شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

اظهار نظر عجیب مقام آمریکایی/سیاه پوستان مسئول افزایش ابتلا به کرونا هستند

روزنامه گاردین نوشت: معاون فرماندار تگزاس در اظهاراتی نژادپرستانه در حالی سیاه پوستان واکسینه نشده را مسئول افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ خواند که داده های نهاد بهداشتی این ایالت ادعاهای وی را تائید نمی کند.

اظهار نظر عجیب مقام آمریکایی/سیاه پوستان مسئول افزایش ابتلا به کرونا هستند

به گزارش منیبان؛ به نقل از این روزنامه انگلیسی، «دن پاتریک» معاون فرماندار ایالت تگزاس سیاه پوستان را مسئول افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ دانست.

براساس گزارش ها، این ایالت در حال حاضر با بالاترین نرخ ابتلا به کووید-۱۹ از ماه ژانویه (دی ۹۹) به این سو روبرو است.

گاردین در ادامه افزود: این مقام ایالتی در اظهاراتی نژادپرستانه و نادرست، آمریکایی های آفریقایی تبار واکسینه نشده را مسئول افزایش بستری و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ دانست.  

پاتریک پس از طرح این ادعاها، در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز هم اظهاراتش را تکرار کرد و انتشار مطالب از سوی دموکرات ها در رسانه های اجتماعی را مقصر این امر دانست و گفت «دموکرات ها همچنان با زندگی مردم سیاست بازی می کنند». معاون جمهوریخواه فرماندار تگزاس پنجشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز افزود: «بزرگترین گروه های واکسینه نشده در اکثر ایالات آمریکا، آفریقایی تبارها هستند».

از سوی دیگر، «سیلوستر ترنر» شهردار دموکرات هیوستون که یک آمریکایی آفریقایی تبار است، در واکنش به سخنان پاتریک، اظهار داشت سخنان معاون فرماندار "توهین آمیز است و نباید نادیده گرفته شود".

در میان نگرانی گسترده در مورد گسترش نوع دلتا، تگزاس بالاترین نرخ بستری ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ را از ماه ژانویه (دی ۹۹) به این سو تجربه می کند. این هفته مشخص شد که این ایالت از مقامات فدرال درخواست کامیون بیشتری برای حمل اجساد کرده است. گفته می شود اکثریت قریب به اتفاق بستری شدن ها و مرگ های ناشی از کووید -۱۹ در آمریکا مربوط به افرادی است که واکسن نزده اند.

پاتریک در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود اضافه کرد: «من بررسی کرده ام و دریافته ام که بیش از ۹۰ درصد سیاه پوستان در شهرهای بزرگ آخرین بار به دموکرات ها رای داده اند. بنابراین شرایط کنونی به دموکرات ها بستگی دارد تا تلاش کنند شمار بیشتری از آنها واکسن بزنند».  

پاتریک در نخستین اظهارات خود در روز جمعه گفت که داده های فدرال و ایالتی به وضوح نشان می دهد که میزان واکسیناسیون سیاه پوستان به طور قابل توجهی پایین تر از نرخ واکسینه شدگان سفیدپوست و اسپانیایی زبان است.

اما آمارهای نهاد بهداشت تگزاس این ادعاها را تائید نمی کند. براساس آمارهای موجود، سیاهان تگزاس، نزدیک به ۱۲ درصد از بیش از ۲۹ میلیون نفر جمعیت این ایالت را شامل می شوند. ضمن آنکه نزدیک به ۱۵ درصد از کل موارد مبتلا به کووید -۱۹ و تنها کمی بیش از ۱۰ درصد از مرگ و میر تگزاس را تشکیل می دهند.

براساس داده های ایالتی، تنها ۴۴ درصد از تگزاسی ها هر دو دز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند که این میزان کمتر از نرخ ملی حدود ۵۰ درصد است. براساس داده های دانشگاه جان هاپکینز، کووید-۱۹ تاکنون جان بالغ بر ۵۰ هزار نفر را در این ایالت گرفته است.

پاتریک همچنین در ادامه گفت و گوی خود با فاکس نیوز در اظهاراتی ضد و نقیض خطاب به جمهوری خواهان گفت: «به این واقعیت احترام بگذارید، اگر مردم واکسیناسیون را نمی خواهند، ما آنها را مجبور نمی کنیم. این حق فردی آنهاست».

اظهارات این معاون فرماندار۷۱ ساله نخستین بار نیست که بحث برانگیز می شود. وی پیش از این در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) و در آغاز همه گیری ویروس کرونا در گفت و گو با فاکس نیوز گفته بود بسیاری از افراد مسن آمریکایی چنانچه  بدانند این کار به اقتصاد کشورشان کمک می کند، با خوشحالی خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را می پذیرند.