌پور گفت: امروز نظام سلامتِ مبتنی بر سیستم شبکه بهداشت و درمانی از دورترین روستا‌ها تا بهترین بیمارستان‌ها در تهران، گسترده است. امروز از کشور‌های اروپایی برای درمان به ایران می‌آیند. البته تمرکز بسیاری از این بیمارستان‌ها در حوزه بخش خصوصی است.

وی افزود: بزرگترین چالش نظام سلامت کرونا است و وزیری که قرار است به آن رأی اعتماد بدهیم، باید فردی باشد که توانمندی لازم را داشته باشد. کرونا امروز نه تنها یک چلش بهداشتی بلکه یک چالش امنیتی و اقتصادی است.

نماینده مردم مینودشت گفت: پرستاران ما امروز توسط کشور‌ها همسایه و اروپایی جذب می‌شوند. آیا با افزایش ظرفیت می‌توان تعداد آن‌ها را زیاد کرد. ما همواره با هزینه‌های میلیاردی، نخبگان خود را تقدیم دیگر کشور‌ها می‌کنیم.

آریان‌پور تاکید کرد: عین‌اللهی براساس شاخص‌های متعدد، فردی است که توانایی مدیریت سیستم بهداشت و درمان و توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد.

فتح‌الله توسلی در مخالفت با صلاحیت «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: در برنامه عین‌اللهی نشانه‌ای از فکر استراتژیک در حوزه نظام سلامت دیده نمی‌شود و تنها به کلی‌گویی بسنده شده است.

توسلی گفت: مبارزه با زیرمیزی‌ها و سقط غیرقانونی جنین در برنامه‌های عین اللهی دیده نمی‌شود. برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مربوط به ۱۰ سال قبل است.
 
محمدعلی محسنی بندپی در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از برنامه‌های عین‌اللهی توجه به پزشک خانواده است. او اگر تنها به همین برنامه بپردازد به مردم، بیماران و نظام سلامت خدمت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر به عین‌اللهی رأی اعتماد دهیم، قطعاً شاهد تحولاتی در حوزه نظام سلامت خواهیم بود.سلامت یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه کشور است و در نیم قرن گذشته هیچ پدیده‌ای ملت‌ها را این‌گونه درگیر نکرده بود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: «عین‌اللهی» مدیری مدبر، عدالت‌محور و متخلق به اخلاق اسلامی است . عین‌اللهی در برنامه‌های خود توجه ویژه به مناطق محروم دارد.
 
مهدی عسگری در مخالفت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،گفت: انتخاب وزیر بهداشت با جان مرد سروکار دارد بنابراین با جان مردم نمی‌توان با تساهل رفتار کرد. ما یک وزیر معمولی بهداشت با شرایط عادی نمی‌خواهیم.

عسگری ادامه داد: وزارت بهداشت در حال حاضر در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم می‌گیرد و اختیارات و اعتبارات زیادی دارد به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که چه فردی تصدی این وزارتخانه را بر عهده بگیرد.برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مهار کرونا، ادامه سیاست‌های قبلی و تقلید محض از سازمان بهداشت جهانی است. ما در برنامه‌های او شاهد تناقض‌های جدی هستیم.

وی باین داشت: متأسفانه این روز‌ها در بحث واکسیناسیون تناقض‌های زیادی از سوی برخی از مسئولان مطرح می‌شود که این موضوع منجر به بی‌اعتمادی مردم شده و حتماً باید برای رفع بیماری کرونا یک وحدت رویه و انسجام وجود داشته باشد. بالاترین تعارض منافع در وزارت بهداشت است و کسی می‌تواند جلوی مافیای دارو را بگیرد که خودش ذی‌نفع نباشد.
 
بهرام عین‌اللهی، در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: وزیر بهداشت وقتی وزیر است که در کنار مردم ایستاده باشد و خود را برای حفظ سلامت مردم به آب و آتش بزند تا بیماران بهبود یافته و رنج بیماری شان پایان یابد.

وی ادامه داد: من یک طبیب و نه صنعتگر و نه تاجر هستم. من دوشادوش مدافعان سلامتم. نمی‌توان سلامت مردم را معطل تأخیر و تعطیل در تصمیم گیری این و آن کرد. دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص و چیز دیگر شود. حفظ جان مردم مهمترین اولویت دولت است.

