شهرخبر

جوزف بورل:

سقوط کابل نشانه نیاز اتحادیه اروپا به قدرت مستقل نظامی است

سقوط کابل نشانه نیاز اتحادیه اروپا به قدرت مستقل نظامی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سقوط کابل به دست طالبان و تلاش برای خارج کردن اتباع کشورهای مختلف از افغانستان نشاندهنده لزوم توسعه مقدورات نظامی مستقل برای اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی صباح، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه با اشاره به پیشروی برق آسای طالبان در ولایات مختلف افغانستان و سقوط کابل به دست این نیروها که با خروج شتابان و سراسیمه اتباع کشورهای مختلف از خاک افغانستان همراه شد، اظهار داشت که این تحولات نشان می‌دهد اروپا نیاز دارد توان و مقدورات نظامی خود را مستقل از ایالات متحده توسعه دهد.

وی همچنین گفت که قدرتهای اروپایی برای خروج شهروندان خود و متحدان افغانشان پیش از پایان عملیات ایالات متحده در فرودگاه بین المللی کابل- احتمالاً ۳۱ اُم آگوست- در تقلا هستند.

این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز جمعه تأیید کرد شماری از متحدان ایالات متحده از واشنگتن خواسته‌اند تا این عزیمت از خاک افغانستان را به تأخیر بیاندازد.

هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل ۴۰۰ نفر از کارکنان افغان این هیأت و همچنین اعضای خانواده‌های آنا را برای مهاجرت به اروپا واجد شرایط دانست- اما تنها ۱۵۰ تن از آنها تاکنون توانسته‌اند از کشور خارج شوند و برخی از هواپیماهای روانه شده از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی که تنها نیمی از ظرفیت آنها تکمیل شده است، پرواز کرده‌اند.

به گفته بورل، یک سوم مسافران پروازی که روز شنبه به اسپانیا رسید، اتباع آمریکایی بودند!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت که «مشکل دسترسی به فرودگاه است- و تدابیر بازرسی و امنیتی ایالات متحده بسیار قدرتمند است» و اینکه از عبور کارکنان افغان جلوگیری می‌شود و افزود که بروکسل از واشنگتن خواسته است تا «انعطاف بیشتری» نشان دهد.