واکنش سگ دست آموز بوش به اقدامات بایدن

 « تونی بلر » نخست‌وزیر اسبق انگلیس که به دلیل همراهی همه‌جانبه با جنگ‌های اشغالگرانه آمریکا توسط رسانه‌ها «سگ‌ دست‌آموز بوش» خوانده شد، نگرانی خود را درباره وضعیت مردم افغانستان اعلام کرد.

تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس که این کشور را وارد جنگ‌های اشغالگرانه به رهبری آمریکا در افغانستان و عراق کرد، نگرانی خود را درباره وضعیت مردم افغانستان در نتیجه تسلط طالبان بر این کشور اعلام کرد.

واکنش سگ دست آموز بوش به اقدامات بایدن

بنا بر گزارش شبکه «الجزیره»، بلر با صدور یک بیانیه موضع دولت جو بایدن و دیگر کشورهای عضو ناتو در خروج نظامیانشان از افغانستان را «رها کردن مردم افغانستان»، اقدامی «خطرناک» و غیر ضروری» خواند و محکوم کرد.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس یک هفته بعد از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان اعلام کرد، انگیزه‌های اقدامات این دولت در عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان، از روی «استراتژی کلان» انجام نشده بلکه به دلیل ملاحظات و مسائل سیاسی داخلی در آمریکا گرفته شده است.

او که در زمان نخست‌وزیری در انگلیس این کشور را وارد جنگ‌های اشغالگرانه دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر کرده بود، در این بیانیه مدعی شد: «رها کردن افغانستان و مردمش، غم‌انگیز، خطرناک، غیر ضروری است و به نفع آنها و ما نیست».

بلر در بخشی از بیانیه بلندبالای خود تصریح کرد: «ما نیازی به انجام این کار نداشتیم و انتخاب کردیم که چنین کاری انجام دهیم. ما این کار را با تبعیت از شعار سیاسی بدون عاطفه تحت عنوان "پایان دادن به جنگ‌های بی پایان" انجام دادیم».

شبکه الجزیره در گزارش خود درباره بیانیه تونی بلر آن را «حمله مستقیم به جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده» خواند چرا که او به طور مکرر در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ خود از واژه "جنگ‌های بی پایان" استفاده کرده بود.

ابراز نگرانی نخست‌وزیر سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ انگلیس برای مردم افغانستان در شرایطی انجام شده که او به دلیل کشاندن لندن به جنگ‌های اشغالگرانه واشنگتن در افغانستان (۲۰۰۱) و عراق (۲۰۰۳) تحت انتقادات شدید قرار داشته است.

بر همین اساس، رسانه‌های داخلی در انگلیس تونی بلر را به خاطر حمایت‌های کورکورانه از سیاست‌های آمریکا  در زمان نخست‌وزیری، «سگ دست آموز بوش» توصیف کردند