شهرخبر

داستان حمله یزید به مدینه و شهادت امام سجاد(ع)

یک سال پس از فاجعه کربلا، یزید ستمگر به نیروهای خود دستور داد تا با حمله به مدینه جنایت فجیع دیگری را علیه بشریت مرتکب شوند که دست کم ۱۰ هزار مرد از جمله چند صد نفر از اصحاب پیامبر را قتل عام کردند، اموال آن­ها را غارت کردند و زنان را مورد تجاوز قرار دادند. یزید شیطانی ارتش خود را برای یورش به شهر مقدس مکه فرستاد و کعبه مقدس را به آتش کشید.

داستان حمله یزید به مدینه و شهادت امام سجاد(ع)

خاندان مبارک حضرت محمد (ص) با شهادت بازمانده فاجعه دل انگیز کربلا، امام علی زین العابدین(ع)، ضربه دیگری را متحمل شدند.

او نوه بزرگ و چهارمین وارث معصوم پیامبر(ص) بود و به همین دلیل بود که خلیفه خودخوانده آن زمان، ولید بن عبدالملک از طایفه کینه توز اموی، امام را با سم مسموم کرد.

نام: علی علیه السلام، چهارمین امام شیعیان

عنوان: زین العابدین، سید الساجدین، سجاد

کنیه: ابومحمد

پدر: امام حسین علیه السلام، سومین امام شیعیان

مادر: بی­بی شهر بانو

تولد: ۱۵ جمادی الاول ۳۸ هجری قمری در مدینه

شهادت: در مدینه در ۵۷ سالگی، به روایتی ۱۲ محرم و به روایتی در ۲۵ محرم سال ۹۵ هجری قمری

محل دفن: در قبرستان بقیع در مدینه در کنار قبر امام حسن(ع)

امام زین العابدین(ع)، ​​۳۴ سال پس از آنکه پدرش، امام حسین (ع)، هنگامی که شمر زلجوشن بی شرمانه در حالی که هنوز زنده بود، سر از تن پاکش جدا کرد، به شهادت رسید. این اقدامات وحشیانه نافرمانی خدا توسط دشمنان مخوف آنها بی­شک باشکوه­ترین پیروزی­ها برای اهل بیت پیامبر(ص) است.

دو مورد از درخشان­ترین کتاب­هایی که برای بشریت از امام سجاد(ع) به جا مانده است به شرح زیر است: اولین مورد "صحیفه سجادیه" است که زبور آل محمد (ص) نامیده می­شود. دوم "رسالت الحقوق" است که به انگلیسی به عنوان رساله حقوق ترجمه شده است و توصیف کامل­تری از انواع حقوقی است که تخیل بزرگترین متفکران جهان را در کنار هم قرار داده است. در آن زمان، امام زین العابدین(ع)، ​​در سکوت و از فضای خفه کننده رنج می­برد، زیرا خلیفه پس از رژیم شیطانی اموی، با افراط در منفورترین گناهان در آتش جهنم فرو رفت. به عنوان مثال، یک سال پس از فاجعه کربلا، یزید ستمگر به نیروهای خود دستور داد تا با حمله به مدینه جنایت فجیع دیگری را علیه بشریت مرتکب شوند که دست کم ۱۰ هزار مرد از جمله چند صد نفر از اصحاب پیامبر را قتل عام کردند، اموال آن­ها را غارت کردند و زنان را مورد تجاوز قرار دادند. یزید شیطانی ارتش خود را برای یورش به شهر مقدس مکه فرستاد و کعبه مقدس را به آتش کشید.

هنگامی که بنی امیه رفتند و کعبه مقدس بازسازی شد، هیچکس نمی­‌توانست حجر الاسود را در محل مناسب خود قرار دهد، به جز امام زین العابدین(ع)، ​​که به طرز معجزه آسایی این کار را انجام داد.

اما رژیم بی­رحم به جای اینکه از راهنمایی­‌های امام زین العابدین (ع) قدردانی کند، به او حسادت بیشتری کرد، زیرا می­‌دانست که او جانشین صالح حضرت محمد (ص) است. به همین دلیل با مسموم کردن ایشان، امام را به شهادت رساندند.

