شهر خبر

نگرانی آمریکا در افغانستان بیشتر شد/داعش عامل اصلی است!

نیروهای ارتش آمریکا مستقر در افغانستان اعلان کرده اند که در پی دریافت تهدیدی از شاخه گروه تروریستی داعش درباره حمله به فرودگاه کابل و محوطه اطراف آن، مسیرهای جایگزینی برای دسترسی شهروندان به این مکان ایجاد کرده اند.

نگرانی آمریکا در افغانستان بیشتر شد/داعش عامل اصلی است!

به گزارش منیبان؛ از تارنمای سی ان ان؛ دو مقام دفاعی آمریکا نیز در باره تلاش ارتش برای ایجاد مسیرهای جایگزین برای دستیابی شهروندان به فرودگاه کابل و دروازه هایش گفته اند که این مسیرهای تازه برای شهروندان آمریکا، کشورهای ثالت و افغان های دارای مدارک معتبر، فراهم خواهد بود. 

یکی از این مقام ها افزود که طالبان نیز از این تلاش های تازه آگاهی دارند و با ایالات متحده هماهنگ هستند. یک مقام ارتش ایالات متحده به سی ان ان گفت که احتمال زیادی وجود دارد که شاخه خراسان گروه داعش به فرودگاه کابل حمله کند. 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه با مقام های بلندپایه دولتش برای بررسی وضع امنیتی افغانستان و عملیات ضدتروریستی علیه شاخه خراسان منشعب از گروه داعش، دیدار کرد. 

یک دیپلمات بلندپایه در کابل نیز گفته است که از تهدید موثق گروه داعش علیه شهروندان آمریکا در فرودگاه حامد کرزای آگاهی یافته، اما فوری نیست.

نیروهای گروه طالبان پس از یورش سریع به شهرستان های کوچک و مراکز ایالت‌های افغانستان در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد ) وارد کابل پایتخت افغانستان شد و پس از گذشت ۲۰ سال، قدرت و حکومت را در اختیار گرفت. 

تارنمای فوربز گزارش داد: نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد که میزان محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم زمان با سقوط افغانستان در دست طالبان و خروج نیروهای آمریکا، به پایین ترین سطح از زمان روی کارامدنش رسیده است. 

نتایج نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات امور عمومی NORC  و  خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می دهد که مردم آمریکا به شکل فزاینده ای بر این باورند که کشورشان در مسیر غلطی حرکت می کند به ویژه در شرایطی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان -که با انتقاد زیادی مواجه شد- زیرنظر بایدن انجام می گیرد. اکنون ۵۱ درصد آمریکایی ها می گویند سیاست خارجی بایدن را قبول ندارند و این مخالفت آنها با سیاست خارجی دولت آمریکا به دلیل خروج از افغانستان نیست بلکه ریشه در بی اعتمادی فزاینده نسبت به رئیس جمهورشان دارد. 

این گزارش افزود: نحوه مدیریت همه گیری کرونا محبوبیت ترامپ را از ۶۶ درصد در نظرسنجی قبلی این مرکز در ماه ژوئیه (تیر)  به ۵۴ درصد رساند. پیش از آن در ماه مارس و قبل از این که ویروس دلتا بار دیگر بخش های زیادی از آمریکا را با بحران کرونا مواجه کند، بایدن توانسته بود مورد حمایت ۷۳ درصد رای دهندگان قرار بگیرد.   

 بایدن روز جمعه وعده داد آمریکا همه شهروندانش را که خواهان خروج از افغانستان هستند، از خاک این کشور تخلیه خواهد کرد.