شهر خبر

علاوه بر روسیه و چین؛

پاریس: آماده همکاری با ایران در موضوع افغانستان هستیم

پاریس: آماده همکاری با ایران در موضوع افغانستان هستیم

فرانسه می گوید وضعیت سیاسی-امنیتی افغانستان کل منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد و هرگونه توافقی در این حوزه باید در چارچوبی فراگیر انجام شود که شامل روسیه، ایران و چین هم می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ژان ایو لودریان در گفتگو با هفته نامه «ژورنال دو دیمانش» مدعی شد: اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که آیا پاریس طالبان را که به زور بر افغانستان مسلط شده به رسمیت خواهد شناخت؛ پاسخ به طور مشخص «نه» است. اما اگر طالبان به دنبال مشروعیت بین المللی است؛ از پیش شرط های ما آگاه است.

لودریان با اشاره به برخی مسائل حقوق بشری، از پنج پیش شرط نام برد که مهمترین آنها را عدم ممانعت از خروج افغان هایی که ماندن در افغانستان را تهدیدی برای خود می دانند، قطع ارتباط عملی طالبان با گروه های تروریستی از جمله القاعده و ایجاد دولت موقت عنوان کرد.

وی در عین حال مدعی شد که طالبان هیچیک از این شروط را محقق نکرده حال آنکه این موضوع (به رسمیت شناختن طالبان)، نیازمند اجماع نظر بین المللی است.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه افزود: در حال حاضر، شورای امنیت در باب سه مورد از چالش های پیش رو اتفاق نظر دارد. اولین مورد ممانعت از تبدیل دوباره افغانستان به پایگاهی برای تروریسم است. دومین مورد، پیش بینی موج مهاجرتی است که در ماه های آتی با آن روبرو خواهیم شد و مورد سوم نیز مسئله ثبات منطقه ای است چرا که وضعیت سیاسی-امنیتی افغانستان همه منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی در توضیح مورد سوم افزود: برای همین است که باید به دنبال توافقی فراتر از چارچوب گروه ۷ و ناتو باشیم که نه تنها شامل روسیه بلکه ایران و چین هم باشد. دلیل گفتگوهای روز پنجشنبه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین همتای روس هم همین بود.

این در حالی است که دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس هم روز گذشته بر لزوم ارتباط با روسیه و چین برای اعمال نفوذ بر گروه طالبان تاکید کرد.