وی با تأکید بر اینکه سلامت مردم خط قرمز ماست، گفت: در دفاع از سلامت همه رنگ‌ها به رنگ سفید مدافعان سلامت درآمده و همه شکاف‌ها و چنگ دستگی‌ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می‌شود. روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دل‌های مرده را بیدار می‌کند.

عین اللهی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم بر ویروس منحوس کرونا غلبه کنیم و این کار را خواهیم کرد، افزود: بیماری همه گیر کرونا نشان داد که سلامت موضوع تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. ما جهاد سلامت را ادامه می‌دهیم. همان طور که رئیس جمهوری هم بیان داشتند مهمترین اولویت دولت بحث بیماری کرونا است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه اش برای واکسیناسیون گفت: همان طور که در دنیا ثابت شده مهمترین عاملی که می‌تواند جلوی کرونا را بگیرد واکسیناسیون گسترده است که نتیجه آن کاهش میزان مرگ و میر است. البته این بدان معنا نیست کسی که واکسن می‌زند کرونا نمی‌گیرد بلکه شدت بیماری کم می‌شود. از این رو برنامه اصلی ما واکسیناسیون گسترده است.

وی افزود: ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که به هر نفر باید دو دوز واکسن تزریق شود پس به ۱۲۰ میلیون واکسن نیاز داریم. تاکنون حدود ۲۲ میلیون واکسن تزریق شده است طبیعتا میزان تولید داخل واکسن به ۹۸ میلیون دوز نمی‌رسد پس ناچار به واردات واکسن هستیم و از همه کسانی که بتوانند این کار را انجام بدهند کمک می‌گیریم و حتی از بخش غیردولتی استفاده می‌کنیم منتها وزارت بهداشت باید نظارت داشته باشد، چون واکسن چرخه سرما دارد و باید واکسن‌هایی که انجام می‌شود نیز ثبت گردد.

عین اللهی مجددا تأکید کرد: تهیه واکسن اولویت اول ما است و این توسط دولت انجام می‌شود. هر چه زودتر واکسن تهیه کنیم موفق‌تر می‌شویم؛ لذا تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون تمام می‌شود.
 
 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی «کار و رفاه اجتماعی» در مجلس
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» را در صحن مجلس قرائت کرد.
 
سخنگوی کمیسیون آموزش ،تحقیقات و فناوری  مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» را در صحن مجلس قرائت کرد.
 
هاجر چنارانی در مخالفت با صلاحیت «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت کار گردش مالی هنگفتی دارد. در بخش اشتغال باید سند چشم انداز داشته باشیم.

چنارانی گفت: همه وزرای پیشنهادی در دولت آقای رئیسی جابجا در مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها معرفی شده‌اند.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه وزارتخانه بزرگ است که در هم ادغام شده‌اند. امروز ۵۰۰ شرکت در زیرمجموعه شستا وجود دارد، اما آقای عبدالملکی برای ساماندهی این شرکت‌ها برنامه ندارد و تنها تئوری‌پردازی کرده است.
 
عبدالحسین روح‌الامینی در مخالفت با صلاحیت «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عبدالملکی اشرافی به حوزه وزارت چند منظوره کار ندارد، زیرا این وزارتخانه جای تئوری پردازی نیست. البته او برای داوری برنامه «میدون» خوب است.

روح الامینی گفت: آقای عبدالملکی به عنوان فرد یک فعال، پختگی لازم برای وزارت کار را ندارد و در حوزه صنعت دارو که ۶۰ درصد آن در شستا و تامین اجتماعی است، نمی‌تواند به سوالات من پاسخ دهد.
 
بهزاد علیزاده، در موافقت با صلاحیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن مجلس گفت: وزارت کار از بزرگترین و مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت و دارای چالش می‌باشد که برای حل آن‌ها نیازمند برنامه هستیم که وزیر پیشنهادی دارای این برنامه‌ها می‌باشد، ما معتقدیم اگر این مجموعه وزارت کار با برنامه و به خوبی اداره شود در رونق اشتغال و معیشت و در رفع بخشی از مشکلات کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت.

علیزاده گفت: پس شخصی که وزیر این مجموعه خواهد بود باید دارای برنامه، متخصص، تلاش گر و همجنین پاک دست باشد که وزیر پیشنهادی دارای این ویژگی‌ها می‌باشد، ایشان در حوزه اقتصاد مقاومتی صاحب نظر بوده و نگاه مثبتی به ظرفیت‌های داخلی دارند، در عین جوانی دارای تجربیات خوبی هم می‌باشند، مشاور وزارت اقتصاد، دبیر شورای اقتصادی سازمان صداو سیما و…از جمله تجارب کاری ایشان است.
 
