شهر خبر

زمان برگزاری نشست فوق‌العاده گروه ۷ درباره افغانستان اعلام شد

نخست وزیر انگلیس

نخست وزیر انگلیس خبر داد که روز سه‌شنبه سران گروه ۷ نشست اضطراری برای بررسی اوضاع افغانستان برگزار می‌کنند.

به گزارش مشرق، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه خبر داد که سران گروه ۷ روز سه‌شنبه برای گفت‌وگوی فوری درباره اوضاع افغانستان گرد هم می‌آیند.

وی در ادامه گفت: «این برای جامعه بین‌المللی بسیار ضروی است که با همکاری یکدیگر، خروج امن، جلوگیری از بحران انسانی و حمایت از مردم افغانستان را تضمین کنند».

دولت آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است. از سوی دیگر، شمار زیادی از شهروندان افغان در پی تصرف بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان در پی خروج از این کشور هستند.

درحالیکه آمریکا در حال حاضر کنترل فرودگاه کابل را در اختیار دارد روند خروج اتباع خارجی از افغانستان برخلاف پیش بینی آمریکا کُند و بسیار طولانی‌تر از حد تصور به طول خواهد انجامید.

یک مقام ناتو نیز امروز (یکشنبه) گفت دستکم ۲۰ نفر در هفت روز گذشته بعد از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان، در فرودگاه کابل و اطراف آن در حین تلاش‌ها برای خارج کردن نیروها و شهروندان خارجی و همچنین شماری از افغان‌ها، کشته شدند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت بحران خارج از فرودگاه کابل تأسف‌بار است. تمرکز ما این است که همه خارجی‌ها را در اسرع وقت تخلیه کنیم.

در هفته گذشته هر روز جمعیت در فرودگاه کابل و مسیرهای منتهی به آن افزایش یافته و مانع عملیات ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو برای خارج کردن هزاران دیپلمات و غیرنظامی خود و همچنین تعداد زیادی از افغان‌ها شده است.

منبع: فارس