شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#تحریم#نتایج#نتایج انتخابات

وبلاگ مشرق

نخستین اقدام سیاسی لیدر اصلاحات پس از تحریم انتخابات/ حراج آبروی "کارگزاران" با یک نقد ضعیف

سید محمد خاتمی پای صندوق رای

لیدر اصلاحات در نخستین اقدام سیاسی خود پس از تحریم انتخابات ۱۴۰۰، به برخی افراد پیرامون خود مأموریت داده تا به تحلیل نتایج انتخابات بپردازند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حراج آبروی "کارگزاران" با یک نقد ضعیف

نخستین اقدام سیاسی لیدر اصلاحات پس از تحریم انتخابات/ حراج آبروی "کارگزاران" با یک نقد ضعیف

علی محمد نمازی، فعال اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد درباره برنامه های ارائه شده از سوی رئیس جمهور رئیسی گفته است: آقای رئیسی گفتند اولویت اول‌شان تولید است و می‌خواهند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند. اولین قدم برای هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری و تولید، ایجاد اطمینان از این است که آیا این سرمایه‌گذاری بازدهی خواهد داشت؟ سود خواهد داشت؟ که این موضوع تا حالا نبوده است و فکر هم نمی‌کنم آقای رئیسی بتواند تیمی را جمع کند که نقدینگی هزار میلیارد تومانی را به سمت سرمایه‌گذاری بیاورد و برای تولید کار شود.
او همچنین می افزاید: رئیس‌جمهور عنوان کرده در طول این ۴ سال می‌خواهد ۵ میلیون واحد مسکن بسازد که  این کار از عهده دولت خارج است و بخش خصوصی باید این کار را انجام دهد و سرمایه‌گذار خارج از کشور بیاید و شرکت‌های خارجی در این امر سهیم باشند که باتوجه به شرایط کشور در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. [۱]

*جالب است که اوج کارشناسی و سابقه و تجربه در انتقاد نمازی از برنامه های رئیس جمهور اینست که بگوید: "فکر نمی کنم، بتواند" و "از عهده دولت خارج است"! بدون هیچگونه دلیل یا استقرایی.

در واقع آنچه که آقای نمازی گفته اند عملا با صحبت های یک انسان عامی در کوچه و بازار هیچ تفاوتی ندارد و آبروی حزب کارگزاران را به حراج گذاشته است.

این در حالی است که انتظار است در آستانه ورود نظام سیاسی نوین کشور به دهه ۵۰ سالگی، رجال سیاسی تلاش کنند تا از وزانت لازم برخوردار باشند و در نقدها یا راهکارهای خود؛ صورت استدلالی و علمی تری را برای گفتار و اقناع مخاطب برگزینند.

البته برای قضاوت در اینکه رئیس جمهور جدید برای عملی کردن طرح های خود موفق خواهد شد یا خیر!؟ نیازمند زمان هستیم اما عقلانیت و تجربه می گوید که ساخت بیش از ۱ میلیون مسکن در سال و یا جمع کردن نقدینگیِ بیشینه از فضای اقتصادی جامعه در صورت داشتن "مدیریت جهادی" یک اقدام عملی است و البته معجزه خاصی هم محسوب نمی شود.

*** 

نخستین اقدام سیاسی لیدر اصلاحات پس از تحریم انتخابات

نخستین اقدام سیاسی لیدر اصلاحات پس از تحریم انتخابات/ حراج آبروی "کارگزاران" با یک نقد ضعیف

روزنامه شرق، طی گزارشی در شماره دوشنبه گذشته خود نوشته است: اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی با ادامه هیچ‌یک از روش‌های فوق نمی‌توانند جامعه ... را بار دیگر با خود همراه کنند؛ مگر آنکه پیش از شروع دوباره فعالیت سیاسی برای ورود به قدرت رسمی که نزدیک‌ترین زمان انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ است، باید بتوانند در جامعه حضور داشته باشند و از مطالبات واقعی، عینی و به‌روز مردم سخن بگویند. حالا سیدمحمد خاتمی هم به‌نوعی از همین موضوع یعنی آسیب‌شناسی مسیر اصلاحات سخن گفته است تا شاید اصلاح‌طلبان بتوانند در آینده سیاسی ایران باز هم نقش‌آفرینی کنند. به‌تازگی اسماعیل گرامی‌مقدم گفته است: «در جبهه اصلاحات به آسیب‌شناسی پرداخته شده و پرداخته خواهد شد. من شنیده‌ام که آقای خاتمی به افرادی مأموریت داده تا به تحلیل نتایج انتخابات بپردازند. این مأموریت خارج از احزاب است؛ ولی من می‌دانم که همه احزاب آسیب‌شناسی انتخابات را شروع کرده‌اند و قطعا این موضوع به اینجا می‌انجامد که اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های بعدی با چه رویکردی ورود کنند».[۲]

*بایستی دقت شود که جدای از اینکه هدف خاتمی از این مأموریت دهی؛  مجلس آرایی و عرض اندام سیاسی است یا هدفی واقعی را دنبال می کند؛ اما چپ های ستادی سال هاست که درباره ایران و ایرانی هدفی جز ناامیدسازی مردم را دنبال نمی کنند و از همین روست که در دولت متبوعشان طی ۸ سال گذشته شاهد ۲ رخداد دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ بودیم!

رخدادهایی که در پیامد آنها همین آقایان به صحنه آمدند و با تفرعنی مثال زدنی از این گفتند که این رخدادها پیش لرزه بود و اعتراضات آبان ۹۸ در سطحی وسیعتر و با خشونتی بیشتر تکرار خواهد شد.

رصد فعالیت های این جریان معارض در کنار اشراف به رویکردهای اصلی آنها یک ضرورت عقلانی و امنیتی است.

لازم به تأکید است که چپ های ستادی با تحریم انتخابات ۱۴۰۰ عملا از دموکراسی نیز خارج شده و حضور آن در سپهر سیاست کشور با اشکالاتی عقلانی و منطقی همراه شده است.

***

1_https://etemadonline.com/content/511346

2_https://sharghdaily.com/fa/main/detail/296893