سید محمد موحد در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: به اعتقاد اینجانب دولت آقای رئیسی با دولت‌های مختلف که در ادوار مختلف شاهد معرفی وزرای آن‌ها به مجالس مختلف بودم قابل مقایسه نیست.

وی افزود: برخی در خصوص دولت آقای رئیسی نکاتی مطرح کردند که واقعا مایه تاسف است، کمیسیون ها، فراکسیون ها، مجلس و همه این مجموعه‌ها در طول این دوران وزرا را در فرایند مختلف و جایگاه‌های مختلف در یک موازنه قرار داده‌اند، وزرای این دولت با کدامین دولت قابل مقایسه است؟

موحد بیان داشت: آیا این مجموعه‌ها کارشناس نیستند؟ این‌ها مجموعه‌هایی نیستند که بتوانند تشخیص دهند؟ این دولت از قوی‌ترین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و وزرای آن، وزرای توانمند، جوان، نخبه و توانمند می‌باشد؟ همین آقای عبدالملکی که مورد نقد قرار گرفته است از نخبگان اقتصاد است.
 
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در  مخالف با صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در گذشته وزرای در قد و قواره رئیس جمهور برای این وزارتخانه معرفی می‌شدند. انتظار می‌رفت آقای رئیس جمهور شخصی در تراز دکتر مخبر برای تصدی این مجموعه عظیم معرفی می‌کرد وزیر کار باید فردی کارآزموده و دارای سابقه اجرایی باشد. وزیر کار باید مورد مقبول جامعه کارگری و بازنشستگان کشور باشد. وزیر کار باید مورد تایید آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویان بهزیستی باشد. وزیر کار باید مقبول حداقل ۷۰ درصد جامعه باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: وزیر کار باید عالم به صنعت پزشکی، پتروشیمی و مسائل مربوط به صادرات و واردات و بیمه‌ای باشد. وزیر کار باید علاوه بر تولید پول و ارز برای صندوق‌های بازنشستگی، بحران‌های متعدد این حوزه را مدیریت کند.  از نظر بنده آقای عبدالملکی جوان هوشمند و تئوری پرداز و مسلط به حوزه اقتصادی است، اما ایشان فردی جوان است و نمی‌تواند از عهده این وزارتخانه عظیم بر بیاید، این وزارت خانه زیرمجموعه‌هایی نظیر سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، شستا و صندوق بازنشستگی دارد که هر کدام نیازمند مدیری در حد وزیر است.

حجت‌الله عبدالملکی در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه بزرگی است که بیشترین سطح تماس را با اقشار مختلف جامعه نظیر کارگران، بازنشستگان، عشایر و روستایی‌ها، معلولان، زنان سرپرست خانوار، کارجویان و آسیب دیدگان اجتماعی دارد. این وزارتخانه به بیش از ۷۰ درصد مردم ایران خدمات می‌دهد و بنده این وزارتخانه را وزارت مردم می‌دانم.

عبدالملکی در ادامه تاکید کرد: تحقق برنامه‌هایی که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ام و اجرای دقیق اسناد بالادستی و قوانین مجلس در اولویت بنده است. بنده به عنوان یک مدیر اجرایی که سال‌ها در این کشور فعالیت کرده‌ام معتقد هستم که بخش زیادی از مشکلات ما به اجرا نکردن صحیح قوانین باز می‌گردد. ما اصول متعدد قانون اساسی، بخش‌های مهمی از بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد و ایجاد رفاه برای مردم، اقتصاد مقاومتی، اجرای صحیح ۴۴ قانون اساسی و توجه به بحث سلامت، مسکن، خانواده و اشتغال را داریم که باید به شکل صحیحی اجرایی شوند. بنده قول می‌دهم با کمک و پشتیبانی تمام بخش‌ها در مسیر اجرای دقیق این قوانین حرکت کنم.

وی در ادامه با اشاره به محور‌های برنامه خود تاکید کرد: اولین محور برنامه بنده بحث اشتغال است یکی از مهم‌ترین مشکلات رفاهی مردم بحث بیکاری است. اگرچه تولید و اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت، ساخت‌وساز، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش شکل می‌گیرد، اما با توجه به این‌که وزارت کار دبیرخانه ستاد اشتغال کشور است لازم است در مسیر تحقق اشتغال با فرماندهی رئیس جمهور گام جدی بردارد.