شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کشورهای جهان#کرونا

جزو آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر ابتلا به کرونا هستیم

جزو آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر ابتلا به کرونا هستیم

امروز اما وضعیت ما قابل قیاس است و در بین کشورهایی که داده‌ها و اطلاعات کرونا را منتشر می‌کنند متأسفانه جزو آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر ابتلا به کرونا هستیم.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: این روزها تقریباً ارزشیابی و قیاس، به لحظه شده است؛ یعنی خیلی کار آسانی است. امروز شما وارد سایت‌های مختلف می‌شوید و می‌توانید به‌راحتی وضعیت کشور را در موضوع کرونا با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنید.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: زمانی که گفتم ایران از جهت کرونا با کشورهای دیگر قابل‌مقایسه نیست به این دلیل بود که مسئولان حرف‌هایی می‌زدند که مشخص می‌کرد اصلاً ویروس، اپیدمی و مؤلفه‌های مؤثر در مسائل اجتماعی را نمی‌شناسند.

اکبری افزود: می‌گفتند ما از همه جلوتر و بهتریم و خیلی خوب هستیم. گفتم این حرف‌ها درست نیست و قضاوتی نارس و غیرعلمی است. شما باید بدانید این ویروس چیست و چه بلایی قرار است سرتان بیاورد. از همان روز اول سنگربندی کنید و آماده باشید. بازهم همان توصیه‌هایی که در طول ۱۸ ماه گذشته و از روز اول داشتم را گوشزد کردم.

جزو آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر ابتلا به کرونا هستیم
وی افزود: امروز اما وضعیت ما قابل قیاس است و در بین کشورهایی که داده‌ها و اطلاعات کرونا را منتشر می‌کنند متأسفانه جزو آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر ابتلا به کرونا هستیم. یکسری کشورها هم هستند که داده مناسبی منتشر نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: اما ما در قیاس با آن‌هایی که داده دارند جزو بدترین‌ها هستیم و اگر خاطرتان باشد آنها هم قبلاً خیلی بد بودند اما توانستند با چهارچوب‌های علمی مناسب و صحیح با پاسخگویی علمی کاملاً ویروس را مهار کنند و میزان مرگ‌ومیر را کاهش دهند.

اکبری تصریح کرد: اگرچه ویروس توانمندتر از اقدامات ما جهش پیدا می‌کند، اما در آنجا توانسته‌اند جلوی مرگ‌ومیر را بگیرند. در ایران نتوانستیم و روزبه‌روز بدتر شدیم. این چیزی نبود که قابل‌پیش‌بینی نباشد. مصاحبه قبلی من با همین برنامه ۸ ماه پیش بود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد:همان جا گفتم احتمالاً در تابستان حدود ۴۰۰ نفر مرگ‌ومیر خواهیم داشت. متأسفانه بیش از این رقم هم شد. اگر چهارچوب‌های علمی کنترل ویروس را رعایت نکنیم، بازهم همین اتفاق خواهد افتاد.

در بخش بهداشت بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم
وی در ادامه بیان کرد: ۹۰ درصد گرفتاری‌های ما در بخش بهداشت است؛ یعنی حدود ۱۰ درصد شاید کمی کمتر از مبتلایان ما به بیمارستان‌ها می‌روند. ما برای این ۹۰ درصد دیگر کمتر حرف زده‌ایم. دستورالعمل‌های سرپایی را ببینید، واقعاً اعجاب‌آور است. در حالی‌ که دنیا برای این بخش کار کرده است. بیمارستان‌ها وظایفشان را انجام می‌دهند، اما در مورد بخش بهداشت بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی افزود: وقتی یک اپیدمی و همه‌گیری قرار است بیاید یا آمده، اولین اقدام این است که سیستم را به صورت علمی آموزش بدهیم. از همکاران بهورز گرفته تا فوق‌تخصص‌هایی که در بیمارستان‌ها حضور دارند. نوع آموزشی که به آنها می‌دهیم چهارچوب دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: باید مطالب آموزشی تدوین کنیم و در ابتدای کار، به همه سیستم منتقل کنیم تا کار و وظیفه هرکسی معلوم باشد. به اعتقاد من این موارد مهم، اصلاً جزو دغدغه مدیران واقع نشد. من پیگیری‌های خودم را روایت می‌کنم؛ برای مثال وقتی به رئیس یک دانشگاه علوم پزشکی و معاونانشان زنگ می‌زنم با وجود دلسوزی و زحمات بسیار، هنوز آن‌طور که باید نمی‌دانند که چگونه باید ویروس را کنترل کنیم.

مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در امور صیانت از ساختار جمعیت، سلامت عمومی و پدافند زیستی با بیان اینکه یکی از دوستان اپیدمیولوژیست که به سیستان و بلوچستان رفته بود پیش من آمد و توضیح داد که آنجا چه خبر است. گفت اصلاً فلان معاون بهداشتی خبر ندارد باید برای کنترل ویروس چه بکند.

وی افزود: نباید از مرکز یک نفر برود در استان‌ها کار عملیاتی انجام بدهد. این چهارچوب‌های علمی باید به کل کارکنان بهداشت و درمان منتقل شود. بعد باید برای مدیران و مجریان مؤلفه‌های علمی روشن شود. سپس برای سیاست‌گذاران و سیاست‌مداران هم باید مشخص شود. هرکدام بایستی برای خودشان محتوای درست تهیه کنند.

اکبری متذکر شد: در نهایت باید برای مردم موضوع تبیین شود. آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم این است که مؤلفه‌ها را خوب تقسیم‌بندی نکردیم و اطلاعات و آموزش را به افرادی که در میدان هستند نرسانده‌ایم تا همه به وظایفشان آگاه شوند. زحماتی کشیده و کارهایی انجام شده است اما حاصل، دستورالعمل‌های پراکنده‌ای در حوزه بهداشت و درمان است که حتی در مواردی سردرگمی ایجاد کرده است.