شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ایران#مجلس

عمویی: وزارت خارجه نیمی از دولت است و نیازمند تحول در آن هستیم

عمویی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مذاکرات راهبردی ایران و روسیه، مذاکرات پیوستن ایران به اوراسیا و عضویت ایران در شانگهای از موضوعاتی است که باید امیرعبداللهیان در وزارت خارجه آن را دنبال کند.

به گزارش مشرق، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با و زیر پیشنهادی وزارت امورخارجه اظهار داشت:‌در چهار سال آینده با توجه به تحولات بین المللی، ایران به یکی از موضوعات بین‌المللی تبدیل خواهد شد چرا که این تحولات از شرق و غرب ایران را مهم  خواهد کرد.

وی افزود: تحولات افغانستان، لبنان و عراق در کنار مذاکرات بین‌المللی کشورهای مختلف با ایران در جریان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: تام این اتفاقات نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس باید در انتخاب وزیر امور خارجه دقت لازم  را انجام دهند.

عمویی خاطرنشان کرد:‌ وزارت خارجه به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نیمی از دولت است؛ وزارت خارجه مجری سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی و وزارتخانه‌ای حاکمیتی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: داشتن یک سیاست خارجی هوشمند ضرورت دارت که سه عنصر ایده مرکزی، برنامه منسجم و ساختار هماهنگ و مدیریت انسانی برخوردار باشد.

نماینده تهران در مجلس گفت: دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را در پیگیری دیپلماسی اقتصادی و توازن‌بخشی به کشورهای اطراف درنظر گرفته است.

وی تأکید کرد: سیاست خارجی عرصه اجماع است و ما به کسی نیاز داریم که قدرت هماهنگی این ارکان و هماهنگی بخش‌های مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی را داشته باشد که این موضوع در شخصیت آقای امیرعبداللهیان جمع شده است.

وی گفت: وزارت خارجه در دوره پیش‌رو نیازمند تحول است؛ در برنامه امیرعبداللهیان بر ضرورت تحول تأکید شده و این وزارتخانه باید از وزارتخانه برجام به وزارت خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شود، چرا که وزارت خارجه برجام با روی کار آمدن دولت سیزدهم پایان یافت.

عمویی گفت: از روی که امیرعبداللهیان به عنوان گزینه وزیر خارجه برگزیده شدند اخبار مثبتی از داخل و  خارج وزارت خارجه شنیده شد.

عمومیی گفت:‌در همه سالهای کاری امیرعبداللهیان او همه مدارج کاری در کنار تحصیلات عالی را طی کرده است و در جایگاه سفیر بده و مستمراً پیگیر روابط با همسایگان و گفتگوهای راهبردی با اروپا و عراق حضور داشته و تجارب زیادی را دارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که به زودی وزارت خارجه به وزارت خارجه نظامی برای پیگیری منافع ملی جمهوری اسلامی تبدیل شود و باید نمایندگان در رأی به امیر عبداللهیان به جایگاه این وزارتخانه و موقعیت آن در مسائل بین‌المللی توجه کنند.

منبع: فارس