شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا#شیر

آیا شیر مادر آنتی‌بادی واکسن کرونا را به نوزاد منتقل می کند؟

آیا شیر مادر آنتی‌بادی واکسن کرونا را به نوزاد منتقل می کند؟

زمان شیردهی نمی‌تواند هیچ ممانعتی برای تزریق واکسن باشد و نمی‌توان تاثیر منفی آن بر جنین در آینده را نیز تایید کرد چون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اصلا در آیند ه چه اتفاقی برای کودک رخ می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر علیرضا ناجی افزود: البته طبق تحقیقات انجام شده، تزریق واکسن در مادرانی که کودک شیرخوار دارند می‌تواند تاثیر مثبت و موثری هم داشته باشد چون آنتی‌بادی واکسن از طریق شیرمادر به کودک منتقل می‌شود و همین امر باعث واکسینه شدن کودک هم خواهد شد.

ناجی برای زنانی که فرزند زیر ۲ سال یا شیرخواره دارند و این پرسش که تزریق واکسن کرونا ممکن است در آینده روی کودک تاثیر منفی داشته باشد، نیز اینگونه توضیح داد و اظهار داشت: در زمان شیردهی هیچ گونه ممنوعیتی برای استفاده بانوان از واکسن‌های موجود در ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: زمان شیردهی نمی‌تواند هیچ ممانعتی برای تزریق واکسن باشد و نمی‌توان تاثیر منفی آن بر جنین در آینده را نیز تایید کرد چون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اصلا در آیند ه چه اتفاقی برای کودک رخ می‌دهد.

تزریق واکسن در بارداری باعث زایمان زودرس نمی‌شود

وی در پاسخ به این سوال که زنان باردار چه واکسنی می‌توانند استفاده کنند، گفت: برای دوران بارداری تنها واکسن‌های مجوزدار برای مصرف، دو نوع است که در حال حاضر این دو نوع در ایران وجود ندارد، اما در نهایت مشاوره با پزشک نیز می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به این پرسش که آیا تزریق واکسن روی جنین تاثیر منفی دارد یا نه؟ اینگونه پاسخ داد و افزود: اینکه واکسن بعدا روی جنین تاثیر داشته باشد یا نه را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و اصلا نمی‌توان آن را پذیرفت.

ناجی اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام شده، واکسن زمانی که به بانوان باردار تزریق می‌شود همانند دیگر واکسن‌ها، تاثیری روی جنین یا زایمان زودرس آنها ندارد.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این باره گفت: در حال حاضر دستورالعمل کشوری برای تزریق واکسن مادران باردار و شیرده وجود ندارد اما این افراد می توانند در صورت تمایل خود اقدام به تزریق واکسن آسترازنکا کنند.

وی اظهار داشت: تحقیقاتی در مورد عوارض تزریق واکسن برای مادران شیرده و باردار انجام نشده و برخی واکسن ها به دلیل محدود بودن اطلاعات در شیردهی منع مصرف دارند و از بین برندهای موجود در ایران واکسن آسترازنکا به صورت محدود در زنان شیرده تزریق شده در صورتی که زنان شیرده در ریسک بالا برای ابتلا به کرونا قرار و با ریسک فاکتور برای تشدید بیماری در آنها  وجود داشته باشد با صلاحدید پزشک معالج می توانند واکسن آسترازنکا را تزریق کنند و بعد از تزریق این واکسن نیازی به قطع شیردهی نیست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زنان باردار در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری کرونا قرار دارند و زنان باردار مبتلا به کرونا ممکن است در مقایسه با سایر زنان باردار در معرض خطر بیشتر عواقب نامطلوب مانند زایمان زودرس باشند.

مردانی تصریح کرد: مطالعات محدودی در خصوص ایمنی واکسن کرونا در زنان باردار انجام شده، تصمیم گیری در این زمینه نیاز به هماهنگی پزشک معالج و زنان باردار دارد تا با در نظر گرفتن میزان شیوع بیماری کرونا در جامعه ریسک ابتلا به بیماری و اطلاعات محدود در زمینه واکسیناسیون زنان باردار تصمیم گیری شود.

دکتر مریم فرمهینی فراهانی متخصص سلامت باروری نیز گفت: مادران باردار، واکسن مجاز کرونا را بعد از هفته دوازدهم بارداری بزنند. ۱۲ هفته اول بارداری، زمان اندام سازی جنین بوده و بهتر است هر چیزی که به آن مشکوک هستیم در آن زمان به زن باردار تزریق نشود.

تاکنون ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دُز رسید.

منبع: ایرنا