نماینده مردم ارومیه در مجلس از عملکرد وزیر پیشنهادی امورخارجه در مورد مسئولیت‌های قبلی‌اش در بحث دیپلماسی اقتصادی انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در نشست علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی (یکشنبه ۳۱ مرداد) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان آیا شما در مسئولیت‌هایی که داشتید از جمله معاونت وزارت امور خارجه در حوزه معاونت عربی و افریقایی و... قانون برنامه ششم در مورد در بحث تقویت دیپلماسی اقتصادی را اجرا کرده‌اید؟

وی اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان در شرح کمیسیون امنیت ملی آمده که شما تعهد شفاهی داده‌اید که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت کنید و فرموده‌اید که تمرکز صحیح به حوزه همسایگی و اولویت دادن به ۱۵ کشور همسایه و ظرفیت‌های نهفته در این حوزه را داشته باشید. سؤال اینجاست که برابر برنامه ششم توسعه و مسئولیت‌هایی که داشتید واقعا قدم جدی در این راستا برداشته‌اید که امروز مدعی هستید وزارت امور خارجه را آنگونه بچرخانید که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی جزو نمود آن باشد. 

وی افزود: آقای وزیر پیشنهادی اگر شما در این چند سال خوب عمل کرده بودید غالب مناطق مرزنشین به دلیل شرایط طبیعی ماهیت توسعه‌نیافتگی پیدا کرده و در زمره مناطق منزوی به شمار می‌رود. راه علاج چه بوده شما نمی‌توانستید انجمن‌های دوستی نمایندگان با کشورهای همسایه را تقویت کنید؟ نمی‌توانستید با آن جلسه بگذارید تا از دولت مطالبه کنند تا دیپلماسی اقتصادی در مرزها به راه بیفتد؟ 

ذاکر خاطرنشان کرد: جناب آقای امیرعبداللهیان آیا به نظر شما دیپلماسی اقتصادی در تقابل با سیاست بوده که امروز برنامه شما تقویت دیپلماسی اقتصادی است و دیروز نبوده. باید به این ابهامات پاسخ دهید. شما چرا در دوران مسئولیت‌تان به دنبال بازارچه‌های مرزی نرفتید؟