داستان حمله یزید به مدینه و شهادت امام سجاد(ع)

امام سجاد(ع) پس از امام حسین(ع) به امامت رسیدند. مادرش بی­بی شهر بانو یک شاهزاده خانم ایرانی، دختر یزدگرد دوم بود. وی در دوران خلافت امام علی(ع) در سال ۳۱ هجری به عنوان اسیر جنگی آورده شد و امام علی(ع) او را آزاد کرد و سپس با امام حسین(ع) ازدواج کرد. امام زین العابدین(ع) ثمره این ازدواج بود.  اما بی­بی شهربانو ۱۰ روز بعد از تولد امام سجاد (ع) درگذشت.

لقب زین العابدین توسط خود پیامبر اکرم(ص) به او اعطا شد. لقب دیگر ایشان، سیدالساجدین، ​​به دلیل وفاداری به نماز  و سجده­‌های زیاد و طولانی بود.

دوران امامت و وقایع کربلا

امام سجاد علیه السلام در حدود ۲۲ یا ۲۳ سالگی بود که واقعه غم انگیز کربلا رخ داد. از آنجایی که خداوند می­خواست که نسل امامان معصوم از بین نرود، خداوند سرنوشت امام سجاد را به گونه­‌ای رقم زد که امام سجاد(ع) در آن نبرد به شدت بیمار شد و نمی­‌توانست به عنوان یک جنگجو در جنگ شرکت کند. ایشان از امام حسین(ع) اجازه گرفتند که در جنگ شرکت کند، اما امام حسین(ع)  فرمود: نوع دیگری از "جهاد" به او اختصاص داده شده است که پس از شهادت امام حسین(ع) آغاز می‌­شود، یعنی رهبری زنان و کودکان اهل بیت محمد(ص) در بازارها و صحن های کوفه و دمشق. امام سجاد علیه السلام به همراه تمام خاندان حضرت محمد(ص) به اسارت درآمدند. در آن زمان بود که مسئولیت امامت به او واگذار شد و یکی از سخت­ترین مواقعی بود که به هر امامی این مسئولیت محول می­‌شد.

او وظیفه بسیار سختی داشت که جهان را از رسالت امام حسین(ع) مطلع کند و  نیات شیطانی یزید و بنی امیه را افشا کند. او مجبور بود پیام اسلام را زنده نگه دارد و آن را از سردرگمی بنی امیه شرور نجات دهد.

امام زین العابدین(ع) از محبوبیت زیادی برخوردار بود. مردم درباره دانش، فقه و عباداتش با تحسین صحبت می­کردند. امام دلها و احساسات مردم را به خود مشغول کرد.

این وضعیت بنی امیه را به وحشت انداخت، به ویژه ولید بن عبدالملک که بیشترین توهین را نسبت به امام داشت.

زهری از مرجع ولید خبر داده بود که عبدالملک می­گوید: "من تا زمانی که علی­بن­الحسین در این دنیا باشد استراحت نمی­کنم!"

وقتی ولید پادشاه شد، تصمیم به شهادت امام گرفت. او برای فرماندار خود مدینه سم فرستاد و به او دستور داد که سم را (با مایع) مخلوط کرده و به امام بنوشاند.

تعیین امام محمد باقر(ع) برای امامت

امام زین العابدین(ع) امامت را به فرزندش سپرد که پیشگام حرکت فرهنگی و علمی در اسلام بود.

امام سجاد(ع) در کنار قبر عمویش، امام حسن(ع)، سرور جوانان بهشت، آرام گرفت.

از خدا می‌­خواهیم آخرین جانشین معصوم پیامبر(ص)، که در آخرالزمان بعنوان قائم المهدی (عج) قیام می­کند  را هر چه زودتر برساند تا با استقرار حکومت جهانی صلح، رفاه و عدالت، پیروزی بزرگ حقیقت و اسلام را بشارت دهد.