شهر خبر

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛

درخواست جدید واشنگتن از جمهوری آذربایجان و ارمنستان

درخواست جدید واشنگتن از جمهوری آذربایجان و ارمنستان

وزارت خارجه آمریکا امروز با صدور بیانیه ای درخواست جدیدی را از جمهوری آذربایجان و ارمنستان درخصوص کاهش تنش های مرزی فیمابین مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری نیوز آرمنیا، وزارت خارجه آمریکا امروز یکشنبه ضمن محکوم کردن تشدید تنش های مرزی اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از هر دو کشور خواست تا با اتخاذ اقدامات فوری به تعهدات خود در مورد آتش بس پایبند باشند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه آمریکا در این باره آمده است که ادامه تنش ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر این واقعیت تاکید دارد که تنها یک قطعنامه جامع که به همه مسائل مهم بپردازد می تواند روابط بین دو کشور را عادی کند و به مردم منطقه اجازه دهد تا با یکدیگر در صلح و آرامش زندگی کنند.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: ایالات متحده از ارمنستان و جمهوری آذربایجان می خواهد تا هر چه سریع تر به مذاکرات اساسی تحت حمایت مشترک رؤسای گروه مینسک (سازمان امنیت وهمکاری اروپا، OSCE) برای دستیابی به یک راه حل سیاسی طولانی مدت برای حل این مناقشه بازگردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط میان دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید.

این مناقشه به طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.